Українська мова 2 клас І семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЗВУКИ І БУКВИ. АЛФАВІТ

Урок 9. СКЛАД. ПЕРЕНОС СЛІВ ІЗ РЯДКА В РЯДОК ПО СКЛАДАХ

Мета: поглибити знання учнів про склади як частини слова, на які воно ділиться при вимові; розвивати вміння розрізняти в слові кількість складів за кількістю голосних; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

Учні читають описи ромашки.

2. Вправа на повторення

—  Уважно прочитайте, що написано на дошці. Розділіть написане на 2 групи.

Вітер, ша, Ні, дме, ти, Та, сильний

—  Що ви віднесли до першої групи? (Вітер, дме, сильний)

—  Як можна назвати те, що ви віднесли до першої групи? (Слова)

—  Доведіть, що це слова. (Вони мають зміст.)

—  Що ви віднесли до другої групи? (ша, Та, ти, Ні)

—  Як називається те, що ви віднесли до другої групи? (Склад)

—  Чим відрізняється склад від слова? (Слово щось означає, а склади нічого не означають.)

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

—  Тема нашого уроку «Склад». Ми будемо ділити дво-трискладові слова на склади, визначати кількість складів у слові.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

— Що можна скласти зі складів? (Слова)

   З яких складів можна скласти слово. (Тиша)

   Запишіть це слово і поділіть на склади. (Ти — ша)

   Доповніть інші склади до слів. (Ніна, Таня)

   Чому зі складами Ні, Та ви утворили імена? (Склади написані з великої букви — отримали імена.)

   Запишіть ці слова і поділіть на склади.

   Отже, що таке склад? (Склад — частина слова.)

Учитель може дати пораду, як легше розділити слово на склади.

—  Уявіть собі, що вам потрібно дуже голосно і повільно прокричати слово, щоб було чутно далеко. Наприклад, вам потрібно назвати ім’я переможця у змаганні. Як ви тоді вимовите імена: Марина, Саша, Наташа? (Діти вимовляють імена, скандуючи.)

—  Згадайте, коли люди можуть вимовляти слова по складах.

2. Робота за підручником (с. 15-17)

Вправа 37

Учні додають до частин слів склади так, щоб утворилися слова, визначають, скільки складів і скільки голосних звуків у кожному слові, роблять висновок і перевіряють його, користуючись правилом: «Скільки в слові голосних, стільки і складів».

— Пригадайте прислів’я, у якому вживаються слова синиця, журавель. (Краще синиця в жмені, ніж журавель у небі. Журавлі прилетіли — весну принесли. Синиця шкоду робить, а журавель відповідає.)

   Дайте загальну назву словам кожного стовпчика.

Вправа 38

Учні читають слова і називають ті, які не можна поділити на склади. Списують спочатку слова, що містять один склад, потім — два і, нарешті, три склади; підкреслюють склади, які позначено однією буквою.

   Поміркуйте, чому слова грак і шпак не можна поділити на склади.

Візьміть до уваги!

У кожному складі обов’язково є голосний звук. Саме він і утворює склад.

Слова переносяться з рядка в рядок складами: ли-па, бе-ре-за.

Склад, позначений однією буквою, не залишається в рядку і не переноситься: ака-ція, оси-ка, ірис, орел.

Вправа 39

Учні списують слова, поділяючи їх рисками для переносу.

   У яких словах є склади, яких не можна залишити в рядку або перенести?

   Визначте слова, у яких звуків більше, ніж букв.

Візьміть до уваги!

Односкладові слова не поділяються для переносу.

Вправа 40 (робота в парах)

   Які з поданих слів можна перенести.

— Поясніть, чому решта слів не ділиться для переносу.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 10)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

   Що таке склад? (Склад — частина слова, яка вимовляється одним поштовхом повітря.)

   Як дізнатися, скільки в слові складів? (Потрібно знати, скільки в слові голосних звуків. У слові стільки складів, скільки голосних звуків.)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 17, вправа 41.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.