Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 16. Складання записки. Слова ввічливості

Мета. Вчити дітей складати записки, адресовані батькам, однокласникам, учителю, що вміщують якусь інформацію^ прохання тощо; вдосконалювати вміння вживати в усному і писемному мовленні слова ввічливості, слова-звертання; виховувати повагу та любов до рідного слова.

Обладнання. Таблиця “Словник чемної дитини” (№ 19), таблиця “Складання записки” (№ 18), сюжетні малюнки.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Гра “Впізнай казку”.

— Послухайте уривки із казок, впізнайте і назвіть їх. Знайдіть слова-звертання.

***

— Ловись, рибко, велика й мала... (“Лисичка-сестричка і вовк-панібрат”.)

***

— Не їж мене, ведмедику-братику,

я тобі пісеньку заспіваю. (“Колобок”.)

***

— Котику-братику,

несе мене лиска

по каменю-мосту

на своєму хвосту, —

порятуй мене! (“Казка про Котика та Півника".)

2. Запропоновані слова подати у формі звертання.

Мама, бабуся, Марія Іванівна, Іванко, тато, дідусь, Микола Васильович.

(Мамо, бабусю, Маріє Іванівно, Петрику, тату, дідусю, Миколо Васильовичу.)

3. Гра “Впіймай помилку”.

— Виправте помилки.

Надія Ярославівна, прочитайте, будь ласка, казку “Солом’яний бичок”.

Наталя, заспівай українську народну пісню.

4. Гра “Злови слова ввічливості”.

(Вчитель зачитує речення, діти плескають у долоні, коли почують слово ввічливості.)

— Доброго ранку! — кажете ви учителеві, коли він заходить до класу.

— До побачення! — кажете, коли йдете зі школи додому.

— Дякую! Спасибі! — щиро промовляєте за зроблену вам послугу.

І всім від тих слів стає приємно.

III. Оголошення теми уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися писати записки батькам, учителям, однокласникам, в яких будемо вміщувати якусь інформацію, прохання тощо.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Робота з таблицею “Словник чемної дитини”.

2. Робота з таблицею “Складання записки”.

— Розгляд ілюстрації.

— Читання запропонованої записки.

— Аналіз структури записки (звертання, основний текст, ввічливі слова, підпис.)

3. Робота в зошиті (с. 55-57).

Завдання 1. Підкреслити у реченнях звертання. Пояснити розділові знаки.

Завдання 2. Записати подані слова у формі звертання.

Оксана — Оксано, мама —мамо, бабуся — бабусю, Петрик — Петрику.

Завдання 3. Прочитати записку, яку написала дівчинка бабусі. Аналіз рівня культури мовлення цієї дівчинки. Аналіз структури записки. Редагування тексту.

Завдання 4. Записати два-три слова ввічливості, які потрібно вживати у своєму мовленні.

Завдання 5. Практична робота. Написати записку мамі, в якій повідомити причину вашої відсутності вдома.

V. Підсумок уроку.

— Багато дітей мають мобільні телефони. Посилати повідомлення (SMS) по такому телефону дуже зручно.

— Складання SMS-повідомлень на різні ситуації.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити