Розробки уроків - Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. С. Вашуленка - 2014 рік
СЛОВО
Урок 105. ВИЗНАЧЕННЯ КОРЕНЯ СЛОВА ШЛЯХОМ ДОБИРАННЯ СПОРІДНЕНИХ СЛІВ
Мета: навчати учнів виділяти корінь у поданих спільнокореневих словах; розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес до навчання.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 144, вправа 382)
— Прочитайте текст. Назвіть спільнокореневі слова та їх корінь.
— Прочитайте речення з тексту, яке відповідає схемі.
2. Словниковий диктант
Батьківщина, Україна, українська.
3. Робота за малюнками
— Розгляньте малюнки. Утворіть сполучення з назви тварини та її дитинчати. (Качка з каченям, гуска з гусеням, коза з козеням, корова з телям, тигриця з тигреням, вівця з ягням, кобила з лошам)
— Чи погоджуєтеся ви з таким міркуванням: «Корова — теля, вівця — ягня, кобила — лоша — це споріднені слова, тому що вони позначають рідню»?
— Доведіть свою думку.
— Які пари слів є спорідненими? Доведіть.
— Запишіть одну з таких пар.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми будемо вчитися визначати корінь у словах.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 144-146)
Вправа 383
— Запишіть слова літо і літак. Позначте в них спільну частину. Чи можна назвати ці слова спільнокореневими? Поясніть свою думку.
— Звірте свою думку з висновками на с. 145.
— Прочитайте пари слів. Поміркуйте, які з них є спорідненими. (Літо — літечко, вода — водичка, літати — літак, голуб — голубник)
— Спишіть парами споріднені слова. Позначте в них спільну частину.
— Назвіть слова, у яких спільні частини звучать однаково, але мають різне значення. (Гора — горіти)
Вправа 384
— Розгляньте малюнки і запишіть назви зображених предметів.
— Поміркуйте, чому ці предмети так називаються. До кожної назви предмета доберіть спільнокореневі слова і запишіть їх. Позначте у них спільну частину — корінь.
Вправа 385
Учні читають і списують вірш. Пояснюють, що називають виділені слова.
— На які питання вони відповідають?
— Прочитайте на с. 145 міркування, як визначити в слові тихесенький корінь.
— За зразком визначте корені в інших виділених словах вірша.
Вправа 386
— Доберіть споріднені слова — назву предмета, назву ознаки і назву дії — з коренем зим-.
— Запишіть дібрані слова. Позначте у них корінь.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Знайди протилежну пару»
приїжджати |
плакати |
сідати |
зачинити |
сміятися |
від’їжджати |
відчинити |
вставати |
2. Гра «Слова-родичі»
— Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте корінь.
Пташко-літашко, куди ти летиш?
Лечу я, лечу я туди, де комиш.
— Знайдіть у вірші слова, споріднені зі словом літати. (Літашко, лечу, летиш)
— Який корінь у цих словах?
3. Творче списування
— Спишіть групи споріднених слів, виділіть у них корінь.
Школа, школяр, шкільний.
Море, моряк, морський.
Будинок, будівля, будувати.
— Складіть і запишіть речення з одним із цих слів.
4. Робота над казкою
— Послухайте казку і запам’ятайте спільнокореневі слова.
КАЗКА ПРО СНІГОВИКА
У Сніговому королівстві жив Сніговик. У нього була своя срібляста снігова хатинка. А поруч жила чарівна Снігуронька. Сніговик і Снігуронька полюбляли дивитись, як з неба падає легкий, пухнастий, білий сніг. А от підсніж- ників вони ніколи не бачили, бо в Сніговому королівстві ніколи не було весни.
— Які спільнокореневі слова ви запам’ятали? (Сніговик, сніговому, Снігуронька, сніг, підсніжників)
— Запишіть три слова на вибір. Позначте у записаних словах дужкою спільну частину — корінь, назвіть його.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Прочитайте слова: море, моряк, морячка. Усно поставте до кожного з них питання й визначте, що називають ці слова.
— Як називаються ці слова?
— Доведіть, що вони спільнокореневі.
— Що називається коренем слова? Наведіть приклади.
— Як визначити корінь слова? Наведіть приклади.
— Як позначається корінь слова?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 146, вправа 387.