Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 12. Складання казки з деформованих речень

Мета. Поглиблювати знання учнів про текст; вчити будувати зв’язну розповідь; розвивати творчу уяву учнів; виховувати прагнення до естетичного сприйняття дійсності.

Обладнання. Виставка малюнків із зображенням казкових героїв, дитячі іграшки (мотрійки, ляльки, вовк, зайчики), таблиця № 14.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Відгадування загадок. Запис відгадок.

Завдання 1 (зошит, с. 40).

III. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Бесіда.

— Розгляньте предмети виставки.

— Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці? (Про іграшки.)

— Яку іграшку ми описували? (М’яч.)

— Правда, з м’ячем нічого не відбувалось. Ми описували м’яч, говорили про своє ставлення до нього.

Але бувають з іграшками дивні речі: вони і забавляються, веселяться, рятуються від небезпеки, допомагають одна одній.

— Як називають твори, в яких з рослинами, тваринами та іграшками відбуваються дива? (Казки.)

— Сьогодні ми з вами складемо казку про дива, які трапились з іграшками дівчинки Оленки.

Правда, казку вже хтось склав, але тієї ночі, коли трапилась ця дивовижна історія, слова в реченнях забули свої місця. І речення перетворились просто на ряди слів. Вони чекають вашої допомоги, щоб знову стати реченнями і витворити казку. Діти, ви готові допомогти словам і прочитати казку?

2. Робота з таблицею № 14.

IV. Робота над мовним матеріалом.

1. Повторення про текст.

— Що таке текст? (Текст — це речення, пов’язані між собою за змістом.)

— З яких частин він складається? (Зачин, розповідь, кінцівка.)

— Про що повідомляється в зачині? (Про що текст? Коли і де відбуваються події?)

2. Читання вірша.

Завдання 2 (зошит, с. 40).

— Які іграшки згадуються у вірші? Підкресліть назви іграшок у вірші.

— Коли відбувається подія? (Вночі.)

— Які слова вірша говорять про це? (На добраніч, спіть.)

3. Словникова робота.

— Від якого слова походить слово “казка”? Прочитайте.

заКати (Казати)

— Що означає слово “казка”?

4. Вивчення скоромовки.

Казка — вигадка, та в ній

щось повчальне розумій.

5. Уточнення поняття “речення”.

— Прочитати записані на дошці рядки.

Статі вони жити та

Жили собі

Вам казка, а мені

Ось і казці кінець, а

Жив на світі

— Чи є ці рядки реченнями? (Ні.)

— Що треба зробити, аби вони стали реченнями? (Дібрати слова для їх закінчення.)

— Дібрати слова і прочитати речення.

Стали вони жити та добро наживати.

Жили собі дід та баба.

Вам казка, а мені бубликів в'язка.

Ось і казці кінець, а хто слухав — молодець.

Жив на світі їжачок (зайчик).

— Які з речень можуть казку починати, а які — закінчувати її?

Початок казки.

Жили собі дід та баба.

Жив собі на світі їжачок.

Закінчення казки.

Стали вони жити та добро наживати.

Вам казка, а мені бубликів в’язка.

Ось і казці кінець, а хто слухав — молодець.

6. Розгляд малюнків. Відповіді на запитання (усно).

Завдання 3 (зошит, с. 41).

1) На малюнку зображено ніч. Дівчинка спить.

2) Зайці бігали (пустували).

3) Лялька чепурилася біля люстерка.

4) За розвагами іграшок підглядає вовк.

5) Мотрійки не злякалися. Вони стояли непорушно на своїх місцях.

6) Мотрійки прогнали вовка.

Фізкультхвилинка.

Пострибаємо, як зайчики. Походимо, як ведмедики. Помахаємо “крилами”, як птахи.

V. Складання казки за малюнками.

Завдання 4 (зошит, с. 42).

1. Читання зачину.

2. Читання деформованих речень. Відновлення їх.

— Прочитати перший рядок основної частини.

— Чому слово “лялька” написано з великої букви? (Бо це перше слово в реченні.)

— Прочитати утворене речення. (Лялька чепурилася біля люстерка.)

— Прочитати наступний рядок слів.

— Яке слово є початком речення? (Зайці.)

— Складіть і прочитайте речення. (Зайці ганяли м’яча.)

— Скласти і прочитати наступні речення. (Раптом у темряві з’явився вовк. Іграшки з вереском розбіглися. Не тікали тільки дерев'яні мотрійки. Вони прогнали вовка.)

— Прочитати основну частину повністю.

— Скласти з поданих слів речення і прочитати.

— Прочитати текст усієї казки.

VI. Складання і запис казки.

1. Добір заголовка до казки. Пояснення вибору.

Завдання 5 (зошит, с. 42).

2. Запис заголовка. (Нічна пригода.)

Завдання 6 (зошит, с. 42).

3. Орфографічна підготовка.

— З якої букви будете писати перше слово в реченні?

— Які розділові знаки ставляться в кінці речення?

— Скільки в даному тексті частин? (Три.)

— Скільки буде абзаців? (Три.)

— Прочитати перше речення другого абзацу.

— Прочитати перше слово третього абзацу.

4. Самостійний запис основної частини і кінцівки казки.

5. Перевірка виконаного завдання.

6. Заслуховування запису казки.

VII. Підсумок уроку.

— Хто з героїв казки вам сподобався?

— Кому ви співчували?

— Чи могла б казка закінчуватися по-іншому?

— Яку кінцівку запропонували б ви?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити