Розробки уроків - Навчання грамоти - Письмо 1 клас ІІ семестр - (за підручником М. С. Вашуленка)
ПІСЛЯБУКВАРНИЙ ПЕРІОД
Урок 101. БУКВА Я
Мета: повторити отримані знання про звукові значення букви я; закріпити навички письма вивчених букв; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу при списуванні з друкованого тексту.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Повідомлення теми та мети уроку
2. Мовні ігри
1) Гра «Яке слово заховалось?».
Учитель називає склади, а діти добирають слова з цими складами. (Наприклад: лі — літо, лінійка, лікар, лівий...)
2) Гра «Вередливий звук».
— Жив собі, був собі звук у словах, завередував і втік (наприклад, звук [к]). Потрібно його впіймати і поставити на місце.
-іт; -аштан; -віти; -рокодил.
3. Повторення правил сидіння за партою під час письма
4. Закріплення навичок письма вивчених букв
Письмо малих букв, які складаються з похилої палички із заокругленням унизу та допоміжних елементів: і, ї, и, й, ш, щ, ч, л, м, я.
5. Словникова робота
Корисний, лелека.
III. РОБОТА ЗА «ПІСЛЯБУКВАРЕМ» (с. 47)
1. Підготовка руки до письма, виконання каліграфічних вправ
Завдання 1
— Напишіть каліграфічно:
Я. я ся моя
Моя бабуся знає багато казок.
2. Пропедевтика української мови
— У слові диня буква я позначає один звук [а] і вказує на м’якість попереднього приголосного звука [н].
Буква я після приголосного позначає один звук [а].
Буква я позначає два звуки [йа], коли стоїть на початку слова чи складу та після голосного. Наприклад: яма, моя.
3. Виконання письмових вправ
Завдання 2
— Прочитайте текст. Про кого він?
— Що ви можете розповісти про свою бабусю?
— У виділених словах назвіть звуки і букви.
— Спишіть перше і друге речення. Поставте над словами наголос.
Фізкультхвилинка
IV. ПОВТОРЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «"Зайве" слово»
— Прочитайте слова. Знайдіть «зайве» слово.
ялина ящірка
оленя яструб
язик
— Поясніть свій вибір.
— Скільки звуків позначає буква я на початку слова, складу та після голосного?
2. Робота над загадкою
— Послухайте і відгадайте загадку.
— Складіть звукову модель слова-відгадки.
✵ Довгим дзьобом тонким схопить жабеня.
Капне з дзьоба крапля. Це, звичайно,... (чапля).
3. Гра «Добери слово-дію»
— Запишіть слово і його дію. Підкресліть букву я. Скільки звуків вона позначає? Чому?
Білченя плаває
зайченя бавиться
лисеня стрибає
листя бігає
каченя зеленіє
4. Мовленнєва діяльність
— Опишіть білченя за планом. Використовуйте опорні слова.
План
1) Яка це тварина?
2) Де живе?
3) Яка в нього шубка?
4) Які вушка?
5) Які очі?
6) Який хвостик?
Опорні слова: руденька, м’якенька шубка; вушка маленькі з китичками; очі, мов ґудзики; хвостик довгий, пухнастий.
5. Списування з друкованого шрифту
«Післябуквар» (с. 46), завдання 5.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчалися на уроці?
— Які звуки може позначати буква я?