Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

РЕЧЕННЯ

Урок 91. СПОНУКАЛЬНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ СПОНУКАЛЬНИХ РЕЧЕНЬ. ФОРМИ СПОНУКАННЯ

Мета: розширити знання учнів про речення; дати уявлення про спонукальне речення, форми спонукання; розвивати вміння інтонувати спонукальні речення; виховувати бережливе ставлення до книг.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

— Зачитайте складені діалоги.

   Які речення використовували, коли запитували?

— Які речення використовували, коли відповідали?

2. Робота за малюнком

Учитель демонструє малюнок лисиці.

   Складіть відповіді на запитання, використовуючи опорні слова. Запишіть у зошит.

Хто це? Це...

Яка вона? Вона... та...

Який у неї хвіст? У неї хвіст...

(Хитра, спритна, пухнастий)

3. Коментоване письмо

На дошці вчитель вивішує картку-підказку.

(Початок речення пишу з великої букви. У кінці речення ставлю... тому, що це речення... За інтонацією це речення...)

Настав вечір...

Хіба вже вечір...

Який чудовий вечір...

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

   Сьогодні ми ознайомимося із ще одним видом речень. Будемо вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розділові знаки ставляться в кінці цих речень.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Хвилинка каліграфії

— Запишіть прислів’я. Як ви розумієте його зміст?

У д____ тини заболить пальчик, а в матері — серце.

— Уставте Пропущену букву. Поставте наголос.

2. Словникова робота

— Знайдіть і запишіть слова, споріднені до слова дитина. Виділіть у цих словах корінь.

Дитячийюнакдитинстводівчадитинкамаля

3. Гра «Знайди "зайве"речення»

Кожна тваринка ховається від своїх ворогів. Білка на дереві легко втече від ворога. Зайцю допоможуть швидкі ноги. Діти читали цікаву книгу. У їжака свій захист — колючки.

   Яке речення “зайве”? (Діти читали цікаву книгу.)

   Зашипіть його.

   Про що в ньому розповідається? (Про книгу)

   Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)

   Перебудуйте речення так, щоб воно стало питальним. (Що читали діти?)

— Запишіть це речення. Який розділовий знак поставили в кінці речення?

4. Ознайомлення зі спонукальним реченням

— Прочитайте «зайве» речення так, щоб у ньому звучала порада школярам читати книжки. (Діти, читайте цікаві книжки!)

   А де можна читати книги? (У бібліотеці)

   Запросіть дітей до бібліотеки. (Дорогі друзі, приходьте, будь ласка, до бібліотеки.)

   Як треба поводитися з книгою? Спробуйте скласти речення, щоб у ньому прозвучав заклик. (Будь обережним з книгами! Не рви їх!)

Висновок. У нашій мові ми вживаємо різні речення, з різною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося реченнями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання, наказ, заклик, порада, застереження, вимога, наказ. Такі речення називаються спонукальними.

   Який же знак може стояти в кінці спонукального речення?

Що за знак — стрункий, мов спис,

Вій над крапкою завис,

Спонука до поклику,

Хто ж бо він?.. (Знак оклику).

Д. Білоус

5. Робота за підручником (с. 135-136)

Вправа 1

   Прочитайте примовки. До кого звертаються в примовці? (До Гриця) Це слово — звертання.

   До якої дії спонукають Гриця?

   Що означає слово спонукати?

Словник

Спонукати — змушувати, прохати, заохочувати до якоїсь дії, певного вчинку.

   Спишіть речення, у якому звучить спонукання до дії.

   Який розділовий знак пишемо в кінці речення?

Ознайомлення із правилом (с. 136)

   Які речення називають спонукальними?

    — Який розділовий знак ставимо в кінці спонукального речення?

Фізкультхвилинка

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (див. додаток на с. 62)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Мікрофон»

   Речення, в якому висловлюється спонукання, називається...

   У кінці спонукального речення може стояти ...

   Знак оклику ставиться тоді...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   Виписати розповідне речення із вправи 3 (с. 136).

   Виконати звуко-буквений аналіз підкресленого слова.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.