РІДНА МОВА 2 КЛАС
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Урок 97

Тема. Звуки [дж], [дз], [дз'], позначення їх буквосполученнями дж, дз. Перенос слів із буквосполученнями дж, дз.

Складання усного опису джмеля за поданими запитаннями


Мета: вчити правильно вимовляти слова з  записувати їх під диктовку, переносити з рядка в рядок; закріплювати навичку правильного звуко-буквеного аналізу слів із буквосполученнями дж, дз; розвивати логічне мислення при відгадуванні загадок; виховувати любов до природи.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми й мети уроку

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 173)

— Прочитайте слова в алфавітному порядку.

— Які нові слова ми вивчили минулого уроку?

2. Хвилинка чистопису

Дж ел ик Джмелик

— Запишіть іще три слова з буквосполученням дж.

3. Фронтальне опитування

— Як вимовляються слова з буквосполученнями дж, дз? Наведіть приклади слів із ними. (Як . Бджола, дзьоба, ґедзь)

— Щоб назвати кожен звук у цих у цих словах, про що треба пам’ятати?

— Запишіть звукові моделі даних слів.


image25

 

— Що ви пам’ятаєте про те, як треба переносити слова з буквосполученнями дж, дз? Наведіть приклади.


III. Робота над поглибленням і закріпленням матеріалу

1. Вибіркова робота (вправа 174)

— Прочитайте слова, правильно вимовляючи звуки  у виділених словах.

— Скільки в тексті абзаців? Прочитайте початок кожного.

— Випишіть виділені слова, підкреслюючи буквосполучення дж, дз. (Дзюркоче, дзеркальна, джерельце, дзвіночки, бджоли, джмелі).

2. Складання опису (вправа 176)

— Прочитайте текст.

— Чим відрізняються джмель і джмелик? (Джміль більший від джмелика за розміром, старший за віком.)

— Складемо опис джмелика за запитаннями. Можна користуватися текстом.

1) На що схожий джмелик? (Джмелик схожий на вертоліт.)

2) Якого він кольору? (Джмелик чорний, мов вуглинка.)

3) Що у нього на голівці і на спинці? (У нього на спинці та голівці

— дві плямки, мов пелюсточки квітки прилипли.)

4) На що схожі крильця джмелики? (Крильця джмелика схожі на пропелери.)

5) Як джмелик гуде? («Джу-джу-джу!» — дзвінко гуде джмелик.)

— Спробуйте усно описати джмелика, лише підглядаючи в текст і запитання.

3. Фізкультхвилинка

4. Розподільний диктант із завданням (вправа 175)

— Уважно прочитайте слова. Розділіть умовно сторінку зошита на три частини для запису слів у стовпчики: у перший — слова із звуком , у другий — із  і в третій — .


Джміль            кукурудза       дзьоб

ходжу             дзвоник            дзюрчить

саджають        дзеркало          дзьобами

бджілка           ґудзик

джерело          дзиґа

сиджу             дзенькає

— Перевірте написане за підручником. Яких слів ви там не знайшли? (Дзиґа, дзенькає, дзьобати)

— Складіть звукові моделі цих слів.



— Виділені в підручнику слова поділіть для переносу. (Хо-джу, са-джа-ють, ку-ку-ру-дза)

— У якому слові є два однакові склади?


image27

 

— Скільки в ньому звуків? (Шість) А букв? (Сім)

— Чому так? (Бо буквосполученням дз позначається один звук .)

5. Відгадування загадок (вправа 177)

— «Перетворіть» рослину хміль на комаху, замінивши один звук. (Хміль — джміль) Запишіть слова.

— Порахуйте звуки і букви у словах хміль — джміль. Порівняйте кількість звуків і букв у кожному слові.

— Відгадайте загадки. Запишіть відгадки.

• Хто завжди каже правду? (Дзеркало)

• Хто зубів багато має, та нікого не кусає? (Кукурудза)

• В нього серце калатає,

вас до школи закликає. (Дзвоник)

6. Складання звукових моделей слів

—       Складіть звукові моделі записаних на дошці слів. Поділіть їх вертикальними рисками для переносу.



IV. Підсумок уроку

— Якими буквосполученнями позначаються на письмі звуки ? Наведіть приклади.

— Як треба переносити слова з такими буквосполученнями? Наведіть приклади.

— Порівняйте кількість звуків і букв у слові дзьоб.


V. Домашнє завдання з інструктажем

Правило на с. 74, вправа 178.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити