Розробки уроків - Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. С. Вашуленка - 2014 рік

СЛОВО

Урок 110. НЕНАГОЛОШЕНІ ГОЛОСНІ ЗВУКИ [Е], [И] В КОРЕНІ СЛОВА, ЇХ ВИМОВА ПОРІВНЯНО З НАГОЛОШЕНИМИ. ПЕРЕВІРКА НАПИСАННЯ НЕНАГОЛОШЕНОГО ГОЛОСНОГО ЗА ДОПОМОГОЮ ЗМІНИ СЛОВА ЧИ ДОБОРУ СПІЛЬНОКОРЕНЕВИХ СЛІВ

Мета: навчати учнів вимовляти ненаголошені голосні звуки [е], [и], перевіряти правопис слів з ненаголошеними голосними [е], [и] в корені слів; збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову; виховувати турботливе ставлення до птахів.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 149, вправа 399)

— Прочитайте спільнокореневі слова.

— Що допомогло їх розпізнати?

— Від якого слова утворилися всі інші спільнокореневі слова?

— Поясніть, як можна його поділити для переносу.

2. Словниковий диктант

Україна, український, Київ.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми розкриємо один із секретів української мови — секрет написання ненаголошених е та и в словах.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Читання казки «Хитрі близнючки»

ХИТРІ БЛИЗНЮЧКИ

Жили на світі дві букви-близнючки. Одну звали И, а іншу — Е. Вони були дуже схожі між собою та іноді любили жартувати.

І тоді у багатьох словах замість [и] чувся [е], і навпаки, замість, [е] — [и]. Так було і цього разу. У слові листи чується звук [е], в слові земля чується звук [и]. Всі плутали: як же правильно написати — И чи Е?

Тут з’явився дядечко Наголос. А близнючки побоювалися свого старого родича, бо він був дуже серйозний і вимогливий.

І от як тільки дядечко Наголос «погукав» близнючок, сталося диво: близнючки стали на свої місця, а самі слова змінилися: були листи — тепер лист, була земля — тепер землі.

Із того часу, коли близнючки починали жартувати, міняючись місцями в словах, з’являвся дядечко Наголос і швидко наводив лад.

— Хто наводив лад, коли близнючки Е та И мінялися місцями в словах? Запам’ятайте:

Що писати — Е чи И?

Став під наголос завжди!

2. Робота за підручником (с. 150-152)

Вправа 400

Учні читають слова, записують їх, вставляючи пропущені букви за зразком.

Вправа 401

— Прочитайте вголос кожну групу слів, чітко вимовляючи наголошені звуки.

— Яке слово з кожного ряду допоможе вам уставити пропущену букву? Чому?

— Запишіть слова, вставляючи букви.

Візьміть до уваги!

Сумнівну букву в слові, яка позначає ненаголошений звук [е] або [и], можна перевірити, змінивши слово. Є ще один спосіб перевірки такої букви: треба до слова з ненаголошеним звуком дібрати таке споріднене, у якому цей звук наголошений. Наприклад: р..балка —риба, ст..жина — стежка.

Вправа 402

— Прочитайте і спишіть речення, вставляючи пропущені букви.

— Поясніть, написання яких слів не треба було перевіряти. Чому?

— Як можна перевірити написання інших слів?

— Розгляньте таблицю.

Розрізняйте!

Змінити слово: весна — весни;

дібрати споріднене: весна — веснонька.

Вправа 403

— Прочитайте, які вироби з борошна можна купити в магазині «Хліб».

— Яким словом можна перевірити написання пропущеної сумнівної букви?

Вправа 406

— Прочитайте і дізнайтеся, як колись зустрічали птахів.

— Спишіть текст, вставляючи в словах пропущені букви. Усно доберіть перевірні слова.

— Усно поділіть на склади слово жайворонки. Підкресліть наголошений склад.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. Додаток нас. 76)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

— Як вимовляти звук [е] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

— Як вимовляти звук [и] у ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

— Хто допоможе? Наведіть лад у сумнівних словах із наголошеними звуками [е] та [и]?

— Як дізнатися, яку букву (е чи и) писати в ненаголошеному складі? Наведіть приклади.

— Які є способи перевірки ненаголошених е та и в коренях слів?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С.152, вправа 407.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.