РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 74

Тема. Написання службових слів окремо від інших. Вживання службових слів за змістом речення. Навчальне аудіювання за текстом «Пелюстка і квітка»


Мета: вчити учнів доречно вживати службові слова в реченнях; формувати навички правильної вимови службових слів і їх написання з іншими словами; удосконалювати навички роботи над реченням; виховувати доброту, чуйність, співчуття; формувати вміння слухати й сприймати тексти з першого прочитування.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 45)

— Зачитайте, як ви зв’язали кожну пару слів за допомогою службового слова.

— Які речення з утвореними словосполученнями ви склали?

— Чи всі службові слова ви писали окремо від інших слів?

2. Хвилинка чистопису

Під за над від перед до

— Запишіть ці слова. Доберіть до них такі слова, щоб вийшли пари з протилежним значенням. Наприклад, з портфелем — без портфеля. (Під кущем — над кущем; за школою — перед школою, від бабусі — до бабусі)

— Як ви писали службові слова? (Окремо від інших слів)


III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку

1. Гра «Спіймай службове слово»

— Я буду проказувати речення, а ви оплесками у долоні ловитимете службові слова.

— Отже, сьогодні ми будемо знаходити в реченнях службові слова й правильно їх писати разом з іншими. З’ясуємо, чи дійсно службові слова необхідні в нашій мові. Також будемо вчитися аудіювати тексти.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Колективна робота з підручником (вправа 46, 47)

— Прочитайте казку «Зайчик і Місяць».

— Подумайте, від чого стало тепло Зайчикові. Чи справді промені Місяця були теплими? (Зайчикові стало тепло від співчуття Місяця, від того, що в стогу соломи Зайчик зігрівся. А промені Місяця не дають тепла.)

— Чим Місяць допоміг Зайчикові? (Своєю чуйністю він, підказав Зайчикові, що можна сховатися й зігрітися у стогу соломи.)

— Визначте в тексті зачин і кінцівку.

— Випишіть спонукальні речення.

— Прочитайте вголос речення, в яких є слова ввічливості, звертання.

— Вставте у вправі 47 замість крапок службові слова і все запишіть.

— Звірте свою роботу із виконаним завданням на дошці й виправте помилки.


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Самостійна робота (вправа 48)

2. Робота з картками

— Зараз ви одержите картки, на яких написані самостійні слова, а також набір службових. До кожного самостійного треба дібрати службове. Картки — за двома варіантами.

I варіант: (на) полі, (на) дереві, (у) лісі, (під) дубом, (за) селом, (до) міста, (через) річку, (без) турбот, (біля) озера.

II варіант: (за) обрієм, (від) бабусі, (над) ставком, (з) каші, (під) стільцем, (біля) печі, (на) столі, (у) відрі.

Виконайте роботу й обміняйтесь зошитами із сусідом по парті для перевірки. Якщо є непорозуміння, запитуйте у всього класу.


VI. Навчальне аудіювання. Перевірка аудіативних умінь

«Пелюстка і квітка» (Іванка Дівакова. Аудіювання на уроках читання у 2-4 класах. — 2-е вид., перероб. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. — 48 с. — С. 7-8).


VII. Підсумок уроку

— Навіщо ми використовуємо службові слова?

— Наведіть приклади. (Діти гралися майданчику. — Діти гралися на майданчику.)

— Як пишуться службові слова?


VIII. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 49.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити