Розробки уроків - Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 67. СПОНУКАЛЬНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ СПОНУКАЛЬНИХ РЕЧЕНЬ. ФОРМИ СПОНУКАННЯ

Мета: розширити знання учнів про речення; дати уявлення про спонукальне речення, форми спонукання; розвивати вміння інтонувати спонукальні речення; виховувати культуру поведінки під час переходу проїжджої частини.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 95, вправа 246)

— Про що записані прислів’я?

— Яке питання ви поставили до кожного прислів’я?

— Як ви розумієте зміст кожного прислів’я?

2. Робота за малюнком

Учитель демонструє малюнок лисиці.

— Складіть відповіді на запитання, використовуючи опорні слова. Запишіть.

Хто це?

Це...

Яка вона?

Вона... та...

Який у неї хвіст?

У неї хвіст...

(Хитра, спритна, пухнастий)

3. Письмо з коментуванням

На дошці вчитель вивішує картку — підказку.

(Початок речення пишу з великої букви. У кінці речення ставлю..., тому що це речення..., за інтонацією це речення...)

Настав вечір...

Хіба вже вечір...

Який чудовий вечір...

4. Каліграфічна хвилинка

К к кн кни книга

— Запишіть каліграфічно:

Книга вчить, як на світі жить.

— Як ви розумієте цей вислів?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми ознайомимося ще з одним видом речень. Будемо вчитися правильно інтонувати їх. А також розглянемо, які розділові знаки ставляться в кінці таких речень.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Гра «Знайди "зайве" речення»

Кожна тваринка ховається від своїх ворогів. Білка на дереві легко втече від ворога. Зайцю допоможуть швидкі ноги. Діти читали цікаву книгу. У їжака свій захист — колючки.

— Яке речення «зайве»? (Діти читали цікаву книгу.)

— Запишіть його.

— Про що в ньому розповідається? (Про книгу.)

— Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)

— Перебудуйте речення так, щоб воно стало питальним. (Що читали діти?)

— Запишіть це речення. Який розділовий знак поставили в кінці речення?

2. Ознайомлення зі спонукальним реченням

— Прочитайте «зайве» речення так, щоб у ньому звучала порада школярам читати книжки. (Діти, читайте цікаві книжки!)

— А де можна читати книги? (У бібліотеці.)

— Запросіть дітей до бібліотеки. (Дорогі друзі, приходьте, будь ласка, до бібліотеки.)

— Як треба поводитися з книгою? Спробуйте скласти речення, щоб у ньому прозвучав заклик. (Будь обережним з книгами! Не рви їх!)

Висновок. У нашому мовленні ми вживаємо різні речення, з різною метою, з різною інтонацією. Ми часто користуємося реченнями, у яких висловлюються різні спонукання до дії: прохання, наказ, заклик, порада, застереження, вимога. Такі речення називаються спонукальними.

— Який же знак може стояти в кінці спонукального речення?

• Що за знак — стрункий, мов спис,

Він над крапкою завис,

Спонука до поклику,

Хто ж бо він?.. (Знак оклику.)

Д. Білоус

3. Виконання вправи 247 (с. 95-96)

— Прочитайте речення. Які спонукання висловлені в кожному з них?

— Спишіть речення, у якому звучить заклик.

— Як називається речення, в якому висловлено спонукання?

4. Фізкультхвилинка

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (див. Додаток нас. 46)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

Гра «Мікрофон»

— Речення, в якому висловлюється спонукання називаються...

— В кінці спонукального речення може стояти...

— Знак оклику ставиться тоді...

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 96-97, вправа 250; вивчити правила (с. 96)




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити