РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 12

Тема. Старі й нові слова в українській мові. Переказування тексту. Вимова й написання слів шофер, телевізор


Мета: продемонструвати учням, що мова — живий організм, який постійно вдосконалюється й розвивається; познайомити дітей зі шляхами розвитку й збагачення мови; розвивати мовлення й збагачувати активний словниковий запас учнів; виховувати бажання вивчати мову і мовні явища, бути патріотом своєї Вітчизни.

Обладнання: малюнок козака, етимологічний і тлумачний словники.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Перевірка домашнього завдання (вправа 55)

— Прочитайте слова в тому порядку, в якому ви їх записали.

— Чи можна вважати цей порядок алфавітним? Чому?

— Розкажіть, про що ви дізналися з тексту вправи.

— А чому українська, російська і білоруська мови такі схожі?


III. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

— З’єднайте слова з їх звуковими моделями:


 

Що називає кожне з цих слів?

Чому слово молотарка вам не знайоме? Як ви думаєте?

(Учитель пояснює дітям значення цього слова.)


IV. Оголошення теми й мети уроку

— Сьогодні ми дізнаємося, чому в мові є багато слів, значення яких нам не зрозуміле, а також поговоримо про те, як розвивається наша мова.


V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Колективна робота (вправа 58)

— Чому слова керогаз, примус та багато інших зараз нам не зрозумілі? (Тому що з нашого вжитку зникли ці предмети.)

— Як ви думаєте, які з наведених слів з’явилися в мові відносно недавно і чому? (Тому що у нашому побуті з’явилися нові речі.)

— Отже, виходить, що наша мова не є статичною, вона перебуває у постійному розвитку.

Прочитаємо про це додатковий теоретичний матеріал на с. 27.

2. Робота зі словниковими словами

— Прочитайте слова в рамках. Що вони позначають?

(Учитель зачитує значення слів шофер і телевізор з етимологічного і тлумачного словників.)

— До якої групи — нових чи старих — належать ці слова? Поясніть чому.

— Складіть і запишіть речення, які б пояснювали значення цих слів.

— Як ви думаєте, на які літери слід звернути увагу, щоб правильно писати ці слова?

— Напишіть рядок цих слів, підкреслюючи літери, які треба в них запам’ятати.

3. Історична сторінка (вправа 59)

— Хто це? (Учитель вивішує малюнок козака.)

— А що ви знаєте про козаків?

— Прочитайте тест вправи 59. Що було для вас новим?

— Як ви думаєте, слово козак є історичною спадщиною мови чи прийшло до нас недавно?

— Прочитайте другий додатковий теоретичний матеріал на с. 27.

— Які ще слова повертаються до нашої мови? Як ви думаєте, чому так відбувається?

— Завдання 3, 4 виконайте самостійно, а потім разом їх перевіримо.


VI. Закріплення та систематизація знань

1. Розвиток мовлення. Складання переказу (вправа 59)

— Прочитайте текст вправи так, що могли його переказати. (Заслухати декілька переказів, зазначивши їх переваги та недоліки.)

2. Колективна робота (вправа 57)

(Завдання 1,2 опрацювати колективно, завдання 3 запропонувати для самостійного опрацювання. Перевірити, індивідуально опитавши учнів.)

— А яку мову має на увазі Володимир Сосюра, називаючи її своєю?

3. Самостійна робота (вправа 56) із взаємоперевіркою


VII. Підсумок уроку

— Яка мова є нашою рідною? Чому?

— Чому її називають державною?

— У чому виражається наша любов до рідної мови?

— Що було новим для вас сьогодні на уроці?

— Виберіть із наведених на дошці слів ті, які розповідають про історичне минуле країни.

М’яч, екскаватор, чумак, багаття, радіо, вершник, отаман, пшениця.

— Як ви розумієте їх значення?

— Зверніть ще раз особливу увагу на вимову й написання слів шофер, телевізор.


VIII. Домашнє завдання з інструктажем

Додатковий теоретичний матеріал на с. 27, вправа 60.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити