РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 23

Тема. Види текстів: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування. Складання тексту-міркування й тексту-опису


Мета: ознайомити дітей з видами текстів, їх характерними особливостями; вчити визначати вид тексту, розрізняти їх між собою, складати текст-міркування і текст-опис; розвивати вміння працювати з текстом; виховувати уважність, спостережливість. Обладнання: малюнок зайця.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 103)

Завдання 2 перевірити у вигляді змагання на найбільш виразне читання.

Завдання 3, 4 перевірити усно фронтально.

— Що таке текст?

— Із яких частин складається текст?

— Як відділяються частини тексту на письмі?

2. Робота із загадкою

Довгі вуха має,

Швидко в лісі стрибає. (Заєць)

— За якими ознаками ви впізнали зайчика?

Учитель звертає увагу дітей на зайчика на малюнку.

— Ще за якими ознаками можна впізнати зайця?

3. Робота зі словниковим словом

— Запишіть слово заєць. На що в написанні цього слова необхідно звернути особливу увагу?

— Підкресліть літері є та ь.

— Складіть звукову модель цього слова, поділіть його для переносу.


III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні з допомогою цієї тваринки ви дізнаєтесь, які бувають тексти.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота (вправа 104)

Завдання 1 опрацювати усно.

Як висновок — додатковий теоретичний матеріал (с. 52).

— То які ж види текстів бувають?

Завдання 2, 3 опрацювати самостійно.

Завдання 4 опрацювати колективно на дошці.

2. Гра «Знавці» (усно)

— Визначте вид тексту. Обґрунтуйте.

1) Прийшла весна. Зазеленіли дерева. Дні стали довшими, а ночі коротшими. Прилетіли перелітні птахи. У полях починається сівба.

2) Лиска була проворна й красива. Шкурка аж вилискує, вушка стирчать, хвіст пухнастий з білим кінчиком. Ступає повільно, м’яко, до всього придивляється, прислухається.

3. Самостійна робота (вправа 105)

Перевірка — індивідуальне опитування.

— Який вид тексту у вас вийшов?

— А чому його не можна віднести ні до опису, ні до розповіді? Чим він відрізняється?

— Це — текст-міркування. Він має особливу будову: складається із твердження і доказів на підтримку чи заперечення цього твердження.

— Прочитайте, яке твердження містить наш твір.

— А які докази ми навели?

— А ще які види тексту ви знаєте?

4. Фізкультхвилинка


V. Закріплення та систематизація знань

1. Робота в парах (вправа 106)

— Якого виду цей текст? Доведіть.

Завдання 2 і 3 опрацювати самостійно.

Перевірка: опитування пари.

— Як ще точніше визначити вид цього тексту? (Текст-розповідь з елементами опису)

2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (вправа 107)

— Прочитайте завдання. Чи будете ви його списувати?

— А що ви запишете в зошит?

— Особливу увагу при списуванні зверніть на слова казці, звірі. Зверніть увагу на слова в рамочці. (У середині цих слів ь не пишемо, хоча м’якість й чуємо.)

— Додатково визначте вид тексту.


VI. Підсумок уроку

— Що ви дізналися про написання слова заєць?

— Які види текстів ви знаєте?

— Чим відрізняється текст-опис від тексту-розповіді?

— А що таке текст-міркування?


VII. Домашнє завдання

Додатковий теоретичний матеріал на с. 52, вправа 107.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити