Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 9. Типи текстів (складання тексту за початком)

Мета. Формувати в учнів уявлення про ознаки стилів мовлення; вчити розрізняти тексти за стильовими ознаками, складати текст за даним початком; виразно формулювати думку; розвивати зв’язне мовлення; виховувати у дітей доброту, почуття товариськості.

Обладнання. Ілюстрації із зображенням ведмедів, картина “У лісі”, таблиця № 11.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

— Який настрій у вас? Покажіть виразом обличчя. Усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.

За виразом облич я бачу, що у вас все гаразд і загальний наш настрій можна зобразити так:

(задоволення).

— Я дуже хотіла б, аби такий настрій був у нас усіх до кінця уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

— Ми закінчили читати свій перший підручник “Буквар”, читаємо “Читанку”. Що вам найбільше запам’яталось із цих книжок?

— Які з прочитаних творів вам сподобалися? Чому?

— Чи знаєте ви, хто написав ці тексти? (Діти називають відомих авторів.)

— Як називаються люди, які пишуть оповідання, вірші? (Письменники.)

— Чи змогли б ви написати такі ж цікаві твори?

— Які знання необхідні письменникам?

— Чи достатньо вам знань?

III. Повідомлення темп і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми спробуємо стати письменниками, складати невеличкі тексти. Повторимо ознаки різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. (Таблиця № 11.)

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Повторення відомостей про текст та його типи.

— Давайте з’ясуємо, що таке текст.

— Коли ви чули це слово раніше?

Хто може пояснити значення слів (подано на дошці)!

• текст

• заголовок

• зв’язок речень

• розповідь

• опис

• міркування

• абзац

• зачин

• головна частина

• кінцівка

• тема

2. Завдання 1 (зошит, с. 28). Робота за таблицею.

3. Мовленнєві спостереження за текстами.

Завдання 2 (зошит, с. 28).

— Прочитайте перший текст. Про кого ви дізналися? Що саме?

— Прочитайте другий текст. Про кого розповідається в ньому?

— Прочитайте третій текст. Над чим ви міркували?

— Чим відрізняються ці тексти? Чим схожі?

4. Робота в зошиті.

— Де ми використовуємо тексти у повсякденному житті?

— Чи розповідаєте ви друзям переглянутий фільм, прочитану книжку?

Фізкультхвилинка. Відпочинок під музику (інсценізація).

5. Читання казки.

Брати-ведмедики

Пішли два брати-ведмедики прогулятися.

— Тільки далеко від дому не відходьте! — наказала мати-ведмедиця.

Йдуть ведмедики, перекидаються, бігають один за одним. То корінчик смачний із землі вишпортають, то грибочком поласують. Зустріли їжачка, захотіли погратися з ним, та де там — стільки у нього голок! Не зогледілися, як біля річки опинилися. А вона широка. Навіть мати її не перескочить. Походили братики вздовж берега, по лозинці собі виламали. Раптом чують з другого берега: “Ой-ой-ой! Ай-ай-ай!” То в кущах два вовчики на борсучка накинулися і так його лупцюють, аж шерсть летить.

— Шкода борсучка, — сказав один ведмедик. — Треба допомогти йому.

— Звичайно треба, але... вода холодна, — поїжився другий ведмедик.

— Тримайся, борсуче! Зараз тобі допоможемо! — гукнув перший ведмедик і шубовснув у воду.

Потоптався-потоптався другий ведмедик і теж стрибнув у річку. Побачили вовчики, що борсучкові підмога йде, і втекли.

Попрощалися ведмедики з борсучком і пішли додому. Бачить мати: йдуть її діти — мокрі, у шубах скудлачених. Руками сплеснула!

— Що трапилося? Де ви були? — питає.

Розповіли ведмедики про свою пригоду. Почула це ведмедиця, розсердилася. Вже й лапу підняла, щоб відлупцювати неслухів. Але через хвильку' передумала, ніжно пригорнула синів і сказала: “Молодці, ви добре зробили”.

— Як ви думаєте, за що ведмедиця похвалила своїх дітей?

— Як вчинили б ви на місці ведмежат?

— Чого вчить нас казочка?

V. Творча робота. Складання тексту за даним початком.

Завдання 3 (зошит, с. 29).

1. Слово вчителя.

— А зараз у нас відповідальна робота. Уявіть собі, що ви — письменники і повинні написати цікавий текст. Це може бути текст-опис, текст-розповідь, текст-міркування. Пригадайте собі цікаві пригоди, які з вами траплялися, або те, про що ви дізналися, за кимось спостерігаючи, чи просто пофантазуйте.

2. Аналіз різних текстів, зокрема читання вчителем зразка тексту-розповіді.

Діти гуляли в лісі. Там вони побачили їжачка. Він сидів під кущем і сердито фиркав. Побачивши дітей, звірятко миттю згорнулося у клубочок.

Друзі зрозуміли, що їжачок злякався, і пішли далі.

3. Складання текстів усно (2-3 учні).

4. Запис тексту у зошит.

5. Перевірка написаного.

VI. Підсумок уроку.

— Чи сподобався урок?

— Чи задоволені ви результатами своєї праці?

— Чого ви навчились?

Додатковий матеріал

1. Загадки.

***

Влітку наїдається,

взимку відсипається. (Ведмідь.)

***

Влітку гуляє,

а взимку спочиває. (Ведмідь.)

***

В теплій шубі він лежить,

цілу зиму міцно спить,

а пробудиться від сну —

зустрічатиме весну. (Ведмідь.)

***

Влітку медом ласував.

Досхочу малини мав.

А як впав глибокий сніг,

позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни,

а проспав аж до весни! (Ведмідь.)

М. Біленький

2. Народ скаже, як зав’яже.

Ведмежа послуга — невдала, недоброзичлива допомога.

Ведмежий кут — глухий закуток.

Двоє ведмедів в одному барлозі не живуть — про тих, хто претендує однаковою мірою на першість.

3. Вірш.

В лісі є зелена хата

В лісі є зелена хата.

Там поснули ведмежата,

а найменший — вереда —

сивій мамі набрида.

Каже: “Я не хочу спати,

утечу вночі із хати,

коли меду не даси,

риби, сала, ковбаси!”

“Люлі-люлі, треба спати, —

над синком шепоче мати. —

Як заснеш — тобі усе

сон в корзині принесе”.

Платон Воронько









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.