РІДНА МОВА 11 КЛАС
План-конспекти уроків

Урок №3

Тема. Речення, його граматична основа. Члени речення


Мета: повторити та узагальнити знання учнів про будову простих та складних речень, про поділ речень на двоскладні та односкладні, поширені та непоширені, повні і неповні.

Тип уроку: комбінований урок (повторення вивченого; закріплення і систематизація здобутих знань).

Обладнання: підручник.

ХІД УРОКУ

I. Повідомлення теми та мети уроку.

II. Повторення ключових питань теми.

• Робота з підручником.

1) Опрацювання теоретичного матеріалу (одиниці синтаксису).

2) Усне виконання вправи 223.

• Самостійна робота.

Переписати заздалегідь записаний на дошці текст, членуючи його на речення та розставляючи розділові знаки. У кожному з речень підкреслити граматичну основу. Дати визначення головним членам речення.

Нехай ніхто не половинить твоїх земель не розтина бо ти єдина Україно бо ти на всіх у нас одна і козаки й стрільці січові за тебе гинули в полях у небесах сузір’я Лева нам світить на Чумацький Шлях стражденна чаєчко-небого єдині два твої крила виходим нене у дорогу аби ти вільною була. (Д. Чередниченко)

ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення вивченого.

• Робота з підручником.

Виконання вправи 233 (опрацювання таблиці).

IV. Виконання вправ на застосування узагальнюючих правил.

• Робота біля дошки.

Записати речення. У кожному визначити граматичні основи, вказати другорядні члени речення.

...Вільна Вкраїна з могили встає. Вона — моє щастя, безсмертя моє (Д. Павличко). Хочеться думати не про царство запічне. Хочеться думати про .високе і вічне. Про незнищенність, наприклад, матерії, а не про звіти річні бухгалтерії (В. Баранов).

• Робота з підручником.

1) Усне виконання вправ 234, 235.

2) Усне виконання вправи 237 (синтаксичний розбір речення).

• Робота біля дошки.

Записати речення. Визначити в кожному граматичні основи. Пояснити, у чому полягає відмінність між реченнями простими і складними, навести приклади. Вказати речення поширені й непоширені, двоскладні й односкладні. Вказати неповне речення.

Ніч прийшла. Зітхнули двері. Хата спить... (П. Харченко). Сонце. Осінь. І літа метелик. Може, це і є та благодать... (П. Вольвач). Зникли тіні, все поблідло. Промінь обрію сягнув (Б. Дегтярьов ). Дерев столітніх видовжені душі кощаві руки в небо підняли (Л. Костенко). Останній вагон. Опустілий перон. У вікні — твій профіль холодний. Густішає дощ. Треба жити (П. Малєєв).

• Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки (подаємо речення без їх вилучення).

У кожному з речень підкреслити граматичну основу та другорядні члени. Вказати слова, граматично не зв’язані з членами речення (звертання, вставні слова).

Хіба це не ми любувалися згарищами спалених козацьких церков? Хіба не ми скніємо з голоду серед щедрих ланів, не здатні прогодувати себе? Працьовиті, мов на плантаціях раби, і зацьковані, ніби індійці в резерваціях. Сонні на виборчих дільницях, ніби воли, й гонорові у шинку, немов гетьмани. Краю мій, степи твої неозорі, мов наша дурість! Через ту неозорість, мабуть, і втратили ми рештки інстинкту самозбереження. А може, було б краще, якби ти була зовсім маленькою, моя батьківщино? Може б, тоді ми поціновували кожну грудочку твого чорнозему і кожну миттєвість своєї волі? (Л. Степовичка)

V. Підведення підсумків уроку.

VI. Домашнє завдання.

§ 12, вправа 227 (у кожному з речень підкреслити члени речення).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити