Українська мова 2 клас І семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЗВУКИ І БУКВИ. АЛФАВІТ

Урок 25. БУКВА «ща», ПОЗНАЧЕННЯ НЕЮ ЗВУКОСПОЛУЧЕННЯ [шч]

Мета: уточнити і закріпити знання учнів про букву щ і звуки, які вона позначає; розвивати вміння ділити слова на склади, виконувати звуко-буквений аналіз слів; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

—  Замініть звук [ш] звукосполученням [шч]. Запишіть слова, що утворилися. Поставте наголос.

Пишу (пищу), шипучий (щипучий), шабель (щабель), ширити (щирити), плюш (плющ).

   Які слова вам були незрозумілі?

IIIПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

—  На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про букву щ та звуки, які вона позначає.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 38-40)

Вправа 105

Учні читають вірш, називають слова із буквою щ.

   Пригадайте, які звуки позначає буква щ. Назвіть їх.

—  Доберіть і запишіть сім слів із буквою щ. Можете скористатися словником.

   Звірте свої висновки з правилом на с. 38.

Вправа 106 (робота в групах)

   Прочитайте українську народну дитячу пісеньку.

—  Розкажіть, чи доводилося вам її співати? Якщо ні — вивчіть її напам’ять і проспівайте.

—  Назвіть букву, яка часто трапляється в словах пісеньки. Випишіть слова з цією буквою.

Вправа 107

Учні слухають текст і відповідають на запитання.

   Чому щиглика вважають однією із найгарніших пташок?

   Де оселяються щиглики?

   Чому щиглики — корисні птахи?

   На що схоже гніздо щиглика?

   Доведіть, що у слові щиглик звуків більше, ніж букв.

Вправа 108

Учні читають текст спочатку мовчки, потім — уголос, позначають кінцівку кожного речення зниженням голосу і паузою.

—  Спишіть текст, не повторюючи слова Сашко. Використайте слова: він, хлопчик.

   Підкресліть слова з буквою щ. Поясніть, які звуки вона позначає.

Вправа 109

Учні читають прислів’я, пояснюють, як вони їх розуміють.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

— Прочитайте прислів’я. Букви я, є, ю, ї, що позначають два звуки, підкресліть двома рисками; букви я, є, ю, що позначають один звук,— однією.

• Хто працює — той не бідує.

• Язиком так і сяк, а ділом ніяк.

• Шануй учителя, як родителя.

• Щоб рибу їсти, треба у воду лізти.

• Хто хвалиться, той кається.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

   Які звуки позначає буква щ?

   Наведіть приклади слів із буквою щ.

VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 40, вправа 110.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 47

1) Розповідь учителя.

— Наша мова постійно розвивається. З появою нових предметів з’являються і нові слова. А назви тих предметів, які вже віджили або були замінені іншими, поступово виходять з ужитку. Наприклад, в давні часи в жнива люди користувалися жаткою, молотаркою, віялкою. У наш час ці машини замінили комбайном. Старі слова вийшли з ужитку, їх замінило нове слово.

2) Гра «З якої професії?».

— Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів’я та приказки.

• Куй залізо, поки гаряче. (Коваль)

• Жартуй глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар)

• Порожня бочка говорить, а повна мовчить. (Бондар)

   Це старі слова.

   Хто керує автомобілем? (Шофер)

   Це слово прийшло до нас із французької мови. Воно належить до нових слів, хоч ми до нього вже звикли. З французької мови до нас також прийшло слово телевізор (теле — «далеко», візор — «той, хто бачить»).

У наше мовлення повертаються слова, які нагадують про історичне минуле України. Це слова, пов’язані з козацтвом: гетьман, булава, Запорізька Січ.

   Виконуючи домашню вправу, ви ознайомитеся зі значенням слова козак.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити