Розробки уроків - Навчання грамоти - Письмо 1 клас ІІ семестр - (за підручником М. С. Вашуленка)
ПІСЛЯБУКВАРНИЙ ПЕРІОД
Урок 113. СЛОВА — ОЗНАКИ ПРЕДМЕТІВ. ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ?
Мета: повторити вивчений матеріал про слова — ознаки предметів; продовжити роботу над каліграфією, правильним буквоз'єднанням; удосконалювати навички письма під диктовку складів, слів, словосполучень, невеликих речень; списування з друкованого та рукописного шрифтів; виховувати охайність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Повідомлення теми та мети уроку
2. Мовні ігри
1) Гра «Збери букет».
— Леся та Іванко збирають букет для мами. Але Леся може брати тільки квіти, назви яких починаються з м’яких приголосних, а Іванко — назви яких починаються з твердих приголосних. Допоможіть дітям.
Лесі допомагають дівчатка, а Іванкові — хлопчики.
Тюльпан, нарцис, троянда, півонія, айстра, ромашка, лілія...
2) Гра «Правильно наголошуй!».
Гравці об’єднуються у дві-три команди. Члени групи по черзі зачитують слова, які роздав учитель на картках, без знака наголосу. Неправильне наголошення виправляється. Виграє група, в якої найменше помилок.
Матеріал для гри:
Батьківщина кропива предмет
бібліотека кулінарія сантиметр
3. Повторення правил сидіння за партою під час письма
4. Закріплення навичок письма вивчених букв
Письмо малих букв, які складаються з похилої палички із заокругленням унизу та допоміжних елементів: і, ї, и, й, ш, щ, ч, л, м, я.
5. Словникова робота
Грунт, ґудзик, джміль, дзиґа.
III. РОБОТА ЗА «ПІСЛЯБУКВАРЕМ» (с. 93)
1. Підготовка руки до письма, виконання каліграфічних вправ
Завдання 1
— Напишіть каліграфічно:
Овочі — огірок, морква, помідор.
2. Пропедевтика української мови
— Слова — назви ознак предметів відповідають на питання який?, яка?, яке?, які?.
3. Мовленнєва діяльність
Завдання 2
— Доповніть усно речення словами з вірша «Сперечались овочі».
Морква (яка?)... і... Коси у неї (які?)..., і платтячко (яке?)...
Огірки (які?)... Помідор — (який?)... Часничок (який?)... Хоч (який?)... він — та (який?)...
(Яка?)... диня на городі господиня. Вона (яка?)..., ...
Гарбуз (який?)... і..., ... і...
4. Виконання письмових вправ
Завдання 3. Робота в групах
— Допоможіть мамі зварити український борщ. Запишіть назви овочів, які потрібно покласти в каструлю.
Зразок. Картопля (яка?) смачна.
— Чи все ви поклали у борщ? Я кладу сім овочів. А скільки поклали ви?
Завдання 4
— У кожному рядку знайдіть «зайве» слово.
✵ Полуниця (яка?) гірка, червона, соковита.
✵ Лимон (який?) солодкий, жовтий, кислий.
✵ Яблуко (яке?) кучеряве, солодке, рум’яне.
Фізкультхвилинка
IV. ПОВТОРЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виконання творчих завдань
— Доберіть слова — ознаки за питаннями.
Фарба (яка?) ...
Шафа (яка?) ...
Фікус (який?) ...
Фрукти (які?) ...
Фініки (які?) ...
— Поміркуйте і доберіть до слів першого рядка слова з другого рядка так, щоб вийшло словосполучення.
Смачний, веселий, лагідний, солодкий.
Кавун, пиріг, татусь, хлопчик.
2. Робота над загадками
— Відгадайте загадки. Відгадки запишіть. Поставте над словами наголос.
✵ Чистить курточку, штанці,
Чобітки і сап’янці.
Дуже працьовита тітка.
Здогадались, хто це?
Упіймав Тарасик рибку,
Але витягнути — мука!
Бо велика і сердита
На гачок піймалась... (щука).
✵ Таке м’якеньке і кудлате,
Таке кумедне й вайлувате,
Від молочка росте щодня.
А називається... (щеня).
3. Письмо під диктовку слів, речень
Гайок, йод, йорж, майорить, йому, йогурт, Йосип.
Пролітає сніг, падає до ніг. Вітер в морі повіває і кораблик підганяє.
4. Списування з друкованого шрифту
«Післябуквар» (с. 92), скоромовка.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Чого навчалися на уроці?
— На які питання відповідають слова-ознаки?