Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 5. Речення і текст (визначення теми тексту, добір заголовка)

Мета. Вчити дітей розрізняти окремі речення і текст, з кількох запропонованих заголовків добирати найбільш влучний; розвивати спостережливість, допитливість, вміння аналізувати; виховувати любов до природи і рідного слова.

Обладнання. Ілюстрації з осіннього лісу, платівка із записом музики П.І. Чайковського “Пори року. Жовтень”, таблиця № 7.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

— Що виражає речення?

— Що таке текст?

(Текст — це низка зв’язаних за змістом речень.)

Якщо зміст першого речення не розгортається у наступному реченні, не пов’язується з ним, то текст руйнується. До тексту можна дібрати заголовок.

III. Робота над мовним матеріалом.

1. Розрізнення окремих речень і тексту.

Завдання 1 (зошит, с. 15).

(Перший абзац — це окремі речення. Одне з них розповідає про їжачка, друге — про ведмедя, третє — про білочку. Речення не зв'язані між собою за змістом. Другий абзац — це текст. Усі речення — про їжака. Кожне наступне речення зв’язане за змістом з попереднім.)

2. Добір заголовка до тексту.

— Що передає заголовок?

(Заголовок передає те найголовніше, про що йдеться в тексті. Зрозуміти найголовніше, що змальовано на картині, малюнку або описано у тексті, допомагають запитання.)

— Про кого (що) розповідається у тексті?

— Чого навчає твір?

— Який заголовок ви дібрали? (Їжак.)

3. Добір заголовків до малюнка.

Завдання 2 (зошит, с. 15).

— Розгляньте малюнок.

— Кого ви бачите на ньому?

— Що робить білочка?

— Прочитайте хором подані до малюнка заголовки.

— Поміркуйте, який із запропонованих заголовків буде найвдалішим.

— Якби ми вибрали заголовок “Ліс восени”, то про що мав би розповідати малюнок? (Про ліс взагалі: рослини, тварин.)

— Чи підходять до малюнка заголовки: “Осінь”, “Восени”?

— Якою була б розповідь до заголовка “Білочка”? (Яка вона, де живе.)

— Якщо доберемо заголовок “Осінні турботи”, то про що розкажемо?

— Який із даних заголовків найбільше відповідає малюнкові?

4. Відновлення вірша, добір до нього заголовка.

Завдання 3 (зошит, с. 16).

а) Читання вірша.

б) Читання хором пропущених слів.

в) Повторне читання вірша, запис пропущених слів.

(IІІ рядок вірша — слово “ясен”; IV рядок — “дуб”; V рядок — “берізка”).

Фізкультхвилинка.

1. Рухи, які імітують рух крил птахів.

2. Птахи втомились — присісти.

3. Знову в дорогу — махають руками.

IV. Повідомлення теми уроку.

— Сьогодні ми будемо вчитись правильно розміщувати речення, щоб утворився текст. Доберемо до нього заголовок.

V. Відновлення деформованого тексту. Добір заголовка (таблиця № 7).

1. Читання тексту.

Завдання 4 (зошит, с. 16).

2. Бесіда.

— Чи правильно розміщені речення? Чому?

— З якого речення треба почати текст? (Настала осінь.)

— Яке речення буде наступним? (Повіяв холодний вітер.)

— Яким реченням продовжимо розповідь? (Небо вкрили хмари.)

— Які речення будуть наступними? (Зів’яли квіти. З дерев опадає листя.)

— Яким реченням закінчимо текст? (Відлітають у вирій птахи.)

3. Читання виправленого тексту.

4. Добір заголовка.

— Про що розповідається у тексті?

— Який заголовок ви доберете? (Осінь.)

5. Запис заголовка.

6. Самостійний запис виправленого тексту.

VI. Перевірка написаного.

VII. Підсумок уроку.

Завдання 7 (зошит, с. 17).

(Вивчення вірша напам’ять.)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити