Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розробки уроків - Українська мова 10 клас ІІ семестр - 2018 рік

УРОК 54. ІМЕННИК. РІД ІМЕННИКІВ (СКЛАДНІ ВИПАДКИ УЗГОДЖЕННЯ РОДУ ІМЕННИКІВ ТИПУ КІР, БІЛЬ, НЕЖИТЬ, ПИЛ, СТЕП, СТУПІНЬ, ПУТЬ ТА ІН. З ІНШИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ). ПАРАЛЕЛЬНІ РОДОВІ ФОРМИ ІМЕННИКА (ЗАЛ - ЗАЛА, ПТАХ - ПТАХА, ПЛАЦКАРТ - ПЛАЦКАРТА ТОЩО)

Мета: поглибити й систематизувати знання десятикласників з морфології: правильно визначати рід іменників.

Очікувані результати навчально пізнавальної діяльності:

знаннєва складова: усвідомлює зв'язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями іменника; знає родові норми вживання іменника, коментує їх; виявляє й аналізує анормативні категорії роду; іменників дотримує правил наголошення відмінкових закінчень іменників; Коментує норми використання категорії роду іменників та узгодження їх, покликаючись на правила та граматичні закономірності слововживання;

діяльнісна складова: організовує власну діяльність щодо засвоєння норми категорії роду іменників користується словниками. Аналізує усні й письмові тексти з погляду додержання морфологічних норм.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Іменник — це...

2. Постійними ознаками іменника є ...

3. Іменники бувають такого роду ...

4. Рід не визначаємо в іменниках, які...

III. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

ІV. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ НА ОСНОВІ ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Робота з теоретичним матеріалом підручника

► Опрацювати таблицю «Рід іменників».

► Запам’ятати наданий нижче матеріал.

При визначенні роду відмінюваних іменників найбільше труднощів викликають іменники з нульовим закінченням. Вони можуть належати як до чоловічого, так і до жіночого роду.

Чоловічий рід

Жіночий рід

Аерозоль

Бешамель (приправа, соус)

Бридж (гра)

Ваніль

Дриль (інструмент)

Заполоч (нитки для вишивання)

Кір

Каніфоль (смола, добута з хвойних дерев)

Накип

Перекис

Пропис

Розподільна робота

► Визначити рід поданих іменників, записати їх у відповідні колонки таблиці.

Ім. чол. роду

Ім. жін. роду

Ім. спільного роду

Ім. середнього роду

Біль, бандероль, бухгалтер, вуаль, сирота, море, УТ, поле, ледащо, бязь, скрижаль, кашпо, бюро, інженер, фланель, рояль, Псалтир, невдаха, завдання, Калахарі, крісло-гойдалка, Онтаріо, диван-ліжко, плече, оазис, крем-сода, жираф, купіль, жаднюга, ярмарок, собака, дрож, фальш, прізвище, лівша, забіяка, таксі, збіжжя, професор.

Тестова робота

► Виконати тестові завдання правильність перевірити за відповідями учителя.

1. Установіть відповідність між іменниками та родами, до яких вони належать.

Рід іменників

Іменники

1 Чоловічий

А Тюль, насип, біль, путь

2 Жіночий

Б Вишня, матір, ніжність, синиця

3 Середній

В Листя, повідомлення, вогнище, просо

4 Спільний

Г Психолог, камінь, запис, дядько

2. До середнього роду належать усі іменники в рядку ...

А алібі, депо, метро, тореро;

Б фламінго, сопрано, Онтаріо (провінція), кіно;

В какао, резюме, Баку, рагу;

Г поні, Огайо (озеро), пальто, меню.

3. Усі іменники належать до чоловічого роду в рядку.

А алібі, Баку, какаду, сопрано;

Б буржуа, фламінго, тореро, Огайо (штат);

В какао, депо, кенгуру, аташе;

Г поні, резюме, Огайо (річка), рагу.

4. До жіночого роду належать усі іменники рядка...

А жовч, нежить, розкіш, ГЕС;

Б біль, шимпанзе, діагональ, вуаль.

В Марі, адреса, гуаш, сповідь;

Г мадемуазель, фрау, кашне, газель;

Д роль, аташе, Токіо, юнь;

5. До спільного роду належать усі іменники рядка...

А волоцюга, пілот, хлопчисько, вітрюга;

Б дідище, нерівня, фламінго, заброда;

В президент, неотеса, нехлюя, потвора;

Г нездара, недоторка, капризуля, непосида;

Д президент, офтальмолог, сірома, мадемуазель.

Ти — редактор

► Прочитати подані словосполучення, знайти помилки, записати відредаговані варіанти, пояснити суть помилок.

Цікава бридж, сильна біль один барель, далекий Керч, золотий емаль, гірка полин, зіркова розсип, чудова багата ярмарка, смачний крем-сода, далеко АЕС, весняний виставка гри.

Морфологічний практикум

V. ПІДСУМОК УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Дотримуючись морфологічних норм, визначених на уроці, письмово побудуйте висловлення на тему: «Як потрібно ставитися до чужої власності?»









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.