Українська мова 2 клас І семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЗВУКИ І БУКВИ. АЛФАВІТ

Урок 19. ПРИГОЛОСНІ ЗВУКИ. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА РОБОТОЮ МОВЛЕННЄВИХ ОРГАНІВ (ЯЗИК, ГУБИ, ЗУБИ) ПІД ЧАС ВИМОВИ ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ

Мета: навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 30, вправа 78)

— Прочитайте слова, змінюючи кожне слово так, щоб ненаголошений склад став наголошеним.

— Що треба зробити зі словом, щоб дізнатися, яку букву («е» чи «и») слід писати в ненаголошеному складі?

2. Фронтальне опитування

— Чим відрізняються звуки і букви?

   Які бувають букви?

   На які групи розподіляються всі звуки? (Голосні звуки, приголосні звуки, знак м’якшення, всього три групи.)

   Скільки в українській мові голосних звуків? (Шість)

   Скількома буквами вони позначаються? (Десятьма)

   Скільки всього букв в українській абетці?

   Повторимо абетку всі разом.

   Хто сам хоче розказати українську абетку?

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

   На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про приголосні звуки. Тема уроку «Приголосні звуки».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 30-32)

Вправа 79

Учні роздивляються малюнок і розповідають, що на ньому зображено.

—  Мак — це рослина, яка в Україні росте і на городі, і в саду, і на луках, і в полі. Особливо вабить око мак польовий. Такий, як на нашому малюнку. А декоративний мак буває і білий, і блідо-рожевий, і бузковий, і червоний, і жовтогарячий! Але коли мова заходить про мак, то майже всі, в першу чергу, уявляють собі квітку маку саме червоного кольору.

Подивіться на нього ще раз і скажіть:

   Яке в маку стебло? (Стебло в маку соковите, ворсисте.)

   Які листочки? (Листочки мають розсічену форму.)

   Які пелюстки? (У маку великі червоні пелюстки.)

   Яка серединка? (Серединка має форму кульки з чорним пилком.)

   Де ростуть маки? (Маки ростуть у полі, на городі, в саду.)

   Запишіть повну відповідь на третє запитання у зошит. (У маку великі червоні пелюстки.)

   Як перевірити написання слова червоні? (Червень)

   Вимовте всі приголосні звуки у цьому слові.

Вправа 80

Учні вимовляють звуки в слові мак, називають звук, під час вимовляння якого повітря проходить вільно через рот.

—  Поясніть, на які перешкоди натрапляє повітря під час вимови приголосних звуків [м] і [к].

Візьміть до уваги!

Звуки [м], [к] — приголосні, тому що: утворюються за допомогою голосу і шуму або тільки шуму; під час їх вимови повітря проходить через рот, натрапляючи на перешкоди; вони не утворюють складу.

Вправа 81

Учні читають текст і відповідають на запитання.

   Як українські господині використовували мак?

   Коли мак освячували в церкві?

   Разом з якими квітами мак складали в букети?

   Прочитайте перше речення та опишіть його. Знайдіть у ньому слова зі збігом двох або трьох приголосних звуків. Підкресліть букви, якими вони позначені.

Хвилинка спілкування

   Мені дуже подобаються осінні квіти. Особливо я люблю чорнобривці. А ти?

   Я люблю весняні квіти.

   Які саме?

   Продовжіть розмову.

Вправа 82

Учні читають слова вголос. Записують в один стовпчик слова, в яких приголосних звуків більше, ніж голосних, а в другий — решту слів.

   Ще раз прочитайте слова і скажіть, які з них вимовляти було важче. (Слова першого стовпчика вимовляти важче.)

   Як ви вважаєте чому? (Бо кілька приголосних поспіль вимовляти важче.)

   Під цією вправою прочитайте висновок.

Візьміть до уваги!

В українській мові слова зі збігом кількох приголосних звуків трапляються рідко. Тому нашу мову називають співучою, мелодійною, милозвучною.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток на с. 46)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

   Які бувають звуки?

   Як упізнати і розрізнити на слух приголосні звуки? (Приголосні звуки відрізняються від голосних тим, що при їх вимові повітря потрапляє на перешкоду.)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 32, вправа 83.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити