РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 86

Тема. Наголошені та ненаголошені голосні. Визначення наголосу в словах. Добір спільнокореневих слів. Складання розповіді за малюнками


Мета: уточнити знання про особливості наголошеного складу і роль наголосу в мовленні; розвивати вміння знаходити у слові наголошений склад; ознайомити зі схемою звуко-буквеного аналізу слів; виховувати працелюбність, чемність, повагу до українських традицій.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


IIАктуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 104)

— Хлопчики, зачитайте нам, як ви перебудували останнє речення. (Я стану захисником свого народу.)

— Назвіть наголошені склади. (Ста-, -ком, -го, -ро-)

— Хто ким хоче служити в армії? (Моряком, танкістом, артилеристом, десантником)

— Дівчатка, розкажіть, у яких рядках листа солдата ви прочитали про його відданість Батьківщині і про почуття до військового обов’язку. (Як за плечима в тебе Батьківщина, небезпеки жодні в світі не страшні.)

— Які склади наголошені у виділених словах? (-ту-, -ю, -чи-)

— Яке з цих слів не можна переносити? (Свою)

— Чому? (Склад з однієї букви переносити в інший рядок не можна.)

— Хто з дівчат хотів би служити в армії і ким?

2. Хвилинка чистопису

Зо м’я ий кам’яний

— Запишіть по два слова з цими буквосполученнями і поставте наголоси. (Золото, залізо, м’який, полум’я, чистий, рудий)


III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми пригадаємо, що вже знаємо про наголошений склад, вчитимемося його визначати. Також ознайомимося зі схемою звуко-буквеного аналізу слів, будемо вчитися правильно вимовляти й писати словникові слова.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Коментоване письмо (вправа 105)

— Прочитайте й запам’ятайте, як вимовляються і пишуться словникові слова.

— Спочатку спишіть слова з наголошеним першим складом, потім — з другим, далі — з третім. Наголошені склади підкресліть. (Дрова, столяр; шофер, дочка, старий, новий; український, одинадцять, чотирнадцять)

— Прочитайте і запишіть правило на с. 47.

2. Звуко-буквений аналіз слова (вправа 108)

— Прочитайте, відгадайте загадку.

— Запишіть відгадку. (Дятел) Підкресліть букву, якою позначено ненаголошений голосний звук.

— Уважно стежте й запам’ятовуйте, як треба проводити звуко-буквений аналіз.

1) Вимовте слово вголос. (Добуваю)

2) Назвіть послідовно всі звуки і побудуйте звукову модель слова.


3) Поділіть на склади, позначте їх на моделі.

4) Визначте і позначте наголошений склад (звук).

5) Запишіть слово.

6) Вимовте окремо голосні звуки. Якою буквою позначено кожний звук? ([о] — о, [у] — у, [а] — а, [у] — ю)

7) Вимовте приголосні звуки. Якою буквою позначено кожний звук? ([д] — д, [б] — б, [в] — в, [й] — ю).

— Тепер завжди звуко-буквений аналіз будемо проводити в такій послідовності, тому постарайтесь її запам’ятати.

3. Фізкультхвилинка

4. Гра «Упізнай слово за наголосом» (вправа 107)

— Я буду називати частину слова без першого звуку, а ви будете називати слово повністю:

— Запишіть слова, позначте наголос.


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Бесіда за текстом (вправа 109)

— Прочитайте текст, правильно наголошуючи виділені слова.

— Пригадуєте, де ми бачили багато вишитих рушників? Так, на виставці в Будинку народної творчості. Яких тільки узорів там не було! Але найбільше вишивальниці в Україні використовували нитки якого кольору? (Червоного і чорного)

— Там і пісню про вишиту сорочку та рушник слухали. У ній співається, що чорний колір — то журба, смуток, а червоний — то любов і кохання. І донині на весіллях, щоб бути щасливими, за народним звичаєм, стають на вишитий рушник.

— Ще раз прочитайте виділені слова, правильно їх наголошуючи.

2. Колективна робота з підручником (вправа 106)

— Прочитайте виразно народну веснянку.

— Що таке веснянка, як ви розумієте? (Весняна народна пісня — закличка для весняної погоди і всієї природи)

— Спишіть перші два рядки пісні.

3. Творча робота в парах (вправа 111)

— Розгляньте малюнки та складіть удвох коротеньку розповідь. (Мама працювала на городі, а син не хотів допомагати. Він поруч розважався. Коли ж мама приготувала смачний обід, хлопець першим усівся за стіл. Як тобі не соромно, ледарю!)

— Чи подобається вам поведінка хлопчика?

— Які прислів’я можна застосувати в цій ситуації? (Хто не робить, той не їсть. Як дбаєш, так і маєш. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі. Хто як робить, тому так і родить. Один з сошкою, а семеро з ложкою.)

Діти пояснюють зміст кожного прислів’я.

4. Самостійна робота (вправа 110)


VI. Підсумок уроку

— Що нового дізналися сьогодні на уроці?

— Про який народний символ говорили на уроці?


VII. Домашнє завдання з інструктажем

Правило, с. 47, вправа 114.

Текст вправи 110 прочитати й керуватися цими правилами у житті.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити