Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 17. Творчі види робіт над текстами

Мета. Розвивати образне мислення дітей; збагачувати і уточнювати словник; вчити учнів грамотно, логічно і послідовно формувати думки і поєднувати їх у зв’язному викладі; навчати бачити і відчувати красу природи; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання. Роздатковий матеріал “Київ”, запис твору П.І. Чайковського “Пори року. Весна”, плакат “Весна-красна”, таблиці № 21-24.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Діти вітаються віршиком.

Встаньте, діти, всі скоріше,

посміхніться всім миліше,

привітайтесь: “Добрий день!”

Продзвенів дзвінок “Дзелень!”

— Яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок? (Цікавим.)

— Тоді без вашої допомоги мені не обійтись. Ви згідні бути моїми помічниками?

II. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Бесіда.

— Сьогодні ми будемо виконувати різні творчі вправи з текстами. А щоб урок наш був цікавим, ми уявно помандруємо до столиці нашої держави.

— Як називається головне місто України?

— Хто з вас був у Києві? (Показати малюнки із зображеннями Києва.)

— Київ — найбільше місто в Україні. Йому вже понад півтори тисячі років. Та Київ завжди молодий. Зараз місто розкинулось на обох берегах широкого Дніпра. Навесні воно потопає в зелені і квітах. Київ — столиця України.

Разом з нами до Києва завітали Весна, Сонечко, Метелик, Птахи, Бджілки і передали для нас цікаві завдання.

2. Робота з таблицями № 21-24.

III. Робота над мовним матеріалом.

1. Завдання 1 (зошит, с. 58).

— Вісник весни — метелик приніс нам на своїх крильцях цікаве завдання. (Показати малюнок великого метелика, на зворотному боці якого переписане завдання 1 із зошита.)

а) Колективна робота над віршем.

б) Запис у зошит.

2. Завдання 2 (зошит, с. 58).

— А зараз схиліть голівки на парти і вслухайтесь у мелодію, яка звучатиме. Спробуйте уявити собі прихід весни. (Звучить запис мелодії П.І. Чайковського “Пори року. Весна’’.)

— Якою ви собі уявляєте весну?

— Чому так вважаєте?

— Що відбувається навесні? Щоб відповісти на це запитання, потрібно виконати завдання, які принесла весна.

3. Гра “Весна-красна”.

а) На плакаті написано друкованими літерами текст “Весна-красна”. На місці пропущених слів є кишеньки для малюнків. Всі малюнки викладено біля дошки. Учні, за вибором учителя, читають по одному реченню і вкладають у кишеньку потрібний малюнок.

Весна-красна

піднялося вище. Розтанув весело задзвеніли

З’явились цвіте Прокинулися від сну Прилетіли з далеких країв Яка гарна весна!

Вчитель.

— Перші весняні дні дарують нам дзюрчання струмка, спів пташок, ніжну красу проліска.

б) Робота в зошиті.

Розширити речення (перших 2-3 речення — колективно, наступні — самостійно).

в) Перевірка виконаного завдання.

4. Завдання 3 (зошит, с. 59).

а) Вчитель.

— Наступне наше завдання від бджілки, яка прокинулася від зимового сну: доповнити текст.

б) Колективна робота.

в) Запис у зошиті.

Зимового, лапками, вулика, у гай, нектаром.

г) Перевірка виконаного завдання.

Фізкультхвилинка.

Сів метелик на травичку

і рахує рахівничку:

раз, два, три — ти, метелику, лети.

Крильця вже за головою,

тож дивись перед собою.

Випрямляємо хребет,

крильця зводимо вперед,

мов метелики, літаєм,

крильця зводим, розправляєм.

IV. Робота над складанням тексту про Київ.

1. Бесіда.

Завдання 4 (зошит, с. 60).

— Згадайте, як називається найбільше місто в Україні.

— Що ще ви пам’ятаєте про Київ?

2. Вчитель.

— Наступне наше завдання — саме про це місто. Потрібно розбити текст на речення. Дібрати заголовок і записати текст у зошит.

3. Усний поділ тексту на речення.

4. Добір заголовка.

5. Самостійний запис тексту у зошит.

6. Перевірка написаного.

7. Завдання 5 (зошит, с. 61).

— Прочитайте текст, підкресліть слова, що повторюються. Відредагуйте текст, використовуючи слова для довідки. Запишіть.

8. Завдання 6 (зошит, с. 62).

— З кожної групи слів скласти і записати речення, щоб утворився зв’язний текст.

V. Підсумок уроку.

— Послухайте вірш і зробіть для себе висновок.

Вмійте природу любити,

кожній стеблинці радіти.

Цвіту не вирви задаром,

гілки не втни для забави.

Оберігайте ж повсюди

шлях і стежиночку в гаї.

Все це окрасою буде

нашого рідного краю.

Петро Сиченко

— Де б ви не жили, у якому б місті чи селі не були, охороняйте природу, любіть все те, що вас оточує!

— Чи була цікавою уявна мандрівка до столиці України?

— То як називається головне місто України?

Додатковий матеріал

1. Вірш.

Рідний Київ

Дніпро широкий, пісня солов’їна,

на каштанах голуба роса...

Рідний Київ — серце України,

наша слава, гордість і краса!

2. Заснування Києва.

Було троє братів: один на ім’я Кий, другий — Щек, а третій — Хорив і їх сестра Либідь. Кий жив на горі, де сьогодні спуск Боридів. Щек жив на горі, що нині зветься Щекавиця. А Хорив — на горі, яку називають Хоривиця. Вони побудували місто і в ім’я свого найстаршого брата назвали його Київ. Навколо града (від слова “городити” — в давнину оселі городили частоколом від нападу ворогів) був великий бір, де брати полювали на звірів. Кий довго княжив у своєму роду. Ходив зі своїми дружинниками до Царгорода, був мужнім і хоробрим, і тому його ім’я навіки закарбоване в назві столиці нашої держави.

3. Народ скаже, як зав’яже.

Всюди добре, а вдома найкраще.

За рідний край і життя віддай.

Кожному мила своя сторона.

Ми з такого роду, що любимо свободу.

У чужій стороні не так і сонце світить.

Там земля мила, де мати народила.

Тільки в ріднім краї співають солов’ї.

Люби свій народ не тому, що він славний, а тому, що він рідний.

4. Вірші про весну.

Зійшли сніги, шумить вода

Зійшли сніги, шумить вода,

весною повіва,

земля квіточки викида,

буяє травка молода;

все мертве ожива.

Весело сонечко блистить,

проміння щедро ллє;

гайок привітно шелестить,

неначе кличе пригостить;

струмочок виграє...

Павло Грабовський

До діточок

Годі, діточки, вам спать!..

Час давно вже вам вставать.

Гляньте: сонечко сміється,

в небі жайворонок в’ється,

в’ється, радісно співає,—

він весну нам сповіщає!

А весна та чарівниця

щиро вам несе гостинці;

пташка, рибка, звір на волі,

божа бджілка, квіти в полі,—

всі весною оживають,

весну красну прославляють.

Олена Пчілка

Вербові сережки

Біля яру, біля стежки

одягла верба сережки.

Головою хилитала,

потихесеньку питала:

— Де ота біленька хатка,

що гарнесенькі дівчатка?

Хай би вибігли до стежки —

подарую їм сережки.

Ліна Костенко

Телеграми

Вночі за вовчими ярами

зайці давали телеграми.

І прочитала так сосна:

“Чекайте квітами. Весна”.

Ліна Костенко

Веснянка

А вже красне сонечко

припекло, припекло,

ясне-щире золото

розлило, розлило.

Засиніли проліски

у ліску, у ліску...

Швидко буде земленька

вся в вінку, вся в вінку.

На вулиці струмені

воркотять, воркотять.

Журавлі курликають

та летять, та летять.

Ой, сонечко-батечку,

догоди, догоди.

А ти, земле-матінко,

уроди, уроди!

Олександр Олесь



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити