Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

КОРІНЬ СЛОВА

Урок 83. СПІЛЬНОКОРЕНЕВІ (споріднені) СЛОВА

Мета: навчати учнів розрізняти слова з омонімічними коренями; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до матеріалу, що вивчається.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

М ет ди ив ул иця

2. Словниковий диктант

Метро, диван, вулиця.

3. Вправи на повторення.

—  Серед поданих спільнокореневих слів знайдіть «зайве» слово.

Коза, козак, козенята, козяче, кізка, козлик.

Блузка, бузок, бузина, бузковий, бузочок.

—  Прочитайте слова голуб і голубий.

—  Яка в них спільна частина?

—  Чи можна назвати ці слова спорідненими. Чому? (Слова «голуб» і «голубий» не є спорідненими, тому що їх спільна частина «голуб» — тільки звучить однаково, але має різне значення. У першому слові вона означає пташку, а в другому — колір.)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

—  Сьогодні на уроці ми розглянемо слова, корені яких звучать однаково, але мають різне значення.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. РОБОТА ЗА ПІДРУЧНИКОМ (с. 123-124)

Вправа 1

   Прочитайте казку. Про що в ній розповідається?

   Знайдіть у тексті спільнокореневі слова. Випишіть, позначте корінь. Зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова.

   Які слова Водяника свідчать, що він був уважним до гостей?

— Прочитайте пораду. Запам’ятайте її.

Вправа 2

   Прочитайте слова.

   Спишіть спільнокореневі слова, вилучивши «зайве». Підкресліть корінь.

   Із вилученими словами складіть і запишіть речення.

Спілкуймося красно!

   Спишіть другий абзац вправи 1, уставляючи пропущені букви.

   Прочитайте слова ввічливості. До підкресленого слова доберіть слово з протилежним значенням. Запишіть.

Фізкультхвилинка

Нумо, славні малюки!

Станьте струнко, мов грибки.

Руки вгору піднімайте!

Ними добре помахайте.

Головою покрутіть,

Ніжками потупотіть.

Навкруг себе оберніться

І спокійно зупиніться.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Словникова робота

Календар — таблиця або книжка, в якій перераховані в послідовному порядку всі дні року з поділом на місяці й тижні.

2. Гра «Ввічливі слова»

—  Виділіть слова ввічливості. Запишіть їх.

Добрийденьсердечнодякуємо.

3. Гра «Так — ні»

Учитель називає пари слів, учні за допомогою «світлофорів» показують відповідь «Так», якщо слова в цій парі споріднені. Якщо в словах спільні частини тільки звучать однаково, але мають різне значення, учні показують відповідь «Ні».

Літо — літечко; вода — водичка; літати — літак; гора — горіти; водити — водяний; берег — берегти; син — синій; сад — садок; мило — милий.

4. Гра «Доведи»

—  Прочитайте слова. Доведіть, що ці слова, хоч і мають однакову частину, проте не є спільнокореневими.

Гора, горить,горе.

Літо, літак, літера.

Вода, водночас, водій.

Колір, колія, колодязь.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ                      

—  Які слова ми вчилися розпізнавати сьогодні на уроці?

—  Чи завжди частини слів, які вимовляються й пишуться однаково, є спільним для них коренем? Наведіть приклади.

—  Що, крім спільної частини, мають ще спільнокореневі слова?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 124-125, завдання після вправи 2.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.