Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Українська мова: уроки розвитку зв’язного мовлення 2 клас - Посібник для вчителя - 2013 рік

УРОК 6. Будова тексту (відновлення тексту з деформованих складових частин)

Мета. Поглибити знання учнів про будову тексту; вчити відновлювати текст з деформованих складових частин; розвивати пам’ять, образність мислення, уміння послідовно формулювати думки і поєднувати їх у зв’язному викладі; виховувати почуття взаємодопомоги, дружби.

Обладнання. Ілюстрації до казки, малюнки їжака та зайця, таблиця “Почуття”, таблиця № 8.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

— Ми, дорослі і малі, — частинка живої природи. Але так часто не помічаємо навколишньої краси, не звертаємо уваги на наших менших друзів. Сьогодні я хочу нагадати вам, що поруч стільки прекрасного, доброго, треба тільки подивитися на світ іншими очима.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

III. Робота з мовним матеріалом.

— Про кого піде мова на сьогоднішньому уроці, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.

1. Відгадування загадок. (Завдання 1, зошит, с. 18.)

***

Хто вдягнувся в піджачок

із голок і колючок?

Колір в нього сіруватий,

ніс — неначе в поросяти.

Доторкнусь до колючок —

він згортається в клубок. (Їжачок.)

***

Невеличкий сам на зріст,

довгі вуха, куций хвіст. (Заєць.)

— Які ще загадки ви знаєте про цих звірят?

— Що ще цікавого вам відомо про них?

2. Робота за серією малюнків.

Завдання 2 (зошит, с. 18). (Таблиця № 8.)

а) Розгляд серії малюнків.

— Діти, подивіться уважно на малюнки.

б) Відповіді на запитання.

— Кого ви бачите на них?

— Як ступає по болоту їжак? (Їжак іде дуже обережно, дорогу перевіряє палицею.)

— Для чого палицею перевіряти дорогу? (Він це робить для того, щоб не загрузнути в болоті.)

— Чому заєць поглядає насмішкувато? (Він перестрибував з купи на купу і вдавав з себе героя.)

— Що трапилося із зайцем? (Сірий провалився в болото.)

— Чому він перелякався? (Бо міг втопитися.)

— Хто допоміг зайцеві? (Йому допоміг їжак.)

— Як їжак врятував невдаху? (Їжак простяг палицю і витяг невдаху з болота.)

— Чому заєць опустив очі? (Йому стало соромно, що він сміявся з їжака.)

— Чому він такий сумний? (Зайчику прикро й соромно, що з ним трапилась така історія.)

— Кому ти співчував? (Я співчував зайчикові, бо він потрапив у біду і міг загинути через свою самовпевненість.)

— А коли радів? (Тоді, коли їжачок врятував сірого.)

— Кого можна назвати справжнім другом? (Справжнім другом можна назвати їжачка, бо він не залишив у біді насмішкуватого невдаху.)

3. Складання усно казки за серією малюнків.

Завдання 3 (зошит, с. 19).

а) Бесіда.

— З яких частин може складатися казка? (Зачин, основна частина, кінцівка.)

— Як починаються казки? (Давно колись, жили-були, за сивої давнини, одного разу.)

— Яке речення ми виберемо для зачину нашої казки? (Одного разу ішли болотом зайчик та їжачок.)

б) Робота над основною частиною.

— Хто продовжить казку? (2-3 учні).

в) Підбір кращого заголовка із трьох запропонованих. (Завдання 4, зошит, с. 20.)

Паличка-виручалочка. Заєць-невдаха. Справжній друг.

— Як ви думаєте, який заголовок підійде найкраще? (Я думаю, що найбільш вдалим буде заголовок "Паличка-виручалочка”.)

Фізкультхвилинка.

Вийшли діти у лісок,

заглянули за дубок.

Побачили зайчика,

поманили пальчиком:

— Зайчику, зайчику, пострибай,

свої лапки виставляй.

Почав заєць танцювати,

малих діток забавляти.

Разом з зайчиком скоріше

потанцюєм веселіше.

IV. Робота з деформованим текстом.

Завдання 5 (зошит, с. 20).

1. Читання речень учнями.

2. Відповіді на запитання.

— Чи зв’язані речення між собою? (Речення зв'язані між собою, бо в них розповідається про одну подію і про одних героїв.)

— А чи можна назвати їх текстом? (Ні, тому що немає послідовності.)

3. Нумерація абзаців.

4. Запис основної частини у зошит (самостійно).

5. Перевірка записаного.

V. Підсумок уроку.

1. Вчитель.

— Чи сподобався вам урок? Чим?

— Що ви взяли для себе із нього?

— Я хочу, щоб в усіх вас були справжні друзі і щоб ви також були такими, адже друзів пізнають у біді.

2. Вивчення “мирилки”.

— Аби після суперечки ви змогли помиритися, ми вивчимо “мирилку”.

Мир-миром,

пироги з сиром,

вареники в маслі,

ми — дружечки красні.

Поцілуймося!

Додатковий матеріал

1. Загадки.

• Біжить він по долині

у сіренькій кожушині. (Заєць.)

• Котиться клубок

зовсім без ниток.

Замість ниточок —

триста голочок. (Їжачок.)

2. Вірші.

Їжачок

Ух, голок багато в мене,

жалять, знаю, достеменно,

та дітей я не колю —

часом молочко в них п’ю.

Осінь тільки-но до лісу —

кину бігать, в схов залізу.

Добре в лісі, в глушині

мати хатоньку мені:

затишненьку, тиху, просту,

без віконець, без помосту.

Вдень я сплю, а зайде ніч, —

отоді вже інша річ.

Я виходжу полювати —

стережись, мишва хвостата!

— Ой маленьке зайченятко,

де твоя домівка-хатка?

— В мене хатка за горбочком

під ялинкою й дубочком.

В. Павлович

3. Паличка-виручалочка

Ішов їжак додому. По дорозі наздогнав його заєць, і вони пішли разом. Удвох дорога вдвічі коротша.

Додому далеко — йдуть, розмовляють. А поперек дороги палиця лежить. За розмовою заєць не помітив її — спіткнувся, мало не впав.

— Ах, ти!.. — розсердився заєць. Підбив палицю ногою, і вона відлетіла далеко вбік. А їжак підняв палицю, закинув її собі на плече і побіг наздоганяти зайця.

Побачив заєць у їжака палицю, здивувався:

— Для чого тобі палиця?

— Це палиця не проста, — пояснює їжак. — Це паличка-виручалочка.

Заєць у відповідь тільки чмихнув.

Пішли вони далі. Вийшли до болота. Заєць з купини на купину перестрибує. їжак позаду йде, дорогу перед собою палицею перевіряє.

— Ей, Колюча Голово, що ти там плентаєшся? Напевно, твоя палиця ...

Не встиг заєць договорити, як зірвався з купини і провалився у трясовину по самі вуха. Ось-ось захлинеться і потоне.

Перебрався їжак на купину, ближче до зайця, і кричить:

— Хапайся за палицю! Та міцніш!

Ухопився заєць за палицю, їжак шарпнув із усіх сил і витяг свого друга з болота.

Коли вибралися на сухе місце, заєць каже їжаку:

— Спасибі тобі, їжаче, врятував ти мене.

— Що ти! Це паличка-виручалочка — з біди витягалочка.

За В. Сутєєвим

4. Народ скаже, як зав’яже.

Їхати зайцем — їхати безкоштовно, трястися від страху.

Заяча думка — несмілива, невпевнена думка.

Полохливий заєць і пенька боїться — про боягузливу людину.

За двома зайцями поженешся, ні одного не піймаєш — якщо водночас візьмешся за кілька справ, то не матимеш результатів ні в одній.

5. Тестові завдання.

Тест № 1. Чи розкрита тема тексту, закладена в першому реченні?

З давніх-давен в Україні господині прикрашали хату. Ми теж вирішили так прикрасити свою домівку. Купили різні фарби і розмалювали рослинним орнаментом стелю, стіни і піч.

1) розкрита;

2) не розкрита.

Тест № 2. Чи розкрита основна думка поданого тексту?

Читання книг необхідне кожній людині. Я люблю читати фантастичні твори. Крім цього, мені подобаються книжки, в яких розповідається про тварин, їх поведінку.

1) не розкрита; 2) розкрита.

Тест № 3. Який прикметник треба дібрати до поданого заголовка, щоб він відповідав основній думці тексту?

Дуб

Серед галявини ріс старий великий дуб. Був він кремезний і високий. Задумливо шумів своїм могутнім гіллям.

Одного разу почалася сильна гроза. Насунули темні хмари. Небо прорізала вогненна блискавка. Почувся страшний гуркіт. Налетів вітер, почав іти густий дощ. Цілу ніч лютувала страшна буря, але міцний дуб мужньо змагався з негодою. Вранці виглянуло ясне сонечко. Воно осяяло зелений ліс. Величезний дуб стояв і радів яскравому сонцю.

1) старий;

2) могутній;

3) великий.

Тест № 4. Який пункт плану не відповідає заголовкові?

Тепле оповідання

План

1. Хлопець йшов із собакою у сусіднє село.

2. Почалася хуга.

3. Хлопчик із собакою зігрівали один одного.

4. Собака — друг людини.

5. Стало тихо.

6. Собака швидко знайшов дорогу.

1) другий пункт;

2) четвертий пункт;

3) перший пункт;

4) п’ятий пункт;

5) третій пункт;

6) шостий пункт.

Відповіді на тести.

№ 1 (2), № 2 (2), № 3 (2), № 4 (2).









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.