Усі уроки української мови 10 клас IІ семестр - 2018 рік
МОРФОЛОГІЧНА НОРМА
УРОК 62. ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ІІІ ВІДМІНИ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ. СЛОВОЗМІНА ІМЕННИКІВ ІV ВІДМІНИ
Мета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про словозміну іменників ІІІ і ІV відміни, формувати вміння правильно вживати відмінкові форми у власному мовленні; знаходити й виправляти помилки на вивчені правила, усвідомлювати зв'язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями; ключові: уміння вчитися: організовує власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язує вивчене з теми із практичною діяльністю; комунікативні: навички роботи в групі, у парі, навички спілкування в колективі; інформаційні: навички роботи з підручником та вміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурні: прагнення до мовної освіти, світогляд.
Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Інтелектуальна розминка
Мудрість — це вміння вчасно змовчати, не відповіси грубістю на грубість. Якщо боляче — усе одно простиш і образу, і чужу дурість...
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
· Що ви розумієте під мудрістю?
· Випишіть іменники, з’ясуйте їхню відміну.
· Сформулюйте мету і завдання уроку.
III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ, ЗАСТОСУВАННЯ ЯКИХ БУДЕ ПОТРІБНИМ НА УРОЦІ
Фронтальна бесіда
· Іменники якого роду належать до III відміни?
· Які особливості орудного відмінка ІІІ відміни однини?
· Які іменники відносять до IV відміни? Чим вони відрізняються? Відповідь обґрунтуйте.
· Які особливості відмінювання іменників IV відміни?
· Чи поділяються іменники ІІІ—IV відмін на групи;
· Чи є подовження в О. в. однини в іменниках ІІІ відміни, коли в початковій формі в кінці основи два різні приголосні;
· Чи ставимо апостроф перед закінченням -ю в О. в. однини іменників ІІІ відміни після б, п, в, м, ф, р?
· У яких відмінках з’являються суфікси -ат-, -ят- в іменниках ІV відміни?
· Які назви мають паралельні форми у З. в. множини?
· Які назви збігаються у З. і Н. в. множини?
Робота з текстом (у групі)
► Прочитайте статтю Олександри Сербенської з посібника «Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити». Що нового ви дізналися?
ТЕЛЯ, ЯГНЯ...
Російська мова має три відміни іменників, що відповідають українським І-ІІІ відмінам. Але в українській мові є ще четверта відміна. Це два типи іменників середнього роду, а саме:
а) іменники, що при відмінюванні одержують суфікс -ен- (ім’я, плем'я);
б) іменники, що при відмінюванні дістають суфікс -ат- (-ят-).
Іменників першого типу дуже мало, вони зникають, іноді уподібнюються до іменників середнього роду другої відміни. Так, іменник ім'я нерідко замінюється іменником імено, знам’я — знамено.
Іменники, що при відмінюванні одержують суфікс -ат- (-ят-), становлять в українській мові численну групу. За лексичним значенням — це назви молодих тварин і птахів (теля, лоша, курча, горобеня, порося, щеня, кошеня, каченя, курча, вороня...). Сюди належать і назви малих предметів (санчата) чи пестливі назви частин тіла (оченята, ноженята, рученята). Уживаються тільки у формі множини. Одержавши суфікс -к (о), іменники на означення молодих і малих тварин переходять до другої відміни: телятко, кошенятко, поросятко...
Зразок відмінювання:
Однина |
Множина |
Н. ім’я лоша теля |
імена лошата телята |
Р. імені лошати теляти |
імен лошат телят |
Д. імені лошаті теляті |
іменам лошатам телятам |
З. ім’я лоша теля |
імена лошата, лошат, телята, телят |
О. ім’ям, лошам телям |
іменами лошатами телятами |
М. іменем, імені лошаті теляті |
іменах лошатах телятах |
У назвах тварин знахідний відмінок множини може бути рівний називному або родовому: пасу телят або пасу телята.
У російській мові такої відміни іменників немає. Лексично адекватні іменники утворюються за допомогою суфікса -енок: цыплёнок, телёнок, ведмежонок і належать до другої відміни. Запозичати ці утворення до української мови немає потреби.
IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
Робота в групах за картками
► Поставте іменники III і IV відмін у родовому й орудному відмінках однини та поясніть їх правопис.
Галузь, подорож, сталь, міць, височінь, загибель, жовч, якість, доповідь, смерть, відповідь, галченя, гуся, хлоп'я, далечінь, мідь, голуб'я, коліща.
Вправа з ключем
► Поставте іменники в орудному відмінку однини і випишіть у колонку:
1) спочатку ті, у яких букви подвоїлися;
2) потім ті, у яких букви не подвоїлися;
3) за ними ті, у яких вжито апостроф.
Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, Об, радість, гниль, старість, далеч, мати.
Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського «Треба тонко відчувати три речі:
Емаллю |
зніяковілістю |
кров’ю |
подорожжю |
шерстю |
верф’ю |
ожеледдю |
смертю |
Об’ю |
гниллю |
жовчю |
матір’ю |
далеччю |
вживаністю |
|
снастю |
||
радістю |
||
старістю |
Ключ: «Треба тонко відчувати три речі: можна, не можна, треба».
Граматичний ланцюжок
► Поставте іменники ІІІ відміни у форму орудного відмінка однини. Поясніть орфограму.
► Уведіть слова у зв’язне висловлювання.
Повість, пам’ять, сіль, ніч, піч, радість, нехворощ, любов, осінь, Керч, розкіш, велич, даль, свіжість, повінь.
V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
Творче конструювання (робота в парах за варіантами)
· Напишіть звернення до громадян міста (села) щодо чистоти довкілля.
· Прокоментуйте висловлення відомих людей щодо збереження природи.
Довідка
□ Природу потрібно берегти, як ми бережем саме життя (П. І. Чайковський).
□ Природа — такий же унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо (І. П. Бородін).
□ Природа не терпить неточностей і не прощає помилок (Р. Емерсон).
□ Природа — єдина книга, що укладає глибокий зміст на усіх своїх сторінках (Й. Гете).
□ Коли висохне останнє дерево і помре остання тварина, ви зрозумієте, що у Всевишнього для вас немає іншої Землі (Б. Д. Орлі).
Тестування
► Виконайте тестові завдання.
1. До третьої відміни належать усі іменники варіанта:
А вість, якість, куліш;
Б постать, мати, стать;
В тінь, нежить, гармонь;
Г повінь, осінь, Сибір;
Д печать, лінь, стиль.
2. До четвертої відміни належать усі іменники варіанта:
А плем’я, полум’я, ім’я;
Б сім’я, дитина, курчатко;
В маля, дівча, ластовенятко;
Г козеня, курча, слоненя;
Д тім’я, ведмежа, криця.
3. В О. в. однини подовжуються всі іменники в рядку:
А сіл..ю, міц..ю, кров..ю, радіст..ю;
Б ненавист..ю, матір..ю, міц..ю, ніжніст..ю;
В піч..ю, блакит..ю, річ..ю, печал..ю;
Г памороз..ю, свіжіст..ю, жовч..ю, дикіст..ю;
Д емал..ю, шерст..ю, верф..ю, гнил..ю.
4. Суфікси -ат-, -ят- з’являються при відмінюванні всіх іменників у рядку:
А вим’я, плем’я, зайча, ягня;
Б ім’я, курча, лоша, дівча;
В пташеня, вовченя, тім’я, ластів’я;
Г дитинча, білча, козеня, дівча;
Д цуценя, кошеня, слоненя, плем’я.
5. В О. в. однини всі іменники пишуться з апострофом у рядку:
А щиріст..ю, кров..ю, памороз..ю, свіжіст..ю;
Б зелен..ю, блакит..ю, Об..ю, сіл..ю;
В жовч..ю, зніяковіліст..ю, старіст..ю, подорож..ю;
Г смерт..ю, снаст..ю, матір..ю, далеч..ю;
Д кров..ю, Перм..ю, верф..ю, любов..ю.
6. Суфікс -ен- з’явяляється при відмінюванні всіх іменників у рядку:
А слоненя, маля, теля, ім’я;
Б плем’я, вим’я, тім’я, ім’я;
В дівча, хлоп’я, білча, мишеня;
Г ягня, дитя, вим’я, маля;
Д плем’я, вим’я, тім’я, сім’я.
7. Правильно записано всі слова в рядку:
А річчю, верф’ю, любов’ю, сіллю;
Б радістью, ніччю, заздрісттю, нехворощу;
В міццю, залежністю, матір’ю, халатністю.
Г кроввю, милістю, блакит’ю, кревністю;
Д сілью, нехворощ’ю, Оббю, далеччу.
8. Укажіть, у яких рядках тільки іменники на позначення малих істот:
А зайча, дитя, маля, дівча;
Б теля, курча, жирафеня, козеня;
В ім’я, ягня, білча, цуценя;
Г дитя, маля, хлоп’я, плем’я;
Д свиня, кошеня, ластів’я, горобеня.
9. Укажіть, у яких рядках правильно утворені форми Р. в. множини іменників ІІІ відміни:
А зустрічей, ночей, тіней, розповідей;
Б областів, розповідей, подорожів, тінів;
В речей, смертей, матерей, вживаності, радостей;
Г матерів, подорожей, костей, тіней;
Д ночів, матерів, печалей, речей.
10. Увідповідніть іменники з їхніми відмінками:
1 імен |
А Р. в однини |
2 курчаті |
Б Р. в. множини |
3 лошам |
В Д. в. однини |
4 племені |
Г О. в. множини |
5 з кошенятами |
Д О. в. однини |
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод «Незакінчене речення»
► Доповніть відповідь:
□ Вивчивши тему, я зрозумів (зрозуміла), що...
□ Під час відмінювання іменників ІІІ в. слід звернути увагу на.
□ Відмінюючи іменники !V відміни, я пам’ятаю.
□ Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (З ІНСТРУКТАЖЕМ)
► Виконайте вправу за підручником.
► Творче завдання. Підготуйте презентацію про екологічну безпеку, використовуючи матеріал з теми уроку.
► Доберіть інформацію про право на сприятливе довкілля.