Розробки уроків - Українська мова 10 клас ІІ семестр - 2018 рік
УРОК 54. ІМЕННИК. РІД ІМЕННИКІВ (СКЛАДНІ ВИПАДКИ УЗГОДЖЕННЯ РОДУ ІМЕННИКІВ ТИПУ КІР, БІЛЬ, НЕЖИТЬ, ПИЛ, СТЕП, СТУПІНЬ, ПУТЬ ТА ІН. З ІНШИМИ ЧАСТИНАМИ МОВИ). ПАРАЛЕЛЬНІ РОДОВІ ФОРМИ ІМЕННИКА (ЗАЛ - ЗАЛА, ПТАХ - ПТАХА, ПЛАЦКАРТ - ПЛАЦКАРТА ТОЩО)
Мета: поглибити й систематизувати знання десятикласників з морфології: правильно визначати рід іменників.
Очікувані результати навчально пізнавальної діяльності:
✵ знаннєва складова: усвідомлює зв'язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями іменника; знає родові норми вживання іменника, коментує їх; виявляє й аналізує анормативні категорії роду; іменників дотримує правил наголошення відмінкових закінчень іменників; Коментує норми використання категорії роду іменників та узгодження їх, покликаючись на правила та граматичні закономірності слововживання;
✵ діяльнісна складова: організовує власну діяльність щодо засвоєння норми категорії роду іменників користується словниками. Аналізує усні й письмові тексти з погляду додержання морфологічних норм.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Іменник — це...
2. Постійними ознаками іменника є ...
3. Іменники бувають такого роду ...
4. Рід не визначаємо в іменниках, які...
III. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ НА ОСНОВІ ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Робота з теоретичним матеріалом підручника
► Опрацювати таблицю «Рід іменників».
► Запам’ятати наданий нижче матеріал.
При визначенні роду відмінюваних іменників найбільше труднощів викликають іменники з нульовим закінченням. Вони можуть належати як до чоловічого, так і до жіночого роду.
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Аерозоль |
Бешамель (приправа, соус) |
Бридж (гра) |
Ваніль |
Дриль (інструмент) |
Заполоч (нитки для вишивання) |
Кір |
Каніфоль (смола, добута з хвойних дерев) |
Накип |
|
Перекис |
|
Пропис |
Розподільна робота
► Визначити рід поданих іменників, записати їх у відповідні колонки таблиці.
Ім. чол. роду |
Ім. жін. роду |
Ім. спільного роду |
Ім. середнього роду |
Біль, бандероль, бухгалтер, вуаль, сирота, море, УТ, поле, ледащо, бязь, скрижаль, кашпо, бюро, інженер, фланель, рояль, Псалтир, невдаха, завдання, Калахарі, крісло-гойдалка, Онтаріо, диван-ліжко, плече, оазис, крем-сода, жираф, купіль, жаднюга, ярмарок, собака, дрож, фальш, прізвище, лівша, забіяка, таксі, збіжжя, професор.
Тестова робота
► Виконати тестові завдання правильність перевірити за відповідями учителя.
1. Установіть відповідність між іменниками та родами, до яких вони належать.
Рід іменників |
Іменники |
1 Чоловічий |
А Тюль, насип, біль, путь |
2 Жіночий |
Б Вишня, матір, ніжність, синиця |
3 Середній |
В Листя, повідомлення, вогнище, просо |
4 Спільний |
Г Психолог, камінь, запис, дядько |
2. До середнього роду належать усі іменники в рядку ...
А алібі, депо, метро, тореро;
Б фламінго, сопрано, Онтаріо (провінція), кіно;
В какао, резюме, Баку, рагу;
Г поні, Огайо (озеро), пальто, меню.
3. Усі іменники належать до чоловічого роду в рядку.
А алібі, Баку, какаду, сопрано;
Б буржуа, фламінго, тореро, Огайо (штат);
В какао, депо, кенгуру, аташе;
Г поні, резюме, Огайо (річка), рагу.
4. До жіночого роду належать усі іменники рядка...
А жовч, нежить, розкіш, ГЕС;
Б біль, шимпанзе, діагональ, вуаль.
В Марі, адреса, гуаш, сповідь;
Г мадемуазель, фрау, кашне, газель;
Д роль, аташе, Токіо, юнь;
5. До спільного роду належать усі іменники рядка...
А волоцюга, пілот, хлопчисько, вітрюга;
Б дідище, нерівня, фламінго, заброда;
В президент, неотеса, нехлюя, потвора;
Г нездара, недоторка, капризуля, непосида;
Д президент, офтальмолог, сірома, мадемуазель.
Ти — редактор
► Прочитати подані словосполучення, знайти помилки, записати відредаговані варіанти, пояснити суть помилок.
Цікава бридж, сильна біль один барель, далекий Керч, золотий емаль, гірка полин, зіркова розсип, чудова багата ярмарка, смачний крем-сода, далеко АЕС, весняний виставка гри.
Морфологічний практикум
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Дотримуючись морфологічних норм, визначених на уроці, письмово побудуйте висловлення на тему: «Як потрібно ставитися до чужої власності?»