РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 85

Тема. Наголос. Наголошений склад. Складотворна роль голосних звуків


Мета: поглибити знання учнів про наголос і склад; виділити складотворну роль голосних; удосконалювати вміння учнів розпізнавати наголошені й ненаголошені склади; виховувати патріотичні почуття.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 92)

— Як говорить поетеса про зимовий день, про сніг? (Днина чудовая. Сніг, наче срібло, блищить.)

— Назвіть букви, які підкреслили у виділених слова.

— Які звуки вони позначають?

2. Хвилинка чистопису

Гол соло голос

— Поставте наголос в цих словах. Поділіть їх на склади. Назвіть наголошені.


III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми будемо поглиблювати свої знання про наголос, поділ на склади і перенос із рядка в рядок. Також дізнаємося, який склад називається наголошеним і чому. Переконаємося в тому, що у слові стільки складів, скільки в ньому є голосних.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Бесіда (вправи 99, 100)

— Прочитайте назву свята. (23 лютого — День захисника Вітчизни)

— Що ви про нього знаєте?

— Це свято відзначається уже понад 90 років. Але називалося воно по-різному. Раніше його називали .

— Хто знає? (День Радянської армії)

— День Радянської армії та Військово-Морського флоту. Цей день відзначали урочисто не тільки воїни, а й усі люди. Ті, хто служив в армії, пишалися цим. Нині це свято називають Днем захисника Вітчизни і вшановують усіх, хто боронить мир і спокій нашої держави.

— Тож кого називають захисником Вітчизни?

— Прочитайте про це вірш у вправі 100.

— Складіть схему першого речення.

— Спишіть виділені слова, поділяючи їх на склади.

— Скільки складів і скільки голосних звуків у кожному слові?

— Прочитайте склади, позначені однією буквою.

— Які звуки ними позначені?

— Прочитайте і запам’ятайте правило на с. 44. Наведіть приклади.

2. Робота з підручником (вправи 101, 102)

— Прочитайте виразно вірш.

— Про кого ви прочитали? Які слова вам незрозумілі?

— До яких назв військовослужбовців ви зможете дібрати спільнокореневі слова? Запишіть за зразком. (Зв’язківці — зв’язок, мінери — міна, прикордонники — кордон, десантники — десант, танкісти — танк, моряки — море, артилеристи — артилерія)

— Спишіть рядки вірша, які виражають головну думку.

— Знайдіть у записаному тексті двоскладове слово.  трискладові  чотирискладове  поділіть їх на склади, відокремивши кожний дужками знизу.

— Який склад у кожному слові наголошений?

— Прочитайте і запам’ятайте правило, що на с. 45.


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Самостійна робота (вправа 103)

— Які склади наголошені?

— Як ви поділите ці слова для переносу?

2. Гра «На якому складі наголос?»

— Я називатиму слова, а ви показуватимете на пальцях, який склад наголошений. Будьте уважні! Важливо не тільки швидко, а й правильно виконати завдання.

(Лійка (1), доріжка (2), ветеран (3), сокіл (1), берег (1), лимон (2), пенсіонер (4), термометр (2), дружба (1), синьо (1), переконатися (4), самостійно (3).)


VI. Підсумок уроку

— Як визначити кількість складів у слові?

— Який склад називається наголошеним?

Поділіть на склади назву свята, яке відзначається в Україні 23 лютого. (День за-хи-сни-ка Ві-тчи-зни)


VII. Домашнє завдання з інструктажем

Правила С. 44, 45, вправа 104.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити