Розробки уроків - Українська мова 2 клас - II семестр За підручником М. С. Вашуленка - 2017 рік

СЛОВО (продовження)

УРОК 82. УТВОРЕННЯ СПОЛУЧЕНЬ СЛІВ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ НА ПИТАННЯ хто? що? ТА який? яка?. ДОБИРАННЯ СЛІВ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ РЕАЛЬНИМ ОЗНАКАМ ПЕВНОГО ПРЕДМЕТА

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити знання учнів про слова — назви ознак; удосконалювати вміння утворювати сполучення слів, які відповідають на питання хто? що? та який? яка?; удосконалювати навички каліграфічного письма; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до краси природи;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

здоров'язбережувальної: учити дбайливо ставитися до власного здоров'я та здоров'я інших.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: сполучення слів, які відповідають на питання хто? що? та який? яка?.

Обладнання: картки; ілюстрації перелітних птахів.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина —

Щебече соловейком на весь світ.

Н. Рій

— Ваші очікування від уроку?

2. Перевірка домашнього завдання

— Які труднощі виникли під час виконання домашнього завдання?

Індивідуальні картки

Картка 1

Добери відповідні назви істот або неістот.

Сірий, косий, вухатий — ...

Кругле, кислувате, смачне — ...

Великий, зубастий, сірий — ...

Картка 2

1. Прочитай прислів’я.

На чорній землі біла пшениця родить.

Мала крапля великий камінь продовбає.

2. Випиши прикметники, протилежні за значенням.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Актуалізація опорних знань

1) Слухання казки.

— Одного разу на лужку зібралися іменники: ЗАЄЦЬ, ДОРОГА, СОЛОВЕЙ, ПІСНЯ, КАЗКА. Почали вони нарікати, що в усіх учнівських творах використовуються лише постійні ознаки: якщо ЗАЄЦЬ, то косий; КАЗКА — лише цікава, ПІСНЯ — дзвінка; ДОРОГА — рівна; СОЛОВЕЙ — дзвінкоголосий. Усі зітхали і почувалися приниженими. Почули це школярики і вирішили виправити таку несправедливість.

— Діти, продовжимо цю казочку всі разом! Доберіть до кожного іменника якомога більше ознак-прикметників.

Заєць — ...

Дорога — ...

Соловей — ...

Пісня—...

Казка — ...

2) Робота над віршем.

Дощик, дощик, ти вже злива!

Плаче груша, плаче слива.

Ти періщить заходився,

Соловейко застудився.

А тепер лежить під пледом,

П’є гарячий чай із медом.

Ліна Костенко

— Яка погода була у садку?

— Хто застудився?

— Як соловейко лікував недугу?

— А хто вас лікує, коли ви захворієте?

3) Робота зі словом «соловей».

Інтерактивна вправа «Кластер»

Завдання: складіть «Кластер» до слова соловей.

• Доберіть ключові слова до слова соловей.

• Зазначте поняття, що глибше розкривають зміст.

Висновок. Отже, слово соловей охоплює велику кількість інших слів.

Демонстрування зображення або перегляд короткого відеоролика про соловейка (спів).

4) Робота з тематичним словником школяра.

Слово Всезнайка

Соловей — маленький перелітний птах із сірим оперенням, самець якого чудово співає, особливо під час гніздування.

5) Каліграфічна хвилинка.

Запис з'єднань у зошити

со ол ло ов ве ей соловей

— Зверніть увагу на правильність написання слова соловей.

6) Гра «Яке слово заховалося?».

Соловейко — слово, лев, олово, колос, око, ...

7) Робота над скоромовкою.

Соловей солов’ят од сонечка заслонив.

8) Робота над народними приказками (запис на дошці або моніторі).

• Соловей тоді починає співати, як нап’ється води з березового листя.

• Хоч соловейко маленький, та його пісні удаленькі.

— Як ви розумієте подані вислови?

9) Пояснювальний диктант.

Не потрібна солов’ю золота клітка, краща йому зелена вітка.

2. Повідомлення теми і мети уроку

3. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1) Виконання завдання 7 від Соловейка. Робота в парах.

— До поданих іменників доберіть якомога більше залежних прикметників на позначення природи навесні.

(Що?) день; день (який?) холодний, ...

(Що?) пролісок; пролісок (який?)...

(Хто?) синичка; синичка (...?)...

(Хто?) лісник ...

Диференційована робота за вибором учнів

• Виконати завдання самостійно;

• виконати завдання з допомогою вчителя.

2) Виконання завдання 2 від Соловейка. Колективна робота.

— Прочитайте текст.

Послухайте розповідь про ведмежатко. Народилося взимку. Волохате, мале й незграбне. Очі були темні, манюсінькі й цікаві. Воно народилося не саме, а із сестричкою. Сестричка була так само волохатою, круглою й смішною. Вона горнулася під густу, теплу шерсть мами.

(За Оксаною Іваненко)

— Випишіть із тексту іменники та пов’язані з ними прикметники.

Зразок:

(Хто?) ведмежатко; ведмежатко (яке?)...

(Що?) очі; очі (які?)...

(Хто?) сестричка; сестричка (яка?)...

3) Виконання завдання 3 від Соловейка. Робота в парах.

— До назв предметів доберіть і запишіть ознаки.

За смаком — мед, щавель, сіль.

За кольором — сонце, хмари, ніч.

За матеріалом — шкатулка, шкарпетки, миска.

За характером — лисиця, півник, мишенята.

Диференційована робота за вибором учнів

• Виконати завдання самостійно;

• виконати завдання з допомогою вчителя.

Фізкультхвилинка

Час настав для відпочинку —

Проведем фізкультхвилинку.

Пташка високо літає,

Зайчик весело стрибає,

Лиска солодко моргає.

А ведмедик потягнувся,

Їжачок в клубок згорнувся,

Лось до гілки нахилився.

Весело звірятам всім:

І великим, і малим.

Сонечко весняне гляне,

Враз — і в класі тиша стане.

4. Узагальнення й систематизація знань

1) Виконання завдання 4 від Соловейка. Робота в парах.

— До поданих іменників доберіть прикметники за зразком.

Вишня — вишневий.

Горіх — ...

Яблуня — ...

Небо — ...

Повітря — ...

Бджола — ...

Брат — ...

Сестра — ...

2) Складання діалогу.

— Попрацюйте парами. Прочитайте початок дивовижної пригоди двох друзів. Продовжте її.

— А-а! — безнадійно махнув рукою Ясь.— Я піду геть з дому. Не можу більше...

— Куди?! — здивувавсь Тась.

— Куди? Куди? На безлюдний острів!

— Тю! Та ти що?! їх уже давно немає!

— Є! То ти нічого не тямиш.

— То розкажи! Та швидше!

— Слухай! Але ... ні-чи-чирк нікому!

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

• Чого ви навчилися сьогодні на уроці?

• Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?

2. Домашнє завдання

— Щоб успішно вивчати українську мову, виконайте завдання за вибором.

Картка 1

Запишіть речення, добираючи прикметники.

У лісі дзюрчить (який?) струмок. На галявині зацвів (який?) ряст.

Картка 2

Запишіть речення, добираючи прикметники.

В акваріумі плаває (яка?) рибка. ... (який?) папуга живе у нас у кімнаті..




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити