Усі уроки української мови 10 клас IІ семестр - 2018 рік
ОРФОГРАФІЧНА НОРМА
УРОК 52. ТЕМАТИЧНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 5. КОНТРОЛЬНИЙ ТЕСТ
Мета (формування компетентності): предметні: знання принципів орфографії, правил орфографії; ключові: уміння вчитися: уміння виконувати тестові завдання, працювати самостійно, інформаційні: навички роботи з джерелами інформації, загальнокультурні: навички самоорганізації.
Тип уроку: урок перевірки знань та навичок учнів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань закритої й відкритої форми. Проведення інструктажу щодо їх виконання.
III. ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ
І варіант
Завдання 1-8 мають по п'ять варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Разом треба писати кожне слово рядка:
А теле/зірка, міні/автомобіль, біо/кефір, радіо/станція;
Б екс/прем’єр, термо/сумка, мікро/елементи, авіа/лайнер;
В спорт/майданчик супер/яхта, кіно/фестиваль, лже/пророк;
Г лейб/медик, екстра/ординарний, фото/зйомка;
Д гамма/промені, термо/регулятор, унтер/офіцер, відео/музика.
2. Окремо треба писати кожне слово рядка...
А аеро/гамма/спектро/метрія, екс/директор, аж/ніяк, акордно/ оплачуваний;
Б акустично/однорідний, аномально/теплий, безмежно/відданий, риба/кит;
В аксіоматично/побудований, альт/квартет, архі/складний, багат/вечір;
Г акцентно/ритмічний, альфа/радіометр, безнадійно/втрачений, без/сліду;
Д акцентно/виділений, без/пуття, без/потреби, безумовно/корисний.
3. Визначте рядок, у якому всі займенники пишуться разом.
А Аби/хто, ані/який, де/котрий, ні/скільки, де/що;
Б будь/що, ані/чий, казна/хто, ні/який, аби/який;
В аби/котрий, де/який, ані/хто, будь/хто, хтозна/що;
Г ні/хто, ні/який, хто/небудь, що/сь, будь/який;
Д ні/у/кого, ні/що, де/хто, де/у/кого, ні/який.
4. Усі прислівники пишуться разом у рядку:
А куди/небудь, раз/у /раз, час/ від/ часу, на/вмисне;
Б без/пуття, без/упину, без/смаку, босо/ніж;
В без/перестанку, в/решті, від/тепер, що/хвилини;
Г що/дня, у/бік, хтозна/де, без/відома;
Д на/пам’ять, як/не/як, по/християнському, на/щастя.
5. Визначте рядок, у якому допущено помилку в правописі прийменників:
А з-над, понад, попід, з-попід, поряд;
Б на випадок, незважаючи на, з метою, впродовж, з-під;
В посеред, з-посеред, завдяки, згідно з, з-поміж;
Г за для, всупереч, вздовж, опріч, щодо;
Д обабіч, залежно від, поміж, упродовж.
6. З’ясуйте, у якому рядку всі слова з часткою не написано правильно.
А ненавидіти, незважаючи на, нечитаючи, не мій, не один;
Б не турбувати, неабияк, невиконана вчасно робота, невесело (сумно), не та;
В не сьомий, недовіра, несамовито, нещодавно, не мовбито;
Г нелегко, невтямки, не люблю, не проживши, не абиякий;
Д неподалік, не десять, непрочитана книга, немов, нехтуючи.
7. З’ясуйте, у якому рядку допущено помилку.
А інтер’єр, гравюра, бюрократизм, кур’єр, п’єдестал;
Б капюшон, об’єкт, кар’єра, прем’єра, портьєра;
В бюджет, суб’єкт, Мольєр, компаньйон, комп’ютер;
Г фельєтон, більярд, пюре, інтерв’ю, б’юро;
Д Ньютон, мільярд, п’єса, коров’як, ін’єкція.
8. У якому рядку на місці пропущеної літери треба писати и?
А Р..туал, д..спетчер, інц..дент, ц..фра, в..кінг;
Б д..версант, д..ктор, д..алог, Р..м, д..ригент;
В р..нг, експер..мент, конт..нент, К..пр, б..ографія;
Г кред..т, гард..на, Дж..гіт, метод..ка, К..тай;
Д з..гзаг, Лейпц..г, Л..сабон, Л..ван, ш..рма.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Поєднайте правила графічного скорочення слів, позначені цифрою, зі словами, позначеними буквами.
1 У кінці графічних скорочень зазвичай ставлять крапку 2 Графічні скорочення одиниць виміру пишуть без крапки на місці скорочення 3 При скорочуванні використовують дефіс 4 Скорочення не відбувається |
А бібліотека, доктор, видавництво, сільськогосподарський Б вища, латина, міська В гектар, сантиметр, тонна, мілілітр Г академія, грудень, кабінет, порівняйте |
10. Поєднайте норми правопису складних географічних назв, позначених цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Пишемо и 2 Пишемо ї 3 Пишемо з дефісом складні географічні назви 4 Винятки |
А С..дней, С..лезія, С..нгапур, Т..роль Б Алж..р, С..цилія, Ваш..нгтон, Ч..каго В Ка..р, Альта..р, Ізма..л, Гавай.. Г Пýща / Водúця, Берíзки / Бершáдські, Вíта / Поштóва, Дмитро / Варварівка Д Красне / Друге, Новúй / Сад, Сомкóва / Долина, Ширóкий / Яр |
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Перепишіть текст, виправивши помилки:
Біогенез (від біо... і гр. γένεσις — походження) — 1) утворення молекул органічних речовин, а також над молекулярних ультраструктурних компонентів клітин у живих організмах; 2) емпиричне узагальнення, згідно з яким будь-яка клітина виникає з клітини. Цьому узагальненню до серед. ХІХ с. протистояли уявлення про можливість само зародження організмів. Дослідження фр. вченого Л. Пастера, проведені на мікро-організмах, переконливо довели безпідставність твердження про можливість само зародження живих істот; 3) одна з гипотез про походження життя на землі (Зі словника).
12. Запишіть слов’янські прізвища відповідно до українського правопису:
Нехорошев, Одайник, Сеченов, Григорьев, Воислав.
ІІ варіант
Завдання 1-8 мають по п'ять варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Разом треба писати кожне слово рядка:
А пів/Києва, напів/імла, пів/ягоди, пів/ялинки
Б пів/місяця, напів/турок, пів/Європи, пів/яви
В пів/Польщі, напів/зігнутий, пів/чобітки, напів/завод
Г пів/острів, напів/зроблений, пів/озера, напів/провідник
Д полу/шубок, пів/Азії, напів/забутий, пів/фінал
2. З дефісом треба писати кожне слово рядка:
А крило/подібний, круг/земельний, легко/доступний, лейб/гвардієць;
Б кримінально/правовий, крути/вус, лизо/блюдство, лимонно/ кислий;
В критико/бібліографічний, крос/модуляція, лимонно/жовтий, лист/замовлення;
Г видно/край, лампа/спалах, лірико/символічний, ліро/хвіст;
Д ліберально/політичний, лінгво/дидактичний, ліро/епічний, солодко/пряний.
3. Позначте рядок, у якому всі числівники записано правильно:
А двадцять чотири, чотири мільйонний, сімдесят вісім, сто дев’яносто два;
Б двохтисячний, трьохсотп’ятдесятимільйонний, сто сорок сім, вісімдесят;
В шістьма десятими, 130-річчя, сорока шести тисячний, двосерійний;
Г дев’яностомільйонний, вісьмох, двістісороктретього, дві десяті;
Д трисотий, триніжок, двох’ярусний, статридцятиріччя.
4. З’ясуйте, у якому рядку всі прислівники написано правильно:
А віднині, аніяк, спідлоба, напередодні, до вподоби;
Б без кінця-краю, уві сні, як-небудь, день-у-день, по-семеро;
В по-друге, де-не-де, пліч-о-пліч, до тепер, натщесерце;
Г у цілому, часто-густо, по одинці, всмак, потихеньку;
Д довкола, по-тихесеньку, врізнобіч, силоміць.
5. Визначте рядок, у якому сполучники пишуться окремо:
А як/що, що/б, через/що, про/те, не/наче;
Б як/тільки, не/мов/би, як/би, що/би, а/би;
В для/того/щоб, з/того/часу/як, незважаючи/на/те/що, у/міру/ того/як, тому/що;
Г у/зв’язку/з/тим/що, ні/би, так/що, в/наслідок/того/що, а/бо;
Д з/тим/щоб, ніби/то, наче/б/то, при/тому, як/же.
6. Визначте рядок, у якому всі частки пишуться з дефісом:
А як/от, так/то, хтозна/коли, сядь/бо, взяв/таки;
Б поки/що, скинь/но, де/коли, будь/як, ні/хто;
В як/би, казна/де, аби/хто, немовби/то, коли/сь;
Г ну/й, зроби/ж, якби/то, отакий/то, таки/написав;
Д що/най/кращий, не/долік, котрий/небудь, ні/на/що.
7. У якому рядку всі слова записані правильно?
А Пенні, тона, булла, вілла, група;
Б манна, бароко, комісія, голандець, апарат;
В іррегулярний, інтеллігенція, Руссо, Шиллер, Ніцца;
Г мадона, панна, сума, нетто, брутто;
Д сюрреалізм, донна, імміграція, Ясси, Діккенс.
8. У якому рядку на місці пропущеної літери треба писати и?
А Ц..стерна, к..парис, сп..рт, екватор..я, п..нгвін;
Б арт..кль, сп..чрайтер, реж..сер, студ..я, тр..умф;
В л..мон, дез..нфекція, штр..х, колор..т, д..аграма;
Г с..гнал, реч..татив, р..тм, бенз..н, д..апазон;
Д т..тан, ід..лія, к..ргиз, д..спут, с..мпатія,
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Поєднайте правила графічного скорочення слів, позначені цифрою, зі словами, позначеними буквами.
1 У кінці графічних скорочень зазвичай ставлять крапку 2 Графічні скорочення одиниць виміру пишуть без крапки на місці скорочення 3 При скорочуванні використовують дефіс 4 Скорочення не відбувається |
А вулиця, дивись, грецький, жовтень Б південно-західний, університет, район, завод В олійна, учена, червона Г мільярд, метр, центнер, кілограм |
10. Поєднайте правила правопису складних географічних назв, позначених цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Пишемо і 2 Пишемо ї 3 Пишемо окремо складні географічні назви 4 Винятки |
А Анань..но, Мар’..но, Гімала.., Кута..сі Б К..нешма, Челяб..нськ, Дв..на, Індиг..рка, оз. Сел..гер В Єг..пет, Єрусал..м, Вав..лон, К..тай, Узбек..стан Г Залíсся / Пéрше, Зелéна / Гýра, Новé / Мíсто, Сомкóва / Долúна Д Бáня / Лýкай, Гвінéя / Бісáу, Рáва / Рýська, Кóло / Михáйлівка |
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Перепишіть текст, виправивши помилки:
Сонячна хромо сфера дуже не однорідна: в ній є довгасті, схожі на язики полумя утворення, так звані спікули. Тому вона нагадує траву, що горить. За своє пяти хвилинне життя трьохсот тисячокілометрова спікула здійснює обмін речовини хромосфери з короною, яка лежить вище.
Сонячна корона — найпротяжніший шар сонячної атмосфери. Вона має сріблястобілий колір і простягається на висоту вкілька сонячних радіусів, поступово переходячи у між планетний простір. Тимпература її сягає до 2 000 000 К (З посібника).
12. Запишіть слов’янські прізвища відповідно до українського правопису:
Радищев, Плахотник, Пешковский, Алябьев, Стоич.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Збирання зошитів
Рефлексія
· Які завдання були складними? Чому?
· Із якими завданнями впоралися легко?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Написати есе «Улюблений вид дозвілля».
ДОДАТОК ДО УРОКУ
ОЦІНЮВАННЯ КОНТРОЛЬНОГО ТЕСТУ
Варіант 1
► Перепишіть текст, виправивши помилки:
Біогенез (від біо... і грец. γένεσις — походження) — 1) утворення молекул органічних речовин, а також надмолекулярних ультраструктурних компонентів клітин у живих організмах; 2) емпіричнеузагальнення, згідно з яким будь-яка клітина виникає з клітини. Цьому узагальненню до серед. ХІХ ст. протистояли уявлення про можливість самозародження організмів. Дослідження франц. вченого Л. Пастера, проведені на мікроорганізмах, переконливо довели безпідставність твердження про можливість самозародження живих істот; 3) одна з гіпотез про походження життя на Землі (Зі словника).
► Запишіть слов’янські прізвища відповідно до українського правопису:
Нехорошев, Одайник, Сєченов, Григор’єв, Воїслав.
Варіант 2
► Перепишіть текст, виправивши помилки:
Сонячна хромосфера дуже неоднорідна: у ній є довгасті, схожі на язики полум’я утворення, так звані спікули. Тому вона нагадує траву, що горить. За своє п’ятихвилинне життя трьохсоттисячокілометрова спікула здійснює обмін речовини хромосфери з короною, яка лежить вище.
Сонячна корона — найпротяжніший шар сонячної атмосфери. Вона має сріблясто-білий колір і простягається на висоту в кілька сонячних радіусів, поступово переходячи у міжпланетний простір. Температура її сягає до 2 000 000 К (З посібника).
► Запишіть слов’янські прізвища відповідно до українського правопису:
Радищев, Плахотник, Пєшковський, Аляб’є в, Стоїч.
Тип завдання |
Завдання закритої форми |
Завдання відкритої форми |
||||||||||
з вибором однієї правильної відповіді |
на відповідність |
|||||||||||
Номер |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Варіант 1 |
В |
Д |
А |
В |
Г |
Д |
Г |
Г |
1-Г 2-В 3-А 4-Б |
1-Б 2-В 3-Г 4-А |
||
Варіант 2 |
Г |
В |
Б |
А |
В |
А |
Д |
Д |
1-А 2-Г 3-Б 4-В |
1-Б 2-А 3-Г 4-В |
||
Кількість балів |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
2 |
2 |
2 |
2 |