РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 72

Тема. Узагальнення знань і вмінь учнів за темою «Слова, які позначають дію предметів». Складання розповіді за серією малюнків та питаннями


Мета: вчити вживати дієслова з урахуванням мовленнєвої ситуації; поглиблювати знання про текст-опис та його частини; учити складати зв’язні розповіді за серією малюнків та запитаннями; виховувати співчуття та доброзичливість.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Повідомлення теми та мети уроку

— Сьогодні ми пригадаємо й повторимо все, що знаємо про слова — назви дії предмета. Також складемо розповідь за серією малюнків та питаннями, висловлюючи своє ставлення. Будемо вчитися доречно й влучно користуватися багатством рідної мови.


III. Систематизація та узагальнення вивченого

1. Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте пари слів, протилежних за значенням. (Купувати — продавати, руйнувати — будувати, говорити — мовчати, підіймати — опускати, охолоджувати — підігрівати, шепотіти — кричати)

— Які речення ви склали? (Суп треба підігрівати, а квас — охолоджувати.)

2. Робота в парах за підручником (вправа 30)

— Прочитайте. З якої казки цей уривок? («Лисичка і Журавель»)

— Розкажіть цю казку за особами (парами).

— Замініть слова стук-стук, лизь-лизь, хлюп-хлюп іншими словами. (Стукати, лизати, хлюпати)

— Закінчіть вправу за зразком. (Журавель стукав. Лисичка лизькала. Хвилі хлюпали. Мишка шкрябала. Заєць стрибав.)

— Наведіть свої подібні приклади. (Хрю-хрю — свиня рохкає. Гав-гав — собака гавкає. Тьох-тьох — соловейко тьохкає.)

3. Колективна творча робота

— Розгляньте малюнки й розкажіть, що зображено на кожному з них.

— Дайте хлопчикам імена і складіть зв’язну розповідь за малюнками. Скористайтесь поданими нижче запитаннями.

1) Яка була дорога?

2) Що сталося з Іванком?

3) Як поводився у цей момент Сашко?

4) Що сталося з ним пізніше?

5) Що зробив після цього Іванко?

6) Якою може бути кінцівка розповіді?

— Запишіть складений текст.

Дорога була слизькою. Іванко впав. Сашко зареготав. Пізніше він сам послизнувся. Іванко підбіг і допоміг устати. Сашкові стало соромно. Хлопці потоваришували.

4. Фізкультхвилинка

5. Творчий диктант

— Допишіть потрібні за змістом слова — назви дій.

— Допишіть потрібні за змістом слова — назви дій.

(Настала) тепла весна. Ранкове сонечко (світить) лагідно, ласкаво. На деревах скоро (з’являться) листочки. Ми так (любимо) весну!

6. Гра «Хто більше?»

— До назв предметів доберіть по кілька назв дій.

Сніг (що робить?) — ... (іде, сипле, падає, валить, кружляє).

Мороз (що робить?) — ... (щипає, кусає, пече, тріщить).

Вітер (що робить?) — ... (гуде, свище, завиває, віє, шумить).

Сонце (що робить?) — ... (пече, гріє, світить, сяє).

Дощ (що робить?) — ... (ллє, періщить, іде, шумить, накрапає).

— Як називаються слова, які ми підібрали до слова мороз? (Вони між собою близькі за значенням.)


IV. Підсумок уроку

— На які питання відповідають слова — назви дій?

— Назвіть приклади слів — назв дій, близьких за значенням.

— Наведіть приклади слів - назв дій, протилежних за значенням.

— Які прислів’я ви запам’ятали на уроці?

— У якій розповіді ми їх застосовували?

— Хто з хлопчиків вам більше сподобався і чому?


V. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 36.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити