Усі уроки української мови 10 клас IІ семестр - 2018 рік

ПРАКТИЧНА РИТОРИКА

УРОК 69. УРОК ПРАКТИЧНОЇ РИТОРИКИ. ДИСКУСІЯ НА ТЕМУ «МОВНА МОДА - ЦЕ ДОБРЕ ЧИ ПОГАНО?»

Мета (формувати компетентності): предметні: суть поняття «дискусія», «диспут», уміння висловлювати власну думку, аргументувати її, формулювати запитання супернику, збирати аргументи для виступу; ключові (уміння вчитися: навички оцінювання, критичного мислення; комунікативні: толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих, уміння грати різні соціальні ролі в колективі; інформаційні: уміння шукати, аналізувати, перетворювати, застосовувати інформацію для розв'язання різноманітних проблем; загальнокультурні: пізнання особливостей національної та загальнолюдської культури, духовно-моральних основ життя, жвавий інтерес до дискусійних питань.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь (урок практичної риторики).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Інтелектуальна розминка

► Зі слів побудуйте крилатий вислів. Поясніть, як ви його розумієте.

шануй, шануй, Не, суперечника, піддакувача («Не шануй піддакувача, шануй суперечника»).

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Антиципація за домашнім завданням

► Пригадайте домашнє завдання (пошукове та творче). Сформулюйте мету та завдання уроку.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

Пінг-понг (Ти — мені, я — тобі)

► У парах проведіть взаємоопитування за вивченим матеріалом, який потрібен буде на уроці (поняття «дискусія», «диспут», правила ведення суперечки, аргументи й докази, полемічні прийоми, різновиди питань тощо).

IV. ПІДГОТОВКА ДО ДИСКУСІЇ

Словникова робота

Мода — 1. звúчка (певний спосіб дії, життя, манера поведінки і т. ін., що стали звичними, постійними для кого-небудь), звúчай рідше, вдáча, мóда, привúчка розм., нáвичка розм., повáдка розм., завúчка діал., звичáйка діал. Довголітня самотність виробила в Клавди звичку розмовляти сама з собою (Ірина Вільде); На цій отомані спав.. панотець по обіді. Мав звичай лягати з чобітьми (Лесь Мартович); Він уже в крові носив столітню привичку влади над людьми; вона, ця власть карати й милувати, влила ще в душу його предків краплю отрути (Г. Хоткевич); Любили [солдати]князя й за те, що він приніс у Другу армію суворовські навички і погляди (П. Кочура); — То в неї тільки повадка така — сльозами доймати (Панас Мирний); Ганна ніяк не могла погодитися з деякою Гордієвою завичкою поводитися з нею (Б. Грінченко); — Поставте статуетку! Що за міщанська звичайка, вічно крутить щось в руках? (Леся Українка).

2. Мода (недовготривале панування в суспільстві певних смаків, що виявляється в зовнішніх формах побуту, особливо в одязі), поведенція розм., поведінка заст. тут багато аристократії з різних країн: герцоги, князі, барони, графи, принци — жити в парижі стало модою (М. Слабошпицький); [Хуса:] Ти ж сама либонь того не знаєш, яка тепера поведінка в Римі на зачіски (Леся Українка).

Проблемне питання

· Яка буває мода? Чи стосується вона мови?

Кубик Блума (щодо мовної моди)

□ Що таке мовна мода?

□ Що означає мовна мода?

□ Для чого потрібна мовна мода?

□ З чого складається? Що передбачає?

□ Чому вона існує?

□ Що це для тебе? Як ти ставишся до мовної норми?

«Крісло автора»

► Презентація домашніх есе «Мовна мода — це добре чи погано?» (творче домашнє завдання)

Повідомлення учнів (пошукове домашнє завдання)

«Цікава інформація про мовну моду»

6 капелюхів де Боно

► Проаналізуйте явище мовної моди з різних сторін.

□ Білий — інформація про мовну моду.

□ Жовтий — що доброго у мовній моді?

□ Чорний — що поганого?

□ Червоний — які почуття у вас виникають щодо мовної моди?

□ Зелений — придумайте, як можна використати мовну моду незвичайно?

□ Синій — Мовна мода: добре чи погано?

V. ПРОВЕДЕННЯ ДИСКУСІЇ

Евристична бесіда

· Що таке дискусія? (Дискусія — це публічна суперечка, метою якої є зіставлення та з'ясування різних поглядів на одну проблему, пошук такого загального уявлення про предмет обговорення, яке визнавалося б усіма дискутантами.)

· Про що повинні пам'ятати дискутанти? (Висловлюватись потрібно почергово, бути толерантними та коректними, підготовленими щодо обговорюваних питань.)

· Що повинен робити кожен дискутант, маючи тему дискусії? (Стверджує або спростовує тезу, аргументуючи її.)

· Чим розпочинається дискусія? (Вступним словом керівника, в якому він обґрунтовує вибір теми дискусії, визначає мету і завдання учасників.)

· Хто повинен підбивати підсумки після обговорення питання та стежити за культурою спілкування? (Керівник дискусії.)

Ділова гра «Дискусія»

Мета: усвідомити існування даної проблеми; виявити історичні аспекти її виникнення; сформулювати й обґрунтувати свій погляд на цю проблему; прийти до компромісного рішення. Змоделювати ситуацію розбіжностей.

Завдання: розбитися на дві групи. У першій — прихильники ідеї, у другій — їх опоненти. Обговорити в групах це питання і сформулювати свої основні аргументи.

Інструкції: кожна група захищає власну точку зору.

Перебіг дискусії: представники груп роблять аргументоване повідомлення за темою, захищаючи свою позицію; обговорюють кожен пункт з використанням контраргументів; нарешті, групи міняються позиціями і шукають аргументи на захист іншої точки зору.

Оцінка обговорення: Які аргументи найбільш вагомі? Чому? Яку позицію було важче відстоювати? Чому? Чи дійсно це спосіб вирішення проблем? Чому ви обрали ту чи іншу позицію? Що Вас змусило цю позицію змінити? Які нові знання Ви одержали під час обговорення?

Висновок: сприймання наявності інших точок зору. Розуміння труднощів у досягненні компромісу при особистій зацікавленості. Формулювання обома групами учасників орієнтовних шляхів вирішення цього суперечливого питання.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

Робота з шаблоном (у парах)

► Заповніть шаблон за результатами роботи на уроці:

□ Тема й мета суперечки ________________________

_________________________________________ ;

□ Предмет суперечки ___________________________

_________________________________________ ;

□ Ваша позиція, погляд на проблему _______________

_________________________________________ ;

□ Ваші аргументи _______________________________

_________________________________________ ;

□ Інформація про учасників суперечки _____________

_________________________________________ ;

□ аналіз аргументів суперника ____________________

_________________________________________ ;

□ спростування позиції суперника _________________

_________________________________________ ;

□ формулювання запитань суперникові _____________

_________________________________________ .

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Фідбек «Долонька»

► Обведіть на аркуші свою руку і підпишіть на кожному пальці:

1. Сподобалось.

2. Важливо.

3. Не сподобалось.

4. Моє досягнення.

5. Було недостатньо.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (З ІНСТРУКТАЖЕМ)

► Виконайте вправу за підручником.

► Повторіть вивчене протягом року. Підготуйтесь до останнього уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити