РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 56

Тема. Слова, що називають ознаки предметів. Роль прикметника (без уживання терміна) у мовленні. Вимова й правопис слова ознака


Мета: ознайомити учнів зі словами — ознаками предметів; формувати вміння ставити запитання до назв ознак предметів; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати старанність, уважність.

Обладнання: предметні малюнки перцю, кавуна, тигра.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Аналіз перевірної роботи


III. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Проблемна ситуація

— Прочитайте записані на дошці загадки й відгадайте їх.

• Я ..., я ...

Відгадайте, хто такий.

(Пропущено: червоний, гіркий. Відгадка: перець.)

• ..., а не м’яч,

... , а не трава,

з хвостом, а не миша,

... , а не мед.

(Пропущено: круглий, зелений, солодкий. Відгадка: кавун.)

• Він такий ..,

Він такий ... ,

... у тайзі —

Перед ним тремтять усі.

(Пропущено: смугастий, ікластий, найстрашніший. Відгадка: тигр.)

— Чи можете відгадати хоч одну? А чому ні?

— Можете відразу сказати, яких саме слів не вистачає?

— Якщо я скажу вам відгадку першої загадки, чи зможете ви її відновити? Погляньте на цей малюнок і скажіть, які слова треба вставити. (Червоний, гіркий)

— Що вони називають? (Колір, смак)

Аналогічно діти поновлюють загадку про кавун.

— Яких слів не вистачало? Що вони означають? (Форму, колір, смак)

— Як ми говоримо про такі слова? (Це прикмети предмета, за якими його можна впізнати.)

Третю загадку за браком часу можна опрацювати на етапі закріплення вивченого матеріалу.

2. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми будемо знаходити слова — прикмети предмета, або, як їх ще називають, — ознаки. Також з’ясуємо, на які питання відповідають ці слова-ознаки. Будьте старанними й уважними, і ви дізнаєтеся багато цікавого.

3. Колективна робота (вправа 251)

— Розгляньте малюнки. Назвіть предмети та їх ознаки за кольором.

— Запишіть за зразком.

— Прочитайте слово в рамці. Що воно означає?

— Так, воно називає колір, смак, розмір, форму, матеріал, характер предмета.

Використовуючи слова ознаки предмета, складіть речення про повітряні кульки. (Безліч червоних, блакитних, жовтих і зелених кульок злетіли в небо. Повітряні кульки були круглі, довгасті.)

4. Фізкультхвилинка

5. Самостійна робота (вправа 253)

— назвіть зображені предмети та їх ознаки за матеріалом, з якого вони виготовлені. Запишіть за зразком.

— Прочитайте правило на с. 117 і запам’ятайте його. Наведіть приклади.


IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Коментоване письмо (вправа 254)

— Прочитайте, дайте відповіді на питання: що це?

— Запишіть перші два речення. Підкресліть назви ознак хвилястою лінією. Усно поставте до них питання.

2. Відтворення третьої загадки, записаної на дошці

3. Самостійна робота із взаємоперевіркою (вправа 255)

— Запишіть, які предмети за смаком.

— Складіть і запишіть речення за схемою:


V. Підсумок уроку

— Що таке ознаки предмета? (Колір, смак, розмір, матеріал, форма, характер) Наведіть приклади.

— На які питання відповідають слова, що називають ознаки предметів?

— Складіть речення і встановіть зв’язки між словами.



VI. Домашнє завдання з інструктажем

Правило на с. 117, вправа 256.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити