Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

КОРІНЬ СЛОВА

Урок 77. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ЗНАЧЕННЯМ СПІЛЬНОКОРЕНЕВИХ (споріднених) СЛІВ

Мета: ознайомити учнів з поняттям «спільнокореневі слова»; вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Аб бе орт фе ель ел

2. Словниковий диктант

Абетка, портфель,лелека.

3. Слухання вірша

ПРО ЩО ГОВОРЯТЬ ЗВІРІ

Ворон каже воронятку:

   Мій біленький.

Слон говорить слоненятку:

   Мій маленький.

Заєць каже зайченяті:

   Мій хвостатий.

Гуска шепче гусеняті:

   Мій крилатий.

Лев говорить левенятку:

   Мій ласкавий.

Лис говорить лисенятку:

— Мій лукавий.

М. Сингаївський

    — Про яких тварин ідеться у вірші?        ,

   Запишемо їхні «сімейки», родини.

Ворон, воронятко.

Слон, слоненятко.

Заєць, зайченя.

Гуска, гусеня.

Лев, левеня.

Лис, лисеня.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

   Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як називаються такі слова.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 7 76)

Вправа 1

   Прочитайте текст. Чи є гусята племінниками гусені? Чому?

—  Випишіть із тексту слова, які вказують на родину гусака. Ці слова підкреслені. Яка частина в них спільна? Підкресліть.

— Слова, які об’єднані одним значенням,— це слова-«родичі», або споріднені слова. Спільна частина споріднених слів називається коренем.

Вправа 2

   Прочитайте слова кожного рядка.

   Спишіть, вилучивши слово, яке не є «родичем».

Морелі — сорт абрикоси, вишні з дрібними плодами.

   Споріднені слова, у яких є спільний корінь, називаються спільнокореневими.

Прочитайте на с. 117, як визначати корінь.

Вправа З

   Прочитайте текст. Про що ви дізналися з цього тексту?

   Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Підкресліть споріднені слова. Позначте корінь у кожному слові.

   Назвіть букви, які ви вписали. Яка буква не має звука? Яка буква позначає два звуки?

   До підкресленого слова доберіть споріднене, яке відповідає на запитання хто? Складіть і запишіть із ним речення.

Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над скоромовкою

    — Запишіть скоромовку. Підкресліть споріднені слова.

Воронапроворонилавороненя.                             

   Чим цікаві слова у реченні? (Вони споріднені.)

    — Який корінь у цих словах? Позначте його.

2. Гра «Об'єднай родину»

    — Доповніть «родини» тварин спорідненими словами.

Запис на дошці:

Заєць — зайченя — зайченята. (Як називають маму зайченят?)

Лисиця — лисеня — лисенята. (Хто є татусем у лисячому сімействі?)

Вовк — вовченя — вовченята. (Як називають маму у вовчому сімействі?)

Ведмідь — ведмежа — ведмежата. (Хто мама у ведмежат?)

Їжак — їжаченя — їжачата. (Як називають маму їжачат?)

   Спишіть 2 рядки за вибором.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

   Як називаються слова-родичі? Наведіть приклади.

VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 117, завдання після вправи 3.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.