РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 73

Тема. Поняття про службові слова, їх роль у реченні. Вживання службових слів для зв’язку слів у реченні. Навчальний діалог


Мета: дати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченні; формувати навички правильно вимовляти їх та писати окремо від інших слів; вчити складати текст з деформованих речень, вести діалог; виховувати любов до природи та обережність у поводженні на дорогах.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

— Прочитайте вірш, записаний на дошці:

Жив (на) світі дід Василь.

(У) кисіль він сипав сіль.

Цукор клав (у) холодець,

(а) (у) чай — жовтки (з) яєць.

Був дідусь наш (не) дивак,

(а) робив це просто так,

(а) робив це все (для) штуки,

(щоб) сміялися онуки.

(В. Бичко)

— Що ви помітили? (У вірші пропущені слова.)

— Вставте їх і прочитайте, що вийшло.

— Хто знає, як називаються такі слова? (Службові)

— Сьогодні ми й поговоримо про службові слова: чому вони так називаються, яка їх роль у реченні. Також сьогодні ми вчитимемося складати текст із деформованих речень і вести діалог.


III. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота з підручником (вправа 37)

— Прочитайте речення.

— Яке речення відповідає даній схемі?

(Маленький зайчик вискочив на узлісся.)

— Запишіть його.

— Скільки слів у записаному реченні? (П’ять)

— Назвіть кожне слово окремо і поставте до кожного з них питання. (Маленький — який?, зайчик — хто?, вискочив — що зробив?, на узлісся — на що?)

— До якого слова в реченні не можна окремо поставити питання? (На) Підкресліть його.

— Знайдіть у другому реченні слово, до якого не можна окремо поставити питання. (В)

— Тож чи до всіх слів у нашій мові можна ставити питання? (Є слова, до яких питання поставити не можна.)

— А чи можна обійтися без цих слів у реченні? (Звичайно, ні!)

2. Хвилинка чистопису

За До Під Без

— Запишіть слова і з одним із них складіть речення. (За нашою школою великий стадіон.)

— Спробуйте до нього поставити питання.

— Дійсно, це зробити не можна, бо це слово. (Службове. І за, без, під — теж службові слова.)

3. Коментоване письмо (вправа 38)

— Прочитайте речення. Знайдіть слова, до яких не можна поставити питання.

— Слова, до яких не можна поставити питання, називають службовими. Як ви думаєте чому? (Бо вони служать для зв’язку інших слів у реченні.)

4. Фізкультхвилинка


IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Самостійна робота (вправа 42)

— Прочитайте і спишіть словосполучення.

— За допомогою яких слів зв’язані між собою виділені слова?

— Підкресліть службові слова. (На, в, з, від, до, й, але)

2. Навчальний діалог (вправа 39)

— Прочитайте діалог.

— Прочитайте діалог за особами.

— Спробуйте в парах передати розмову, не користуючись текстом.

— Випишіть із тексту службові слова.

— Чому батьки не пускають Андрійка на ковзанку? (Бо це через дорогу, по якій цілий день сновигають машини.)

— Як треба переходити дорогу? (Дуже уважно стежити, щоб не потрапити під колеса. А краще — з дорослими.)


V. Підсумок уроку

— Як називають слова, до яких не можна поставити питання? (Службові слова) Чому? Наведіть приклади. (Часто без них не можна скласти речення. Бо службові слова служать для зв’язку слів.)

(Перелітні птахи повернулися з вирію. Я відвів молодшу сестричку до бабусі. Олівець закотився під стіл.)


VI. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 45.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити