Розробки уроків - Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. С. Вашуленка - 2014 рік
СЛОВО
Урок 90. ПРИКМЕТНИКИ, БЛИЗЬКІ І ПРОТИЛЕЖНІ ЗА ЗНАЧЕННЯМ. УЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У ПЕРЕНОСНОМУ ЗНАЧЕННІ
Мета: навчати вживати прикметники у мовленні, добирати до слів назв — предметів слова — назви ознак; формувати вміння добирати близькі і протилежні за значенням слова; розвивати увагу, спостережливість; виховувати працелюбність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ (с. 727, вправа 334)
Робота в парах. Взаємоперевірка вправи.
III. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА
— Відгадайте загадку.
• Що за пташка в небі в’ється,
Заливається, сміється?
Цілий день дзвенять пісні,
Жаль, що тільки навесні.
Так назви ж бо без відмовок,
Що ця пташка... (жайворонок).
— Запишіть каліграфічно.
Жа йв нок вор жайворонок
В небі жайворонок в’ється.
VI. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Прочитайте прислів’я.
✵ На чорній землі білий хліб родить.
— Назвіть слова, протилежні за значенням.
— На сьогоднішньому уроці ми будемо добирати слова — назви ознак, близькі і протилежні за значенням. Тож, до роботи!
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (с. 727)
1. Робота за підручником
Вправа 335
— Прочитайте текст.
— Спишіть текст, змінивши в ньому прикметники, протилежними за значенням. Порівняйте тексти. Який зробите висновок?
— За допомогою питань усно встановіть зв’язок між словами в першому реченні.
Вправа 336
— Прочитайте сполучення слів.
— До поданих слів — назв ознак доберіть протилежні за значенням і запишіть їх.
2. Гра «Протилежності»
Крейда біла, а вугілля... (чорне).
Редька гірка, а диня... (солодка).
Орел великий, а синичка... (маленька).
Дерево високе, а кущ... (низький).
Дорога широка, а стежка... (вузька).
Річка глибока, а потічок... (мілкий).
3. Фронтальна робота
— Слова — назви ознак у поданих словосполученнях замініть словами, близькими за значенням.
Чиста вода — ... (прозора вода);
Прудка білочка — ... (метка білочка);
Сонячний день — ... (ясний день);
Безстрашний льотчик — ... (хоробрий льотчик);
Холодна зима — ... (люта зима);
Ясне небо — ... (безхмарне небо).
4. Фізкультхвилинка
5. Гра «Угадай, хто це? що це?»
Великий, просторий, світлий, чистий — ...
Дерев’яний, червоний, тонкий, м’який — ...
Теплий, тихий, весняний, погожий — ...
Високий, могутній, гіллястий, широкий — ...
Велика, довгаста, жовта, солодка — ...
Кругле, солодке, червонобоке, смачне — ...
Слова для довідок: диня, клас, день, дуб, олівець, яблуко.
6. Робота в парах (с. 127-128, вправа 337)
— Прочитайте текст за особами.
— Про що ви дізналися з прочитаного?
— Відгадайте загадку.
✵ Під землею мчать вагони,
Світло сяє на пероні,
Сходи вниз людей везуть,
Ще й нагору заберуть. (Метро)
— Запишіть слово-відгадку. Запам’ятайте правопис цього слова.
7. Самостійна робота
— Доберіть відповідні назви істот або неістот.
Сірий, косий, вухатий — ...
Кругле, кислувате, смачне — ...
Великий, зубастий, сірий—...
Білокора, струнка, кучерява — ...
На дошці малюнки — відповіді. Учні знаходять малюнок, зачитують слова — ознаки, які дібрали до нього.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які слова вивчали на попередніх уроках?
— На які питання відповідають слова — назви ознак?
— Уживайте ці слова в своєму мовленні — і тоді мовлення ваше буде багатим, емоційним і цікавим.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С.128, вправа 338.