Розробки уроків - Українська мова 2 клас II семестр за підручником М. С. Вашуленка - 2014 рік
Урок 72. ЗВ'ЯЗОК СЛІВ У РЕЧЕННІ
Мета: навчати учнів встановлювати зв'язок слів у реченні за допомогою питань; закріплювати знання про головні члени речення; розвивати вміння добирати влучні слова для побудови висловлювань; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 102, вправа 265)
— Прочитайте записані речення.
— Поясніть, чому саме ці слова ви вставили замість крапок.
2. Творче завдання
— Спишіть речення, розкриваючи дужки.
— Знайдіть головні слова. Усно поставте до них питання.
Білочка виглядає з (дупло).
Дятел шукав комаху в (кора).
Мишка сховалась у (нірка).
3. Каліграфічна хвилинка
Тт Тт Тт Ти Те Тя Тх aт, cт ят ти ть те
— Запишіть каліграфічно.
Тихесенький вечір заходить до хати.
Засвічує в вікнах веселі вогні.
Нас кличе до столу вечеряти мати,
І гріють теплом її очі ясні.
— Назвіть у першому реченні головні слова, поставте до них питання. ((Що?) Вечір (що робить?) заходить.)
— Поставте питання від слова вечір до слова заходить.
(Вечір (що робить?) заходить.)
— Поставте питання від слова заходить до слова до хати.
(Заходить (куди?) до хати.)
— Поставте питання від слова вечір до слова тихесенький.
(Вечір (який?) тихесенький.)
— Чи можете ви зробити певний висновок?
(У реченні слова зв’язані між собою. Установити між ними зв’язок допомагають поставлені питання.)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми з’ясуємо, як зв’язуються слова в реченні. Будемо вчитися встановлювати ці зв’язки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Колективна пошукова діяльність (г. 102, вправа 266)
— Прочитайте і спишіть речення.
— Підкресліть головні слова в реченні.
— Назвіть цю пару слів. (Морози (що зробили?) скували.)
— Що сказано в реченні про морози? (Морози міцні.)
— На яке питання відповідає слово міцнії (Які?)
— Назвіть пару слів. (Морози (які?) міцні.)
— Чи сказано в реченні, що скували морози? (Землю)
— Від якого слова ставимо питання до слова землю? (Скували)
— Яке питання ставимо? (Що?)
— Назвіть цю пару слів. (Скували (що?) землю.)
— Запишіть парами слова, зв’язані між собою.
2. Гра «Знайди "зайве" слово» (с. 702, вправа 267)
— У кожному рядку знайдіть «зайве» слово. (Книжка, серветка, чаю)
— Поясніть свій вибір.
— Поставте питання від слова до слова.
— Усно складіть спонукальне речення зі словосполученням відчинити двері.
3. Фізкультхвилинка
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над загадкою
Речення записане на дошці.
✵ Біла морква зимою росте. (Буруля)
— Яке слово є відгадкою?
— Назвіть кількість букв і звуків у цьому слові.
— Чим цікава буква я?
— Знайдіть головні слова в цьому реченні.
— Установіть зв’язок слів у ньому.
Морква (що робить?) росте;
росте (коли?) зимою;
морква (яка?) біла.
2. Робота над віршем-нісенітницею (с. 102, вправа 268)
— Прочитайте вірш.
— Чому цей вірш називається нісенітницею?
Нісенітниця — це дурниця, щось нерозумне.
— До слів копати, косити, будувати доберіть з вірша слова, які б пов’язувалися із ними за змістом.
3. Самостійна робота
— Запишіть речення.
— Знайдіть головні слова в цьому реченні.
— Установіть зв’язок слів у ньому.
1 варіант
Марійка гарно танцює.
Марійка (що робить?)... танцює (як?)...
2 варіант
Зимове сонечко блищить.
Сонечко (що робить?)... сонечко (яке?)...
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового навчилися робити на уроці?
— За допомогою чого ми встановлюємо зв’язок слів у реченні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С.103, вправа 269.