Усі уроки української мови в 11 класі

ВСТУП. ПОГЛИБЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ВІДОМОСТЕЙ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ

 

Урок № 12

ОСНОВНІ ПУНКТОГРАМИ В ПРОСТОМУ І СКЛАДНОМУ РЕЧЕННЯХ, У РЕЧЕННЯХ З ПРЯМОЮ МОВОЮ ТА ДІАЛОЗІ.

СПОСОБИ ЦИТУВАННЯ. ПУНКТУАЦІЙНИЙ АНАЛІЗ

 

Мета: повторити основні пунктограми в простому і складному реченнях, у реченнях з прямою мовою та діалозі; удосконалювати пунктуаційні вміння учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів любов до рідної мови.

Внутрішньо-предметні зв’язки: стилістика (стилістичний синтаксис).

Міжпредметні зв’язки: література (виразне читання поетичного (тексту).

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого й розвитку практичних умінь.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Мотиваційно-організаційний етап

Пунктуаційний турнір

Об’єднайтеся в три команди — «Просте речення», «Складне речення», «Пряма мова». Сформулюйте правила вживання основних розділових знаків у простому реченні, складному реченні та при прямій мові.

Кожне правило оцінюється 1 балом. Перемагає команда, яка дасть найбільше правильних відповідей.

 

II. Процесуально-діяльнісний етап

Конструктивне завдання

Доповніть прислів’я та приказки, використовуючи матеріал з довідки. Поясніть постановку розділових знаків у наведених складних реченнях. Як впливає інтонація речення на його розділові знаки? Визначте типи складних речень. Зробіть висновок, для яких жанрів художньої літератури властиві ці синтаксичні конструкції.

1. Баба з воза — ... 2. їдь тихо — обминеш лихо. 3. Життя як стерня: ... 4. Від гніву старієш, ... 5. Всяк розумний по-своєму: ... 6. Чим розумний стидається, ... 7. Казав Наум: ...

Довідка: не пройдеш, ноги не вколовши; а від сміху молодієш; тим дурний величається; кобилі легше; обминеш лихо; один спершу, а другий потім; візьми на ум.

Індивідуальна робота

Прочитайте виразно, розставте розділові знаки, поясніть їх уживання. Який поетичний уривок не є складним реченням?

1. І снився сон мені неначе

Десь у холодній чужині

Якийсь вигнанець гірко плаче

І заздрить мертвому мені.

О. Олесь

 

2. Грати словом долею грати.

Різні в нього бувають майстри.

Можна слово привчити на бровах стояти

Чи кататись плескавчиком із гори...

Г. Світлична

 

3. Волошко загадко велика.

В тобі є вічна таїна

Ти водночас і скромно дика

І незбагненно чарівна.

Д. Білоус

 

4. По річках озерах багнах

Вічний галас вічний спів

Крик гусей качок і чапель

Зойк чайок і журавлів.

О. Олесь

 

Попереджувальний диктант

Прослухайте речення, поясніть у них пунктограми. Запишіть під диктовку.

1. Буди вже, ясне сонце, комашину, дерева, трави — все буди від сну (М. Самійленко). 2. Нелегко стати людиною, чесне слово Дарвіна (В. Слапчук). 3. Чудові дні кінчаються жовтневі, здається, суму і не може буть... (М. Гірник). 4. Вже день здається сивим і безсилим, і домліває в зарослях ріка... (В. Симоненко). 5. Десь кінь скубе отаву і дзвонять пута на його ногах (В. Сосюра). 6. Ластівки літають низько — то вже дощ та буря близько (М. Щербак). 7. На долинці стало темніше: тут піднімався на лапи туман... (М. Стельмах). 8. Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкаються об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками (І. Нечуй-Левицький). 9. Спитала смерть у мудреця: «Якої хочеш смерті?». А він говорить: «Я б хотів за книгою умерти». Спитала смерть у вояка: «А ти б хотів якої?». А він: «Геройськи у бою накласти головою!». Спитала у закоханих, що стріла серед ночі... «А ми,— говорять їй вони,— ніякої Не хочем» (С. Тельнюк).

Пунктуаційний аналіз

Виконайте пунктуаційний аналіз речень, використовуючи наведену послідовність і зразок аналізу.

Порядок пунктуаційного аналізу

1. Записати речення, підкреслити пунктограму.

2. Коротко сформулювати пунктуаційне правило і записати його (для того щоб сформулювати правило, необхідно виконати характерні аналітико-графічні роботи — визначити головні члени речення і підкреслити їх, відокремлені чи однорідні члени речення).

3. Накреслити графічну схему речення, позначивши в ній умови постановки (або відсутності) розділового знак.

Примітка: якщо в реченні декілька пунктограм, то кожну нумерують й аналізують окремо.

Зразок пунктуаційного аналізу складного речення

1. Ще на підході до рідної хати Микола калину,1 що пишно під вікнами,2 .3

2. 1 пунктограма — кома між частинами складнопідрядного речення.

2 пунктограма — відокремлена обставина, виражена дієприслівниковим зворотом,

3 пунктограма — крапка в кінці речення.

3. 1 пунктограма:

 

 

2 пунктограма:

 

 

Зразок пунктуаційного аналізу речення з прямою мовою

1. « 1Його просте та щире слово обізвалося у кожнім серці,2 його ідеї зразу заполонили тисячі прихильників». 1 напише Панас Мирний про Тараса Шевченка у зрілому віці.3

2. 1 пунктограма — знаки пунктуації при прямій мові.

2 пунктограма — кома між частинами безсполучникового складного речення.

3 пунктограма — крапка в кінці речення.

3. 1 пунктограма:

 

 

2 пунктограма:

 

 

Речення для розбору

1. Дмитер хитер: сам з’їв курку, а сказав, що полетіла (Народна творчість). 2. Нічого нам дорожчого немає, ніж рідний край — на тому світ стоїть (Б. Степанюк). 3. Життя тече, немов сухий пісок: недавно ранок був — настала нічка (М. Дубович). 4. На світі законів чимало, я нагадаю один: щоб море не висихало, потрібно багато краплин (В. Симоненко). 5. Запорошений, пом’ятий, зморений стояв витязь на роздоріжжі, вперши списа у камінь списаний: «Раби в тенетах страху не мають вибору» (М. Горбаль). 6. «Так було б краще,— промимрив би він,— і ганьба б коштувала менше» (Марко Вовчок). 7. Ллється пісня, як зі свіжої рани: «Червону руту не шукай вечорами...» (А. Коваль).

 

III. Контрольно-рефлексивний етап

Продовжте речення. Накресліть схеми, визначте види підрядних речень.

1. Я щасливий, тому що...

2. Я вважаю, що...

3. Щоб досягти мети, потрібно...

 

IV. Домашнє завдання

Зробити пунктуаційний аналіз речень.

1. Не знаю, чим нагодувати душу: я розгорнув книжку, та в ній стільки солодкуватості, що липнуть до пальців сторінки, потім я подивився кіно, та в ньому стільки бруду, що захотілося сходити в лазню, а послухав музику — вона виявилася зовсім неперетравною... (З журналу). 2. Пирогову належать слова: «Ми всі знаємо, що треба поважати старість..., але не всі знають, що й молодість потрібно поважати...» (З календаря).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.