Розробки уроків - Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. С. Вашуленка - 2014 рік

СЛОВО

Урок 79. УЖИВАННЯ ВЕЛИКОЇ БУКВИ В ІМЕНАХ, ПО БАТЬКОВІ ТА ПРІЗВИЩАХ ЛЮДЕЙ. СКЛАДАННЯ УСНОЇ РОЗПОВІДІ ЗА СЕРІЄЮ МАЛЮНКІВ НА ТЕМУ «ДРУЗІ ПТАХІВ»

Мета: закріпити вміння учнів розрізняти поняття: ім'я, по батькові, прізвище; засвоїти правила написання з великої букви імен, по батькові та прізвищ людей; ознайомити з етимологією деяких з них; закріпити знання про слова — назви предметів; розвивати мовлення, логічне мислення, вміння працювати в парах; виховувати позитивні риси характеру, прагнення творити добро.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 115, вправа 299)

— Як звуть онукового батька? (Сергій Петрович)

— Прочитайте складені вами подібні загадки. Відгадайте ще одну загадку.

•   Діда звуть Микола Якович. Його внука — Максим Дмитрович. Як звуть онукового батька?

2. Каліграфічна хвилинка

В В Вв вт ва ов в сув ев

Ведмідь прокинувсь волохатий

І все старому невтямки:

Чому, неначе пташенята,

Розкрили дзьобики бруньки?

— Поясніть значення слова невтямки.

— Доберіть до нього синоніми.

— Чи є слова, вжиті в переносному значенні?

— Поясніть правопис слова розкрили.

— Назвіть звуки у слові дзьобики.

III. ЗАКРІПЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 115, вправа 300)

— Прочитайте і спишіть. Поясніть уживання великої букви у словах.

— Що означає слово клас у першому й останньому реченні?

— Поміркуйте, як утворилися згадані в тексті прізвища. Назвіть інші прізвища, які утворилися від імен або інших слів.

Будьмо дослідниками!

— Давайте спробуємо дослідити, як утворилися прізвища.

• Від імен людей (Ільїн: від якого імені? Ілля. Петренко? Василенко?)

• Від назв професій (Паламар: церковний служитель. Коваленко? Ткаченко?)

• Від явищ природи (Мороз? Вітренко?)

• Від назв тварин (Вовк? Заєць? Голуб?)

• Від особливостей людей (Тихонька? Рудий? Тихое?)

• Від продуктів (Крупко: від якого продукту? (Крупи) Олійник — олія. Паскар — паска, Твердохліб — твердий хліб.)

• Від предметів (Топорков? Лопатько?)

— Прізвища винахідників часто ставали назвами їхніх винаходів.

Це: Браунінг — марка пістолета.

Дизель — двигун внутрішнього згорання, що працює на рідкому паливі. Рентген — промінь, що просвічує людський організм.

2. Фізкультхвилинка

3. Складання розповіді за серією малюнків (г. 116, вправа 302)

— Послухайте вірш.

Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички,

Для малого снігурця

Крихт насиплю і пшонця.

Прилітайте, друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

А. Камінчук

— Яка пора року в ньому згадується? Як ви допомагали пташкам узимку? Як вони віддячать нам навесні і влітку?

— Розгляньте малюнки.

— Дайте зображеним дітям імена і запишіть їх.

— Що змайстрували діти?

— Де повісили годівничку?

— Хто прилетів до годівнички?

— Який заголовок доберемо до розповіді?

— Складіть за малюнком усну розповідь.

4. Виконання вправи 301 (с. 115)

— Прочитайте!

— Чи зрозуміли ви, як звуть хлоп’ят, до яких звертається поет? Запишіть їхні імена. Хто найкраще виконає завдання? (Учитель роздає картки- підказки. «Оформляйте роботу так»: Тезки: Василечки, Миколайчики, Петрики.)

Взаємоперевірка — за допомогою світлофора.

— Що треба сказати про виділені слова? Чому вони написані з малої букви?

— Як називають людей, які мають однакові імена? (Тезки)

— Чи є тезки в нашому класі?

— Тезки, вийдіть до дошки.

Творча робота над іменами

— Зараз і ми спробуємо бути творцями імені. Багато імен зустрічається в назвах квітів. Прочитайте назву рослини. (Грицики)

— Від якого імені утворилась ця назва? (Григорій)

— Іван-чай, любка, васильок, петрів батіг, тимофіївка?

Цікаво знати!

Найпоширеніше чоловіче ім’я в Україні — Іван, а жіноче — Ганна. (З книги «Україна в цифрах і фактах»)

— Назвіть і запишіть повні імена Юри, Тані, Маші, Віті, Галі, Саші, Васі, Іри, Каті, Вови.

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Як пишуться імена, по батькові та прізвища людей?

— Що найбільше запам’яталося з сьогоднішнього уроку?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 116, вправа 303.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.