РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 114

Тема. Правило переносу слів з апострофом. Звуко-буквений аналіз слів


Мета: вчити ділити слова з апострофом для переносу з рядка в рядок; удосконалювати вміння аналізувати звуко-буквений склад слів, у написанні яких використовується апостроф; ознайомити дітей з лікарськими рослинами; виховувати любов до усної народної творчості.

Обладнання: картки із зображенням лікарських рослин, у т. ч. валер’яни, материнки, подорожника, м’яти.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 273)

— Прочитайте слова, у яких ви вставили пропущені букви. Які саме і чому?

— У якому слові пропущений апостроф? Доведіть.

— У якому слові вірша буква ю позначає один звук, а в яких словах — два?

2. Хвилинка чистопису

ім м’ян пір’ячко

— Доберіть з цими буквосполученнями слова з апострофом. (Ім’я, сім’я, солом’яний, кам’яний, Дем’ян)

— Складіть речення з двома словами (за вибором).


III. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні вчитимемось ділити для переносу з рядка в рядок слова з апострофом, аналізуватимемо звуко-буквений склад цих слів. Також ознайомимося з лікарськими рослинами нашого краю.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота (вправа 275)

— Запишіть слова сім’я, знання і складіть їх звукові моделі.

— Користуючись таблицею на с. 107 підручника, зробіть звуко-буквений аналіз цих слів.

2. Письмо по пам’яті (вправа 274)

— Вивчіть народну веснянку напам’ять і запишіть по пам’яті.

— Перевірте написане за підручником.

— Складіть звукову модель слів зіллячко, подвір’ячко.



— Які звуки позначає буква я в цих словах?

3. Коментоване письмо (вправа 276)

— Прочитайте. Виділені слова замініть словами, що відповідають на питання який? яка? яке?, і запишіть.

— Поділіть для переносу слова кам’яний і дерев’яний. Не відокремлюйте апостроф від попередньої букви.

— Прочитайте правило на С. 116 і запам’ятайте його. Наведіть власні приклади поділу для переносу слів з апострофом.

4. Фізкультхвилинка


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Колективна робота (вправа 277)

— Прочитайте і скажіть, що збирали діти.

— Розгляньте картки із зображенням цих лікарських рослин і запам’ятайте їх.

Учитель дає дітям інформацію про цілющі властивості подорожника, м’яти перечної, деревію та інших рослин.

— Випишіть слова з апострофом, поділяючи їх для переносу.

— Поміркуйте і скажіть, як звучатимуть імена дітей, коли вони стануть дорослими.

2. Відгадування загадок

— Уважно слухайте і відгадайте загадки. Відгадки запам’ятовуйте. Вони вам знадобляться у кінці нашої роботи із загадками.

• У двох матерів по п’ять синів, і всім одне ім’я. (Пальці)

• Не кінь, не віл, а прив’язаний. (Гарбуз)

• Б’є рука його і палка, та нікому, бач, не жалко. (М’яч)

• Не п’є — живе, а нап’ється — умре. (Вогонь)

• Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг)

• Не пташка, а з пір’ям. (Подушка)

• Навколо в’ється, а в руки не дається. (Муха)

— Пригадайте всі відгадки, а запишіть лише ту, в написанні якої вживається апостроф. (М’яч)

— Зробіть звуко-буквений аналіз слова м’яч.

3. Словниковий диктант

— Записуйте слова, поділяючи їх на склади для переносу. Звертайте увагу, що апостроф не відокремлюється від попередньої букви.

Здо-ро-в’я, п’я-те-ро, ім’я, в’ють, ма-ті-р’ю, пі-р’я, бу-р’ян, м’я-кий, со-ло-в’ї, п’я-тір-ка.


VI. Підсумок уроку

— Після яких букв і перед якими ставиться апостроф?

— Як переносити слова з апострофом?

— Порівняйте кількість звуків і букв у словах п’ятниця, м’ята, солов’ї.


VII. Домашнє завдання з інструктажем

Правило на с. 116, вправа 278.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити