Усі уроки української мови 10 клас І семестр - 2018 рік

ВСТУП. ЛЕКСИКОГРАФІЯ. ПОНЯТТЯ НОРМИ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРНІЙ МОВІ. ЛЕКСИЧНА НОРМА

УРОК 13. УТВЕРДЖЕННЯ ЛЕКСИЧНОЇ НОРМИ В СЛОВНИКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ)

Мета (формування компетентностей): предметні: закріплення умінь і навичок користування словниками; ключові: удосконалення вмінь і навичок самостійної роботи; комунікативні: підвищення культури мовлення; інформаційні: формування навичок самоперевірки шляхом роботи з першоджерелами; загальнокультурні: усвідомлення органічного взаємозв'язку мови, літератури, культури.

Тип уроку: систематизація й узагальнення вивченого.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Поетична хвилинка

► Виразно прочитайте уривок вірша Миколи Данька. Що вам сподобалось у словах поета? Що б ви могли додати про мову Дніпра, і Карпат, і Великого Степу?

Мово Дніпра, і Карпат, і Великого Степу,

Диво ж моє!

Із водоспадами грім-діалектів на плечах,

Із легіоном струмочків-говірок лелечих.

Ти ж блискавками-ключами шугаєш по небу,

Сонечком красним встаєш,

Мово Дніпра, і Карпат, і Великого Степу.

Хто ж там злічив! Як піску біля Чорного моря,—

Стільки перлин,

Слів-діамантів ясних — ніби рос красовитих

Поспіль на кулі земній, на тополях і квітах.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Виставка словників і робота з ними

· Що у словниках, крім значення слів, ще відображено?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Порівняння словників

Що спільного в словниках і чим вони відрізняються один від одного?

IV. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (З РОЗДІЛУ «ЛЕКСИКОЛОГІЯ І ФРАЗЕОЛОГІЯ»)

Творча лабораторія

► Прочитайте текст мовчки. Підготуйтесь читати вголос. Поміркуйте, які лексичні засоби використовує автор, щоб передавати схвильованість, урочистість і любов до мови рідної.

АРФО СЕРЦЯ МОГО

Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю. Мільйонноголосо бриниш говірками, а вони шумлять, і дзвенять, і б’ють у наші груди, мов хвилі морські — в берег.

Красо моя! В тобі мудрість віків, і пам’ять тисячоліть, і зойк матерів у годину лиху, і переможний гук лицарів твоїх у днину побідну, і пісня серця дівочого в коханні своїм, і крик новонародженого; в тобі, мово, неосяжна душа народу — його щирість і щедрість, радощі й печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його. Арфо серця мого! Люблю зажуру пісень твоїх, і невмирущий оптимізм гумору твого, і музику слів твоїх. Скарбе мій єдиний, з тобою я най- багатший і найдужчий в світі, без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття. Твердине моя, і захисток, і гордість, і розрада в годину смутку! Люблю тебе і в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш громами на ворогів, і вбити можеш словом єдиним, як блискавкою. Люблю і твою ніжність, ласкавість, лагідність, коли ти одним-однісіньким словом зігріваєш, мов сонцем, і підносиш над хмари та між зорі, і повертаєш до діяння, до життя, наснаго моя і мудрий вічний вчителю мій.

Світлоносна! Ти завжди вабиш, чаруєш, кличеш на теплі й могутні хвилі свої. І я, вірний і вічний юнга твій, пливу й пливу твоїми просторами і не намилуюсь глибинами та безмежжям твоїм. Єдина печаль проймає. Що не вистачить життя мого, аби переплисти твій лексичний океан.

Бо ти є Вічність. Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого. Тож такою і будь вічно, мово рідна! А з тобою будемо вічними і ми, діти твої, на розкішних і безкінечних берегах твоїх (С. Плачинда).

► Виразно прочитайте вголос (учнів чотири). Які слова і вас схвилювали? Чи проникли ви глибше в суть мови, її красу і силу?

► Перекажіть текст (за бажанням), зберігаючи мовні особливості автора.

Лінгвістичне дослідження

► Проаналізуйте кілька словників (на вибір). Як у них відбиті норми літературної української мови?

Інтерв'ю

► Пригадайте, чия мова (промова, виступ, художнє читання) вам запам’яталось. Що ви хочете покращити у своєму мовленні? Як ви це плануєте робити?

Робота з текстом

► Прочитайте. Складіть план тексту. За планом поділіться інформацією з товаришем по парті.

Сучасна лексикологія розвивається за двома основними напрямами. Один — створення спеціалізованих словників, у яких би містилась інформація лише одного типу: наприклад, тільки про написання слова, тільки про його походження, тільки про способи його поєднання з іншими словами та ін. Інший напрям — створення комплексних словників, які б уміщували якомога більше відомостей про слово: не лише давали б тлумачення його значень, граматичні характеристики, правила вимови та написання, але й описували б його смислові зв’язки з іншими словами, особливості його використання в різних стилях, його словотворчі можливості.

Різноманітні типи словників розробляються залежно від того, для кого вони призначені. Так, наприклад, існують академічні словники, які містять найповнішу інформацію про слово, та навчальні, які мають на меті навчити людину, яка оволодіває мовою, правильно використовувати слово. Є словники, адресовані усім, розраховані на будь-якого читача (наприклад, «Тлумачний словник української мови»), та словники-довідники, призначені для людей певних професій (наприклад, «Словник наголосів для працівників радіо та телебачення»). Особливий тип складають словники для різних технічних, прикладних цілей: наприклад, для машинного перекладу та ін. (З підручника).

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Комунікативний практикум (учителя і учнів)

· Що значать поняття норма, лексична норма?

· Як лексичні норми утверджуються в словниках української мови? Наведіть приклади.

· З якими словниками ви працюєте частіше?

· Що є мова для людини і як до неї слід ставитись? (За текстом С. Плачинди)

· Як уроки української мови сприяють підвищенню мовної культури молодої людини?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Напишіть твір про українську мову, згадуючи й інші мови.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.