РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 81

Тема. Аналіз перевірної роботи. Звуки і букви. Алфавіт. Складання речень


Мета: дати уявлення про роль звуків у розпізнаванні лексичного знання слів; розвивати вміння розрізняти звук і букву; поглиблювати знання учнів про звуко-буквений склад слів; виховувати чіткість у мовленні, акуратність.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Аналіз перевірної роботи


III. Актуалізація опорних знань

1. Хвилинка чистопису

аз буки альфа віта а бе

— Запишіть зразки і прочитайте склади.

— Які слова нагадують вони? (Азбука, алфавіт, абетка)

— Що означає це слово? (Сталий порядок розташування усіх літер певної мови)

— Розкажіть український алфавіт.


IV. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми продовжимо знайомство з українським алфавітом. Пригадаємо все те, що знаємо про нього з першого класу. Також вчитимемося складати звукові моделі слів, проводити звуко-буквений аналіз.


V. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Відгадування загадки (вправа 77)

— Відгадайте загадку.

З к дерева захищає і на них вона завжди.

З н звірятко заховає, коли треба, від біди. (Кора — нора)

— Із яких звуків складається перше слово — відгадка?

— А друге?

Які звуки в них однакові?

А які розрізняють значення слів?

— Який висновок можна зробити? (Спотворювати звуки у словах не можна.)

— Дійсно, кожний звук у слові має своє важливе значення. Тому їх треба вимовляти чітко й правильно, бо, спотворивши навіть один звук у слові, ви вимовите слово з іншим значенням. А це зашкодить розумінню тієї інформації, яку ви хочете передати.

— Наведіть приклади слів, схожих за звуковим складом.

2. Колективна робота з підручником (вправа 78)

— Прочитайте слова вголос.

— Додайте один звук на початку або в кінці слова так, щоб утворилося слово з іншим значенням. (Линок — млинок, луг — плуг, кран — екран, буря — буряк, буква — буквар, база — базар)

— Запишіть слова парами. Підкресліть букву, за якою розрізняються значення слів у парі.

— Чим розрізняються слова у парі при вимові? А на письмі?

3. Гра «Звук і буква»

— Один учень чітко вимовляє звук, а інший — називає відповідну букву. ([д] — «де», [ш] — «ша» і т. ін.)

— Відкрийте орфографічні словники на сторінці з алфавітом і ще раз прочитайте ті букви, у назвах яких були допущені помилки.


VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Коментоване письмо (вправа 81)

— Прочитайте речення. Вимовте звуки кожного слова, а потім, переставивши їх, утворіть інше слово. (Курча — круча, рис — сир, кури — руки)

— Запишіть утворені слова за алфавітом. (Круча, кури, курча, рис, руки, сир) Складіть з одним зі слів речення і запишіть його. (Кури на подвір’ї дзьобали зерно.)


VII. Підсумок уроку

— У чому ж полягає різниця між звуком і буквою?

— Щоб не плутати значення слів через один спотворений звук, що треба робити?


VIII. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 83.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити