РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 75

Тема. Корінь слова. Спільнокореневі слова


Мета: формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова, корінь на основі споріднених слів; розвивати вміння виділяти споріднені слова та виділяти в них спільну частину; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати вміння спостерігати, аналізувати, зіставляти; виховувати акуратність, уважність у роботі.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Мотивація навчальної діяльності

1. Хвилинка чистопису

клю ий чик чов

— Чи можете ви утворити слова з цих буквосполучень? (Ключ, ключик, ключовий)

— Ці слова і стали своєрідним ключиком до нашої роботи на сьогоднішньому уроці. Ми дізнаємося, як називаються низки слів, подібні до щойно утворених. Спробуйте самі творити і знаходити причину об’єднання таких слів. У цьому нам допоможуть і підручник, і таблиця.


III. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Робота з підручником (вправи 50 і 51)

— Розгляньте малюнки й доберіть із довідки підписи до них. Запишіть слова у тому порядку, в якому подано малюнки. (Клен, кленок, кленовий листок)

— Поміркуйте, від якого слова утворені слова кленок і кленовий листок. (Від слова клен)

— Чи можна вважати ці слова родичами, спорідненими? (Так, бо кленок — це маленький клен, кленове листя — це листя з клена.)

— Знайдіть у записаних словах (однакову) спільну частину і позначте її зверху дужкою.

— Так от, спільна частина  і робить ці слова спорідненими. А сама вона називається коренем, споріднені слова ще називаються спільнокореневими. Спробуйте навести свої приклади. (Липа, липка, липовий; стіл, столик, столяр; риба, рибка, рибалка, рибалити)

— Що ж таке корінь? Що ми позначаємо дужкою? (Спільна частина споріднених слів, яку ми позначаємо дужкою)

— Які слова є спільнокореневими? (Слова, у яких спільний корінь і за написанням, і за значенням, є спільнокореневими.)

— Прочитайте слова у вправі 51.

— Чи є серед них споріднені? Чому ви так вважаєте? (Гуска, гусочка, гусеня, гусак, бо в них корінь )

— А чому решта слів не є спорідненими з названими словами? (Бо в словах курча і шпак немає спільної частини ).

— Запишіть тільки споріднені слова й позначте в них дужкою корінь.

2. Ознайомлення з правилом (с. 26)

— Прочитайте правило і запам’ятайте його.

3. Фізкультхвилинка


IV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Самостійна робота (вправа 52)

— Спишіть слова і позначте в них спільну частину — корінь.

2. Робота з таблицею

— Прочитайте слова. (Гай, гайок, гайочок, гайовий)

— Чи можна їх назвати спорідненими? Чому? (У них спільний корінь )

— Складіть і запишіть речення з одним із цих слів. (Шумить густий зелений гай.)

— Запишіть споріднені слова і позначте в них корінь.

3. Робота в парах (вправа 53)

— Прочитайте і запам’ятайте скоромовки. Позмагайтесь зі своїм сусідом по парті, хто промовить їх швидше і без помилок.

— Як ви зрозуміли другу скоромовку?

— Запишіть скоромовки по пам’яті й перевірте написання одне одного.

— Знайдіть у кожній скоромовці спільнокореневі слова й позначте в них спільну частину.

4. Гра «Ланцюжок споріднених слів»

— Кожна група отримує слово, до якого треба дібрати споріднені слова. Виграють ті учні, чия група правильно добере найбільшу кількість слів.

image21

— Доберіть спільнокореневі слова до слова

— Що ви помітили? (Так, дійсно корінь  бо всі ці слова за значенням пов’язані з рукою, лише в корені відбулося чергування к-ч. Про це ви більше дізнаєтеся пізніше.)


V. Підсумок уроку

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Що таке корінь?

— Які слова називаються спорідненими?

— Наведіть приклади.


VI. Домашнє завдання з інструктажем

Правило на с. 26, вправа 55.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити