РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 71

Тема. Багатозначні дієслова. Складання опису зовнішності людини


Мета: вчити ставити питання до дієслів; формувати вміння складати опис зовнішності людини, добираючи найбільш влучні слова для вираження своєї думки; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати увагу, кмітливість, чуйність.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 25)

— Які слова — назви дій ви підкреслили?

— Як ви поділили для переносу слова Андрійко та візьми?

2. Хвилинка чистопису

чя дя ся обличчя

— Напишіть рядок буквосполучень і введіть їх у слова. (Узбіччя, дякувати, сміється)

— Зі словом обличчя складіть і запишіть речення. (У Марійки смагляве обличчя.)


III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми продовжимо знайомитися зі словами — назвами дій, не тільки близькими й протилежними за значенням. Ми з’ясуємо, що є багатозначні слова — назви дій. Також будемо вчитися складати описи людей. І сьогодні опишемо Гриця, про якого ви читали в домашній вправі.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Складання опису зовнішності хлопчика (вправа 26)

— Користуючись матеріалом вправи 25 та малюнком на с. 15, усно складіть коротенький опис Гриця.

Яке у Гриця обличчя? Яке волосся? (У Гриця личко світле, чубчик золотавий.)

— Який на ньому одяг? (Він одягнений у зелену футболку із жовтими смужками, у жовті штанці.)

— У що хлопчик взутий? (Взутий у блакитно-білі черевики.)

— Кого тримає Гриць на руках? (На руках Гриць тримає біленьке кроленя.)

— Спираючись на питання у вправі 26, запишіть короткий опис хлопчика у зошит.

2. Колективна робота з підручником (вправа 28)

— Прочитайте речення і простежте, які різні дії означає слово іде.

— У кожному реченні слові іде замініть іншим, близьким за значенням. (Падає сніг. Пливе пароплав. Їде поїзд. Настає весна. Минає час. Відбувається концерт.)

— Запишіть утворені речення.

— Який висновок із цієї вправи ми зробимо? (Слово іде має не одне, а кілька значень, бо його вживають і замість пливе, і замість лине, і замість минає, і замість відбувається.

Значить, його можна назвати багатозначним.)

— Наведіть свої приклади багатозначних назв дій. (Читати книжку, читати сліди; пливе спортсмен, пливе хмарка; ударив кулаком, ударив грім, ударили барабани.)

3. Фізкультхвилинка


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Вибірковий диктант

Випишіть слова назви дій з прочитаного мною тексту.

ЖАРТ

Іринка проснулась, вдяглася і взулась,

вмилась, попоїла, під вишнею сіла.

Позіхнула ліниво, зітхнула тужливо,

лягла коло хати під вишнею спати.

(С. Косенко)

— Прочитайте слова, які ви виписали. (Проснулась, вдяглася, взулась, вмилась, попоїла, сіла, позіхнула, зітхнула, лягла, спати)

— До яких із них у першому реченні можна дібрати слова, близькі чи протилежні за значенням? (Проснулась — прокинулась — заснула; вдяглася — вбралася — роздяглася; взулась — роззулась; вмилась — причепурилась; попоїла — поснідала; сіла — встала)

2. Колективна робота з підручником (вправа 27)

— Підготуйтеся і прочитайте вірш хором.

— Поставте питання до виділених слів. (Що робитимемо? — Будемо зростати, жити)

— Вивчіть вірш напам’ять. Підготуйтесь записати по пам’яті два останні рядки. (Будемо Вітчизні вірно служити.)

— Перевірте написане за підручником.


VI. Підсумок уроку

— Що вас найбільше зацікавило на уроці?

— Які бувають за значенням слова — назви дій? (Близькі, протилежні, багатозначні)

— Наведіть приклади.


VII. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 29.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити