РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 65

Тема. Слова, що називають дії предметів. Складання речень за малюнками. Вимова й написання слів ковзатись, ковзанка, ковзани


Мета: ознайомити учнів з лексичним значенням слів, які відповідають на питання що робити? що зробити?; формувати вміння впізнавати серед інших частин мови слова, що називають дії предметів; збагачувати словниковий запас учнів; навчити правильно вимовляти й писати слова ковзатись, ковзанка, ковзани; розвивати вміння складати речення за малюнком; виховувати працьовитість і повагу до чужої праці.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Підготовка до вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя.

— Мої старші учні ходили на зимових канікулах у похід. Погода видалась мінливою, непередбачуваною. Але найбільше їх здивували викрутаси снігу. Що він виробляв!

— Як ви думаєте, що міг виробляти сніг? (Ішов, сипав, падав, валив, бив, летів, ліпив, кружляв...)

— Усно поставте запитання до цих слів, запишіть їх.

— Отже, у нашій мові є слова, які називають дії предметів. Ці слова так і називаються — дієслова.


III. Повідомлення теми й мети уроку

На дошці записані слова:

Зима, навчається, радість, клен, зошит, сестра, горобець.

— Знайдіть зайве слово. Чому воно зайве? (Навчається. Решта — слова — назви предметів.)

— Поставте запитання до слова навчається? (Що робить?)

— Що означає це слово? (Дію предмета)

— Отже, сьогодні на уроці ми й ознайомимося зі словами, що називають дії предметів, — з дієсловами.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Робота з підручником (вправа 1)

— Розгляньте малюнки і скажіть, хто що робить.

(Марійка пише. Павлик грає. Миколка малює. Катруся розчісується.) За зразком ставлячи запитання, запишіть ці речення у зошит.

2. Опрацювання правила (с. 4)

Читання й наведення власних прикладів.

3. Коментоване письмо (вправа 2)

4. Фізкультхвилинка

5. Творча робота (вправа 3)

— Розгляньте малюнок і дайте відповідь на питання.

1) Якою вам здається погода? (Погода зимова і сонячна.)

2) Який у дітей настрій? (У дітей бадьорий і радісний настрій.)

3) Хто спускається з гірки? (Миколка спускається з гірки.)

4) Хто катається на лижах? (Світланка катається на лижах.)

— Відповіді на два останні питання запишіть. Підкресліть назви дій.

— Усно складіть речення зі словами ковзатись, ковзанка, ковзани.

6. Словникова робота

Тлумачення словникових слів (с. 5).

Металеві ковзани вперше в Росії з’явилися понад триста років тому. Вигин ковзана завжди прикрашали зображенням конячої голови. Звідси пішла російська назва цього виробу, а українська утворилася як свідчення його здатності ковзати.


V. Закріплення вивченого матеріалу

Виконання вправи 4.

— Прочитайте і виділіть голосом назви дій. (Скували, розчистили, замели, замерзла)

— Установіть зв’язок між словами першого речення.


VI. Підсумок уроку

— На які питання відповідають слова, що означають дії предметів?

— З якими словами вони зв’язуються в реченні? Наведіть приклади.


VII. Домашнє завдання (з попереднім інструктажем)

Правило на с. 4, вправа 5.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити