Усі уроки української мови 10 клас IІ семестр - 2018 рік
ОРФОГРАФІЧНА НОРМА
УРОК 43. ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 4. КОНТРОЛЬНИЙ ТЕСТ
Мета (формування компетентності): предметні: знання принципів орфографії, правил орфографії; ключові: уміння вчитися: уміння виконувати тестові завдання, працювати самостійно, інформаційні: навички роботи з джерелами інформації, загальнокультурні: навички самоорганізації.
Тип уроку: урок перевірки знань та навичок учнів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань закритої й відкритої форм.
Проведення інструктажу щодо виконання їх.
III. ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ
І варіант
Завдання 1-8 мають по п'ять варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка:
А б..регти, восьм..ро, шел..ст, п..ріжок;
Б з..леніти, виш..нька, к..шеньковий, ч..рнетка;
В мавп..ня, книж..чка, вел..тень, тр..вожний;
Г шерш..нь, визволит..ль, м..гдаль, в..селощі;
Д ріднес..нький, жод..н, кис..нь, с..зонний.
2. У якому рядку всі слова пишуться з апострофом?
А рум..яний, свято, мавп..ячий, зор..яний, п..ять;
Б з..єднання, пів..яблука, розм...якшити, солов..їний, дит..ясла;
В пан..європейський, з..явитися, п..явка, м..язи, без..іменний;
Г рум..яний, тьм..яний, торф..яний, голуб..я, матір..ю;
Д перед..ювілейний, за..їхати, черв..як, надвечір..я, від..їзд.
3. У якому рядку всі слова пишуть з ь?
А Донец..кий, казахс..кий, Гриц..ко, різко, сон..ця;
Б багат..ма, кін..чик, міл..йон, ремін.., літ..ні;
В кіл..це, їдал..ня, учител..ство, ріж.., доч..ці;
Г ручен..ка, джерел..це, Ковал..чук, вуз..ко, лял..ці;
Д п’ят..десят, радіс..тю, корист.., брен..кати, Гал..ці.
4. У якому рядку в усіх словах можливе чергування приголосних звуків при словотворенні чи словозміні?
А Садити, світити, вчити, дерти, вимірювати;
Б мостити, пекти, ловити, любити, хотіти;
В дробити, оформлювати, стерегти, брати, везти;
Г берегти, їздити, кликати, мести, жити;
Д бігти, кришити, ломити, терти, упирати.
5. З’ясуйте, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
А Розніжений, розброєний, безземельний, беззаконний, південний;
Б машинний, змінний, цінний, старанний, беззахисний;
В буквений, бризкання, коріння, латаття, піддашшя;
Г віддзеркалення, ссавці, стаття, цілинник, юннат;
Д взуття, тертя, угіддя, надбання, наріччя.
6. У якому рядку в усіх словах відбулося спрощення приголосних?
А Форпостний, корисний, щасливий, улесливий, звісно;
Б доблесний, усний, баластний, хвастливий, хворостняк;
В шістсот, провісник, вискнути, свиснути, гуснути;
Г безвиїзний, власний, злісний, кістлявий, тижневий;
Д ненависний, якісний, цілісний, месник, очисний.
7. У якому рядку всі слова пишуться з малої літери?
А (ш)евченківська премія, (ф)ранківські сонети, (ш)евченківський вечір, (а)рхімедова (с)піраль;
Б (п)ушкінський стиль, (ш)евченківські лауреати, (б)альзаківські традиції, (е)зопівська мова;
В (д)амоклів меч, (г)ордіїв вузол, (п)рокрустове ложе, (ф)ранківська кімната;
Г (п)південний степ, (в)олодимирська церква, (м)іністерський наказ, (у)країнські традиції;
Д (д)ніпровські береги, (п)івденний регіон, (о)деська автострада, (к)київські вулиці.
8. Укажіть, у якому рядку допущено помилку при переносі слів.
А Зруй-нувати, сльо-за, бо-йовий, наро-дження, лег-кий;
Б Роз’яс-нити, під-в’язати, рай-он, бай-ка, Мар’-ян;
В Май-ор, май-ка, пос-тіль, безі-менний, яг-ня;
Г Люд-ство, кур’-єр, рибаль-ство, ор-фограма, вліт-ку;
Д Ви-цвісти, юна-цький, вір-ність, ан-тена, пест-ливий.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Поєднайте принципи, позначені цифрою, із прикладами, позначеними буквами. Принципи написання слів:
1 Фонетичний 2 Морфологічний 3 Традиційний 4 Смисловий |
А Осінній, навчаються, розшити, вогко, весна |
Б Козацький, створити, гарячий, вікно, чуб |
|
В Роман, Роман, не має, немає, якби, як би |
|
Г Ванна, щедрість, єдність, лимон, митрополит |
10. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами. В усіх словах уживається:
1 Префікс -з. 2 Префікс -с. 3 Префікс пре-. 4 Префікс при- |
А Пр..чудовий, пр..скорений, пр..цікаво, пр..подобний |
Б ..цілити, ..сунути, ..чавити, ..шити |
|
В ..приятливий, ..хотіти, ..фокусувати, ..травити Г пр..освященство, пр..естол, пр..добрий, пр..зирливий Д пр..прятаний, пр..вернути, пр..бережний, пр..святити |
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Утворіть прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-.
Сиваш, Несвіж, Коломак, Нью-Йорк, Чукотка.
12. Перепишіть текст, виправивши помилки:
Поширенний в нашому краї і оспіванний в народі барвінок здавна. Значне містце як символ займав він у віруванях давніх славян, насамперед в Київській русі. З тих пір вічнозелений чагарничок назавжди увійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу.
ІІ варіант
Завдання 1-8 мають по п'ять варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з и.
А Кр..шити, кр..ве, к..шеня, малес..нький, тр..вога;
Б д..тина, др...мати, тр..мати, л..мон, п..ріг;
В м..нулий, т..хенький, кр..ниця, мереж..во, гл..тати;
Г пташ..ня, вул...ця, прізв..сько, спостережл..вий, заруч..ни;
Д обробл..ний, плет..во, Оленч..не, кош..чок, іст..на.
2. У якому рядку всі слова пишуться без апострофа?
А Рута-м..ята, дзв..якнути, пор..ядок, р..ясно, невід..ємний;
Б без..іменний, пор..ятунок, Св..ятополк, моркв..яний, тьм..яний;
В перемир..я, багр..янець, бур..ян, зів..ялий, первосв..ященик;
Г Мін..юст, духм..яний, бур..як, краков..як, зор..яний;
Д Лук..ян, дев..ятнадцять, сер..йозно, різьб..яр, цв..ях.
3. Укажіть, у якому рядку всі слова пишуть зі ь.
А Приятел..ці, нян..чити, дон..ці, Гор..кий, порад..те;
Б Парас..ці, нен..ці, Натал..ці, т..мяний, веселит..ся;
В поділ..ський, домен..щик, черешен..ці, кул..ці, гіл..ці;
Г вел..можа, сіл..лю, брен..кати, камін..чик, бат..ківський;
Д склян..ці, баб..ці, ін..ший, добровол..ці, пишаєш..ся.
4. У якому рядку в усіх словах можливе чергування голосних звуків при словотворенні чи словозміні?
А Чотири, водопій, сон, мох, шелест;
Б особа, пшоно, череда, вовк, студент;
В голова, слово, осінь, Канів, перемога;
Г стояти, сім, джерело, тінь, берег;
Д вітер, женити, сторона, рот, береза.
5. У якому рядку в усіх словах подвоюється буква н?
А Бездоган..ий, лавин..ий, смажен..ий, левин..ий, освітлен..ий;
Б антен..ий, годин..ик, огнен..ий, страшен..ий, священ..ик;
В олов’ян..ий, орлин..ий, зачеплен..ий, латун..ий, височен..ий;
Г електрон..ий, ешелон..ий, лимон..ий, колон..ий, однозмін..ий;
Д поколін..я, жадан..ий, написан..ий, адресован..ий, навчальн..ий.
6. У якому рядку в усіх словах відбулося спрощення приголосних?
А Тріснути, тижневик, контрастний, пестливий, улесливий;
Б рідкісний, ненависний, комендантський, якісний, захисний;
В форпостний, пісний, кількісний, баластний, обласний;
Г шістнадцять, кістлявий, гігантський, студентський, чесний;
Д тижневий, шелеснути, поїзний, серце, власний.
7. У якому рядку всі слова пишуться з великої літери?
А (г)енеральний (п)рокурор (у)країни, (д)алекий (с)хід, (міжнародний (к)омітет (ч)ервоного (х)реста, (в)олинська (о)бласть, (д)ень (п)рацівників (о)світи;
Б (б)огдан (х)мельницький, (а)кт (п)роголошення (незалежності (у)країни, (н)обелівська (п)ремія, (е)поха (в)ідродження, (н)овий (р)ік.
В (р)еспубліка (б)олгарія, (з)ахідна (у)країна, Нестор (літописець, (з)аслужений (д)іяч (м)истецтв
Г (п)івденне (п)олісся, (д)авидів (б)рід, (в)сесвітня (р)ада (м)иру; (к)онституція (у)країни, (я)рослав (м)удрий;
Д (м)іністерство (ю)стиції України, (п)резидент (у)країни, (р)еспубліка (п)ольща, (в)ерховна (р)ада (у)країни, (к)абінет (міністрів (у)країни;
8. Укажіть, у якому рядку допущено помилку при переносі слів.
А Яб-луня, збіж-жя, нау-ка, май-но, синьо-го;
Б різь-бяр, без-хмарний, студент-ство, хо-джу, сі-м’я;
В ві-дімкнути, без-іменний, від-жити, при-йшов, надз-вичайний;
Г Пташ-ка, нет-то, дово-джу, роз-дріб, перехрес-ний;
Д Гай-ок, край-ня, наро-джувати, роз-квіт, кіль-це.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Поєднайте принципи, позначені цифрою, із прикладами, позначеними буквами. Принципи написання слів:
1 фонетичний |
А Щедрість, Мекка, левада, кизил, ясен |
2 морфологічний |
Б З гори, згори, щоб, що б, Лев, лев |
3 традиційний |
В Стіл, двері, дід, спитати, знання |
4 смисловий |
Г Боротьба, степи, зшити, намагаєшся, відділ |
10. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами. В усіх словах уживається:
1 Префікс -з. 2 Префікс -с. 3 Префікс пре- 4 Префікс при- |
А Пр..крити, пр..в’язати, пр..везти, пр..старкуватий Б ..шити, ..гребти, ..митий, ..чесати, ..правити В ..питати, ..фотографувати, ..казати, ..тягти Г пр..спокійний, пр..пізнитися, пр..білений, пр..блуда Д пр..гарний, пр..хороший, пр..погано, пр..білий |
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Утворіть іменники за допомогою суфікса -ин-.
Вінницький, збаразький, солдатський, галицький, батьківський.
12. Перепишіть текст, виправивши помилки.
У Івано-Франківску у день незалежності України містським транспортом можна буде зкористатись бескоштовно. Як повідомили УНІАН у прес-службі Івано-Франківського Міськвиконкому, проїхатися можна за однієї умови — треба бути одягненним у національне вбраня (вишиванку). Планують тим, хто прийде на святкуваня у вишиванках, вручити памятні подарунки.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
· Які завдання були складними? Чому?
· Із якими завданнями впоралися легко?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Напишіть есе на тему «Ця музика надихає».
ДОДАТОК ДО УРОКУ
Оцінювання контрольного тесту
Тип завдання |
Завдання закритої форми |
Завдання відкритої форми |
||||||||||
з вибором однієї правильної відповіді |
на відповідність |
|||||||||||
Номер |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Варіант 1 |
Д |
Б |
Г |
Б |
А |
Д |
Б |
В |
1-В, 2-Г, 3-А, 4-В |
1-Б, 2-В, 3-Г, 4-Д |
||
Варіант 2 |
В |
Б |
А |
В |
Г |
Д |
Г |
В |
1-Б, 2-А, 3-Г, 4-В |
1-В, 2-Б, 3-Д, 4-А |
||
Кількість балів |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Варіант 1
11. Сиваський, Несвізький, Коломацький, Нью-Йоркський, Чукотський.
12. Перепишіть текст, виправивши помилки.
Поширений у нашому краї й оспіваний у народі барвінок здавна. Значне місце як символ займав він у віруваннях давніх слов’ян, насамперед у Київській Русі. З тих пір вічнозелений чагарничок назавжди увійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу.
Варіант 2
11. Вінниччина, Збаражчина, солдатчина, Галичина, Батьківщина.
12. Перепишіть текст, виправивши помилки.
В Івано-Франківську в День незалежності України міським транспортом можна буде скористатися безкоштовно. Як повідомили УНІАН у прес-службі Івано-Франківського міськвиконкому, проїхатися можна за однієї умови — треба бути одягненим у національне вбрання (вишиванку). Планують тим, хто прийде на святкування у вишиванках, вручити пам’ятні подарунки.