РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 96

Тема. Звук [ф], позначення його буквою «еф». Складання речень. Вимова й написання слів факел, смолоскип


Мета: вчити правильно артикулювати слова зі звуками [хв] і [ф]; вправляти у правильній вимові слів із цими звуками; вчити конструювати речення із поданих слів; з’ясувати значення слів смолоскип і факел, навчити правильно їх вимовляти і писати; виховувати чіткість і уважність.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 167)

— Яку розповідь ви підготували вдома?

— Які слова в реченні починаються і закінчуються приголосним звуком? (Пастух, прогнав)

— Якими приголосними починаються інші слова? (К, н, в, й)

2. Хвилинка чистопису

фі фо хв фіалка

— Доберіть слова з даними буквосполученнями. (Фігура, фікус, фіга, форма, фокус, форель, хвалько, хвіст, хворостина)


III. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми звернемо особливу увагу на правильну вимову слів зі звуками [хв] та [ф], потренуємось у правильному написанні слів із ними; вчитимемося складати речення із поданих слів; з’ясуємо значення слів смолоскип і факел, навчимося їх правильно вимовляти й писати.


IV. Робота над вивченням нового матеріалу

1. Вправляння у читанні скоромовки (вправа 168)

— Прочитайте скоромовку, правильно вимовляючи звук [ф]. Запам’ятайте її і розкажіть сусідові по парті.

2. Артикуляційна вправа. Словникова робота

— Прочитайте слова у червоній рамці, правильно їх вимовляючи. Запам’ятайте їх правопис.

— Що означають слова смолоскип і факел?

Смолоскип — це переносний світильник у вигляді палиці з намотаним просмоленим клоччям для освітлення, підпалювання. Давній смолоскип уже майже не зустрічається, бо є факел (наприклад факел з олімпійським вогнем). А для освітлення існує багато видів світильників. Один з переносних — ліхтар. Отже, смолоскип і факел — це слова, близькі за значенням. Запишіть ці слова, позначте наголоси й запам’ятайте.

3. Колективна робота з підручником (вправа 170)

— З поданих слів складіть і запишіть речення.

— Прочитайте складену розповідь, правильно вимовляючи слова зі звуком [ф].

4. Фізкультхвилинка


V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Полювання за [ф]»

— Слухаючи вірш Ганни Чубач, сплеском у долоньки позначайте слово зі звуком [ф]. Будьте уважні, починаю.

Фіолетовий фломастер

Фарбувати квіти майстер.

Фіолетові фіалки

Фарбував він для Наталки.

2. Самостійна робота (вправа 171)

— Які назви предметів ви записали? (Портфель, фарба, шафа, графин)

— Зачитайте речення, які склали.

— Назвіть слова, які закінчуються на -фон.

3. Робота в групах (вправа 172)

— Об’єднайтесь у групи по 4 чоловіки (по дві парти). Користуючись орфографічним словником, запишіть по два слова, які могли б розміститися в клітинках.

— Усно поставте питання до записаних слів.

(Додатково можна провести конкурс кросвордистів, коли групи відповідають на питання одна одної.)


VI. Підсумок уроку

— Назвіть п’ять слів зі звуком [ф].

— Назвіть п’ять слів зі сполученням звуків [хв].

— Що спільне між словами смолоскип і факел?


VII. Домашнє завдання з інструктажем

Вправа 173.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити