Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 15. Книга - джерело знань (складання тексту-міркування)

Мета. Вчити учнів висловлювати власні судження, міркування; розвивати вміння аналізувати свої вчинки і вчинки інших людей, робити висновки; виховувати шанобливе ставлення до книги.

Обладнання. Виставка книг (казки, прислів’я, скоромовки, вірші, оповідання), таблиця № 17.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Відгадування загадки, записаної на дошці.

Вам розкаже всі пригоди, а сама мовчить ізроду. (Книга.)

2. Огляд виставки книг.

— За заголовком визначити, про що ці книжки (розглянути 1-2 книжки).

3. Бесіда.

— У прислів’ях, приказках влучно і коротко висловлена народна мудрість.

— Які ви знаєте прислів’я, приказки?

4. Читання запропонованого вислову. Пояснення його змісту.

Завдання 1 (зошит, с. 51).

III. Робота з мовним матеріалом.

1. Робота над прислів’ями.

Завдання 2 (зошит, с. 51).

2. Добір приказок відповідно до описаних ситуацій. Позначення їх.

Завдання 3 (зошит, с. 51).

Хіба тобі дощ за комір ллє?

Він так тут потрібен, як п’яте колесо до воза.

Дід своє, а баба своє.

— Поясніть значення вислову “п’яте колесо до воза”.

3. Розгляд малюнків. Бесіда за змістом малюнків.

Завдання 4 (зошит, с. 52).

— Розгляньте перший малюнок. Що на ньому зображено? (Хлопчик лежить під деревом, а інші діти вже пішли.)

— Що зображено на малюнку праворуч від першого? (Хлопчик впав, а двоє інших сміються з нього.)

— Кого бачимо на малюнку зліва у другому ряді? (Неохайного хлопчика і курку з курчам.)

— Як збирався хлопчик на вулицю? (Поспішав. Одягався і взувався будь-як.)

— Роздивіться четвертий малюнок.

— Що ви бачите? (Віл тягне списані аркуші.)

— Що лежить на аркуші? (Гусяче перо.) Для чого воно? (Колись таким загостренім пером писали.)

4. Читання прислів’їв. Добір їх до малюнків. Запис відповідної букви у рамочці.

Завдання 4 (зошит, с. 52).

а) 3 чужої біди не смійся. (Малюнок, на якому хлопчики сміються з товариша, котрий впав.)

б) Семеро одного не ждуть. (До першого малюнка.)

в) До останнього малюнка.

г) До малюнка, на якому кури сміються з неохайного хлопчика.

5. Добір казки до прислів’я. Запис заголовка казки.

Завдання 5 (зошит, с. 52).

6. Добір прислів’їв до текстів.

Завдання 6 (зошит, с. 52).

а) Читання першого тексту.

б) Читання другого тексту.

в) Розгляд малюнка.

— Хто з дітей чепурний, охайний?

г) Читання прислів’їв, добір їх до текстів, запис.

До першого тексту прислів’я: Книга вчить, як на світі жить.

До другого: Бережи книгу — джерело знань.

Фізкультхвилинка.

IV. Написання твору-міркування за початком і кінцівкою.

Завдання 7 (зошит, с. 54).

1. Повторення вивченого про текст.

— Що таке текст?

— З яких частин складається текст?

— Якщо є початок і кінцівка тексту, то яка його частина відсутня?

— Які є тексти? (Текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування.)

— Які особливості тексту—міркування? (В ньому висловлюється думка, яку треба довести, потім зробити висновок: чия думка правильна, чи хибна і чому.) (Таблиця №17.)

2. Читання змісту завдання 7.

3. Читання початку твору.

4. Читання кінцівки твору.

— Які слова кінцівки стали прислів’ям?

5. Робота над складанням основної частини тексту (усно).

а) Укладання словника.

Рвуть, кидають додолу, вкладають ручки, лінійки, пишуть, загинають кутики, кладуть лікті;

діти, дехто, малюки, одні, інші;

інколи, іноді.

б) Складання основної частини усно (декілька учнів).

6. Самостійний запис основної частини твору.

7. Перевірка написаного.

8. Слухання окремих творів, їх рецензування.

V. Підсумок уроку.

— Що означають вислови?

(Книга “захворіла", книжкова лікарня, пост бережливих, любителі книг.)

— Яка різниця між бібліотекою і книжковим магазином?

— Хто з вас відвідує бібліотеку?

— В кого є домашня бібліотека?

— Які книжки ви любите читати?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити