РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ
Урок 77
Тема. Визначення кореня слова шляхом добирання споріднених слів
Мета: учити спостерігати за однаковим написанням коренів у споріднених словах; формувати вміння виділяти корінь у спільнокореневих словах; розвивати спостережливість; виховувати увагу й наполегливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 55)
— Прочитайте текст, який ви записали.
— Назвіть споріднені слова і корінь у них.
— Яке речення з тексту відповідає цій схемі?
(З чагарників до озера пробиралася сім’я.)
2. Хвилинка чистопису
да дій во
— Запишіть ці склади.
— Утворіть із них слова і перевірте, чи є вони спорідненими.
— Чому ви так думаєте? (Вода і водій не є спорідненими словами, бо значення коренів різне. У слові вода корінь , пов’язаний у споріднених словах із водою: водичка, водяний. А у слові водій корінь
— пов’язаний із водінням: водити, проводити, доводити, заводити, відводити.)
III. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 56)
— Запишіть слова літо і літак. Позначте в них спільну частину і скажіть, чи є ці слова спорідненими. Чому?
— Прочитайте додатковий теоретичний матеріал на с. 28.
— З’ясуйте, які з поданих нижче слів є спорідненими.
— Спишіть парами лише споріднені слова й позначте в них корінь.
— У яких словах спільні частини тільки звучать і пишуться однаково, але значення мають різне? (Гора — горіти)
2. Робота з картками за варіантами
— Із групи слів виберіть спільнокореневі та визначте корінь.
3. Фізкультхвилинка
4. Творча робота (вправа 57)
— Розгляньте малюнки і запишіть назви зображених предметів у три стовпчики.
Годинник Шпаківня Голубник
— Чому ці предмети так називаються? (Годинник показує час, тобто години; шпаківня — житло шпаків; голубник — будиночок для голубів.)
— Доберіть до кожного слова спільнокореневі і запишіть їх.
— Позначте у словах кожного стовпчика корінь (спільну частину).
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота (вправа 58)
— Прочитайте і спишіть вірш.
— На які питання відповідають виділені слова і що вони називають? (Яснесенький, тихесенький, малесенький — який?, називають ознаку предмета.)
— Користуючись поясненням у додатковому теоретичному матеріалі на с. 29, визначте корінь у словах яснесенький, малесенький.
2. Гра «Хто більше?» (вправа 59)
— Доберіть спільнокореневі слова — назву предмета, назву ознаки і назву дії — з коренем (Зима, зимонька, зимка, зимівля, озимина; зимній, зимовий, зимувати, дозимувати, перезимувати)
— Визначте переможців!
V. Підсумок уроку
— Які слова є спорідненими?
— Чи достатньо тільки однакового написання коренів, аби вважати слова спільнокореневими?
— Наведіть приклади споріднених слів. Який у них корінь?
— Чому горе і гора не є спорідненими? А сніг і сніжок?
— Що треба зробити, щоб правильно визначити корінь у словах?
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Додатковий теоретичний матеріал на с. 28, 29, вправа 60.