Розробки уроків - Українська мова 10 клас ІІ семестр - 2018 рік

УРОК 41. УЖИВАННЯ ВЕЛИКОЇ ЛІТЕРИ

Мета: формування компетентного мовця, який усвідомлено прагне бути грамотним, застосовувати знання про правопис великої літери.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів:

знаннєва складова: усвідомлює важливість дотримання орфографічної норми для сучасного компетентного мовця; знає правила правопису великої літери;

діяльнісна складова: організовує свою діяльність; виявляє й пояснює порушення орфографічної норми; працює з орфографічним словником; застосовує знання на практиці; аналізує факти порушення орфографічних норм; висловлює припущення про написання великої літери;

ціннісна складова: сприймає орфографічну грамотність як статусну річ; демонструє наміри щодо вдосконалення власної орфографічної грамотності.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, ВИЗНАЧЕННЯ ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

II. ЕМОЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ДО УРОКУ

Вправа «Слово в подарунок»

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СУБ'ЄКТНОГО ДОСВІДУ

Виконання тестових завдань

1. Укажіть рядок, у якому всі іменники утворились від дієслів за допомогою суфікса -анн (я):

А ход..ння, чек..ння, мовч..ння, напруж..ння;

Б змаг..ння, сподів..ння, напис..ння, прох..ння;

В сид..ння, ум..ння, керув..ння, визвол..ння, оточ..ння;

Г мисл..ння, розум..ння, навч..ння, вид..ння.

2. Укажіть рядок, у якому всі іменники утворені з допомогою суфікса -ечк-:

А дощ..чка, юш..чка, стеж..чка, діж..чка;

Б сит..чко, пал..чка, вул..чка, пташ..чка;

В горл..чка, подуш..чка, книж..чка, блюд..чко;

Г котуш..чка, кач..чка, кун..чка, лис..чка.

3. Укажіть рядок, у якому допущено помилку в написанні іменникового суфікса:

А печиво, стружечка, множина, горілочка;

Б дядечко, водиченька, галявина, бузина;

В мариво, служитель, сивина, качиня;

Г городина, намистечко, всячина, маєво.

4. Укажіть рядок, у якому всі жіночі імена по батькові утворені від іменника за допомогою суфікса -івн (а):

А Петр..вна, Олексі..вна, Васил..вна, Семен..вна;

Б Анатолі..вна, Григор..вна, Сав..вна, Панас..вна;

В Дмитр..вна, Володимир..вна, Олег..вна, Сергі..вна;

Г Онуфрі..вна, Овді..вна, Матві..вна, Андрі..вна.

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ. РОЗВИТОК ПРЕДМЕТНИХ ТА КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

► Прочитайте, зверніть увагу на правопис прізвищ іншомовного походження:

китайські: Го Можо, Мао Дунь, Лао Бай Сін, Чжоу Ешьлай, Мао Цзедун, Сунь Ятсен, Тао Юаньмінь;

корейські: Тян Дан-хо, Цой Ім-су, Пой Хван, Кім Ір Сен, Лім Хон Ін;

в'єтнамські: Хо Ші Мін, Фам Ван Донг;

європейські: П’єр де Кубертен, Ангела Меркель, Бретон де лос Еррерос, Варнгоген фон Ензе, де ла Куева, фон дер Гольц, Д’Артаньян, О’Генрі, Оноре де Бальзак;

тюркського походження: Турсунзаде, Осман-паша, Ібн Фадлан, Ізмаїлбей.

► Прочитайте. Поясніть вживання чи невживання великої літери у словах, користуючись українським правописом.

Платон, Сократ, Венера, білорус, титан, Ведмідь, Щука, фріц, донжуан, Троя, Афон, муза, русалка, Ахіллес, заєць, дід-мороз, африканець, мічурінець, обломовщина, Той, що греблі рве, Пеппі-Довга Панчоха, Перелесник, Молох, Будда, Прометей, грузин, німфа, Троянда;

Президент України, Голова Верховної Ради України, Генеральний секретар ООН, член-кореспондент, директор, президент АН України, Президент Академії наук України, Прем’єр-міністр Канади, Міністр освіти України, Посол Республіки Молдова, міністр, посол, лауреат Державної премії ім. Тараса Шевченка, Президент Євросоюзу, Міністр освіти України, доктор наук, генерал-лейтенант, заслужений діяч мистецтв, народний артист України, герцог, імператор, колезький асесор, шах, шейх, король, принцеса, Високі Договірні Сторони, Автор, Видавництво;

Снігуронька, Рекордистка, Круторогий, Сірко, Гнідко, Лиска, тер’єр, спанієль, такса, вівчарка, бульдог, Білий налив, Сніговий кальвіль, Шпанка рання, Угорка, антонівка;

Молочний Шлях (Чумацький Шлях), Юпітер, Велика Ведмедиця, Тунгуський метеорит, туманність Андромеди, Місяць, Південний Хрест

► Розкрийте лексичне значення слів, зверніть увагу на їх правопис. З чотирма парами слів на вибір складіть речення.

«Кобзар» — кобзар, каменяр — «Каменяр», червона шапочка — Червона Шапочка, дід — Дід Мороз, мавка — Мавка, Чумацький Шлях — битий шлях, Велика Ведмедиця — біла ведмедиця, Чорне море — чорне небо, Троїстий союз — троїсті музики, південний захід — Далекий Схід, Центральна рада — центральна вулиця, Золоті ворота — золоті руки, магазин «Манго» — манго, браунінг — Браунінг, гарний макінтош — Макінтош, робінзон — Робінзон і П’ятниця, донжуан — дон Жуан, відчайдушний запорожець — Запорожець, полтавка — Наталка Полтавка, мавка — Мавка.

► Запишіть назви відомих в Україні (Києві чи у вашому місті):

а) державних установ, іноземних представництв;

б) музеїв, театрів, філармоній, видавництв;

в) церков, пам’яток історії й архітектури, пам’ятників;

г) вищих навчальних закладів, бібліотек, спортивних споруд;

ґ) курортів і санаторіїв, готелів, ресторанів, магазинів, банків.

V. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

► Переконайте ваших однокласників, що ви ознайомилися з важливою темою.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Виконати самостійно обрану вправу в підручнику





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити