РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 15

Тема. Сила голосу і швидкість мовлення. Слова ввічливості. Ситуативні діалогічні вправи. Вимова й написання слів бібліотека, змагання


Мета: продовжити знайомити дітей із правилами культури мовлення; удосконалювати вміння складати діалоги, дотримуючись правил культури мовлення; розвивати й збагачувати лексичний запас учнів; виховувати вміння співпрацювати в парі.

Обладнання: етимологічні, тлумачні словники.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 70)

Перший учень пояснює вставлені літери, усно описує слона.

Другий учень читає, як він записав за алфавітом слова (завдання 3).

— Чому саме в такому порядку слід розташувати слова?

2. Бесіда

— Розкажіть, з якими правилами культури мовлення ви ознайомились.

— А чому їх необхідно дотримуватись?

3. Складання діалогу (телефонні розмови)

Учитель складає діалог з одним із учнів. При цьому він або шепоче, або розмовляє надто голосно чи надто швидко.

— Чи зрозуміли ви мене? Чому?


III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми будемо продовжувати вчитися правильно обирати силу голосу й швидкість мовлення, щоб мати можливість повноцінно спілкуватися.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективне виконання вправи 71

Після опрацювання завдання 1 вчитель пропонує учням інсценізацію зі складанням діалогів.

— У якому випадку є виправданим використання підвищеної сили голосу? Чому?

— Чому в бібліотеці слід розмовляти пошепки?

— А чи почують вас, якщо на спортивних змаганнях ви будете шепотіти?

— Який висновок із цієї вправи ми можемо зробити? (Для кожної ситуації необхідно обирати певну силу голосу й швидкість мовлення.)

2. Робота зі словниковими словами

— Зверніть увагу на слова у рамочках на с. 35.

— До яких малюнків із вправи 71 їх можна використати?

— А що означають ці слова?

Учитель звертає увагу учнів на необхідність використання етимологічного та тлумачного словників заради поглиблення відомостей про слова бібліотека і змагання.

— На що треба звернути увагу при написанні цих слів?

— Закрийте підручники й пропишіть кожне слово тричі, підкреслюючи ті літери, які треба запам’ятати.

Хлопці записують усі можливі варіанти переносу слова змагання, а дівчата — бібліотека.

Фізкультхвилинка.

3. Робота в парах (вправа 72)

Перевірка — опитування пар (виразне читання уривків).

— Виберіть і прочитайте звертання, які вживались у цих уривках. Як виділені звертання на письмі?

— Прочитайте правило на с. 36. Складіть і запишіть речення з одним зі звертань. Виділіть його на письмі.

— Прочитайте інтонаційно правильно складене речення.


V. Закріплення та систематизація знань

1. Робота зі скоромовками (вправа 73)

Завдання 1, 2 опрацювати усно. Можна організувати змагання на кращого читця скоромовок.

Завдання 3 опрацювати на дошці.

— Замініть одним словом вислови із завдання 4.

— А чи правильно так вести розмову? Чому?

— А як же треба розмовляти?

— А які правила культурного мовлення ви знаєте?

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання

— Прочитайте завдання до вправи 74.

— Розкажіть, як ви його зрозуміли.

— Прочитайте текст, який ви запишете під диктовку.

— Як називається такий вид роботи? (Диктант)

— Зверніть увагу на написання цього слова. Що треба запам’ятати?


VI. Підсумок уроку

— Зараз ми проведемо тренувальний диктант.

Мовлення, писемне, усне, звертання.

— Що ви можете розповісти про кожне з цих слів?

— Як ви будете звертатися до мами, тата, бабусі, дідуся, брата чи сестри?

— З якими ж правилами культурного мовлення ми сьогодні ознайомились?


VII. Домашнє завдання

Правило на с. 36, вправа 74.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити