Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

КОРІНЬ СЛОВА

Урок 78. СПІЛЬНОКОРЕНЕВІ (споріднені) СЛОВА. ВИДІЛЕННЯ КОРЕНЯ В ПОДАНИХ СЛОВАХ

Мета: навчати учнів виділяти корінь у поданих спільнокореневих словах; розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес до навчання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвидинка

Ба тьк ів щи У к їн ськ

2. Словниковий диктант

Батьківщина, Україна, українська.

3. Робота за малюнками

—  Розгляньте малюнки. Утворіть сполучення з назви тварини та її дитинчати. (Качка з каченям, гуска з гусеням, коза з козеням, корова з телям, тигриця з тигреням, вівця з ягням., кобила з лошам.)

—  Чи погоджуєтеся ви з таким твердженням: «Корова — теля, вівця — ягня, кобила — лоша — це споріднені слова, тому що вони позначають рідню»?

—  Доведіть свою думку.

—  Які пари слів є спорідненими? Доведіть.

—  Запишіть одну з таких пар.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

—  Сьогодні ми будемо вчитися визначати корінь у словах.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 117-118)

Вправа 1

—  Зберіть і запишіть споріднені слова.

—  Позначте корінь слова. Серед спільнокореневих слів підкресліть слова, які відповідають на питання хто?.

—  Підкресліть слова, які відповідають на питання який?.

Вправа 2. Робота в групах

—  Прочитайте текст про знайому вам добру фею П’ятинку. Як віталися герої казки?

—  Спишіть перший абзац, уставляючи пропущені букви, підкресліть слова- « родичі».

—  Зверніть увагу на виділені слова. Чому ці слова пишуться з великої букви? Поясніть правопис слова п’ятниця.

—  Прочитайте пораду. Розкажіть, як ви її запам’ятали.

Вправа З

—  Доповніть ряд спільнокореневих слів. Спишіть. Позначте корінь.

Фізкультхвилинка

Нумо, славні малюки!

Станьте струнко, мов грибки.

Руки вгору піднімайте!

Ними добре помахайте.

Головою покрутіть,

Ніжками потупотіть.

Навкруг себе оберніться

І спокійно зупиніться.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Знайди протилежну пару»

приїжджати

сідати

сміятися

відчинити

плакати

зачинити

від’їжджати

вставати

2. Робота над віршем

—  Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте корінь.

Пташко-літашко, куди ти летиш?

Лечу я, лечу я туди, де комиш.

—  Знайди у вірші слова, споріднені зі словом літати. (Літашко, лечу, летиш)

—  Який корінь у цих словах?

3. Списування із граматичним завданням

    — Спишіть групи споріднених слів, виділіть у них корінь. Школа, школяр, шкільний.

Море, моряк, морський.

Будинок, будівля, будувати.

—  Складіть і запишіть речення з одним із цих слів.

4. Робота над казкою

— Послухайте казку і запам’ятайте спільнокореневі слова.

КАЗКА ПРО СНІГОВИКА

У Сніговому королівстві жив Сніговик. У нього була власна срібляста снігова хатинка. А поруч жила чарівна Снігуронька. Сніговик і Снігуронька полюбляли дивитись, як з неба падає легкий, пухнастий, білий сніг. А от підсніжників вони ніколи не бачили, бо в Сніговому королівстві ніколи не було весни.

—  Які спільнокореневі слова ви запам’ятали? (Сніговик, сніговому, Снігуронька, сніг, підсніжників)

—  Запишіть три слова за вибором. Позначте у записаних словах дужкою спільну частину — корінь, назвіть його.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

—  Прочитайте слова: море, моряк, морячка. Усно поставте до кожного з них питання й визначте, що називають ці слова.

—   Як називаються ці слова?

—   Доведіть, що вони спільнокореневі.

—   Що називається коренем слова? Наведіть приклади.

—   Як визначити корінь слова? Наведіть приклади.

—   Як позначається корінь слова?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 118, завдання після вправи 3.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.