Розробки уроків - Українська мова 2 клас - II семестр За підручником М. С. Вашуленка - 2017 рік

ТЕКСТ

УРОК 105. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА РОЛЛЮ АБЗАЦІВ У ТЕКСТІ. ДОТРИМУВАННЯ АБЗАЦІВ, ЩО ВІДПОВІДАЮТЬ ТРЬОМ ОСНОВНИМ ЧАСТИНАМ. ВИМОВА І НАПИСАННЯ СЛОВА черговий

Мета:

формування предметних компетентностей: навчати учнів пояснювати самостійно та з допомогою вчителя наявність абзаців у навчальних текстах; розвивати вміння дотримувати абзаців, які відповідають трьом основним частинам висловлювання; виховувати доброту і милосердя;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

загальнокультурної: учити дотримувати норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту;

здоров'язбережувальної: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я; формувати навички дотримання норм гігієни письма.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: абзац.

Обладнання: зображення сови в окулярах із книгою з крилах; маска сови; аркуш паперу в косу лінію (на кожного учня); аудіозапис тексту «Пелюстка і квітка»; картки із завданнями.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

2. Ознайомлення зі словниковим словом черговий

Пригода перша

— Яке слово заховалося в інших словах?

— Щоб дати відповідь на це запитання, нам потрібно виконати ось ці завдання.

1) Словниковий диктант.

Вправа «Вітрила»

Завдання 1. Запишіть слова.

Черевики, метро, вересень, герой, Батьківщина, помилка, червоний.

Завдання 2. Складіть із закритих літер слово. Прочитайте його.

Черевики, метро, вересень, герой, ознака, Батьківщина, помилка, червоний. (Черговúй)

— Зверніть увагу, як пишеться слово черговий.

— Запам’ятайте наголошений звук у слові черговий.

2) Слово Всезнайка (зачитує із тлумачного словника).

— А чи знаєте ви, що:

• слово черговий може бути іменником, тобто бути назвою предмета?

• слово черговий може бути прикметником, тобто бути ознакою предмета?

Залежно від того, що називає слово — предмет чи ознаку предмета, воно

має різні значення.

Черговий:

• що йде за попереднім, у певній послідовності;

• що виконує в порядку черговості якісь обов’язки;

• що відбувається регулярно;

• що потребує негайного розв’язання.

3) Каліграфічна хвилинка.

— Щоб наша пригода була завершеною, навчимося правильно писати та вимовляти слово черговий.

а) Письмо з’єднань.

ч ч ч ччч Ч Ч Ч Ч ч Чч Чч

Че че ер рг го ов ви ий черговий

б) Завдання на вибір.

• Скласти звуко-буквену модель слова.

• Написати всі варіанти поділу слів на склади.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Актуалізація опорних знань

Пригода друга

1) Перевірка домашнього завдання (фронтально).

2) Складання кластера. Гра «Заповни порожні клітинки». Парна диференційована робота.

2. Мотивація навчальної діяльності

Пригода третя

Слухово-зоровий диктант

Сьогодні у класі чергують Настуня та Толя.

Діти провітрили клас. Настуня старанно витерла дошку. Толя полив на підвіконні вазони.

Гарні чергові у нашому класі!

— Прочитайте зачин.

— Прочитайте основну частину.

— Прочитайте кінцівку.

— Для того щоб дізнатися, навіщо у мові потрібні абзаци, ми маємо вивчити...

3. Повідомлення теми і завдань уроку

4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

— Нам допоможуть казки та оповідання Василя Сухомлинського.

Пригода четверта

1) Дослідження.

а) Читання тексту вчителем або підготовленим учнем.

ПЕЛЮСТКА І КВІТКА

На грядочці виросла гарна квітка жоржини. У квітці — сорок дві пелюстки. І ось одна з них запишалася, не захотіла жити у квітці. Вискочила пелюстка та й пішла собі. Ходила вона, ходила поки й засохла. А квітка і далі цвіла.

Ось така, бачте, казка. Квітка і без однієї пелюстки цвістиме. А пелюстка без квітки — ніщо.

(За Василем Сухомлинським)

— Доведіть, що це текст.

— Скільки в ньому частин?

— Як ви дізналися?

— Як називається перша частина тексту?

— Прочитайте зачин.

— Як називається друга частина тексту?

— Прочитайте основну частину.

— Як називається третя частина тексту?

— Прочитайте кінцівку.

— Згадайте, скільки частин у тексті?

— Скільки абзаців у тексті?

— Спишіть перший абзац.

2) Пояснення вчителя.

Текст можна поділити на абзаци. У абзаці може бути одне або кілька речень. Ці речення взаємопов’язані за змістом. Абзаци також взаємопов’язані за змістом. Кожний абзац починається з нового рядка.

3) Парна диференційована робота за вибором учнів.

Пригода п'ята

Картка 1

1. Прочитайте текст.

2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.

3. Визначте послідовність абзаців. Пронумеруйте їх.

О Чує, десь далеко-далеко дзвенять голосні дзвіночки. Летить бджілка на музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвонять квіти конвалії. Кожна квітка — маленький срібний дзвіночок. Усередині — золотий молоточок. Б’є молоточок по сріблу — лунає дзвін — аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку. Прилітає бджілка, збирає з квітки пилок та й каже:

— Дякую, квіточко...

О А квітка мовчить. Вона лише зніяковіло опускає голівку.

О Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й прислухається.

4. Придумайте заголовок.

5. Спишіть третій абзац.

Картка 2

1. Прочитайте текст.

2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.

3. Визначте послідовність абзаців. Пронумеруйте їх.

О Уночі, щойно кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує свого барвистого хвоста. Через те і хвіст у нього такий пишний. Розчесавши хвоста, півень кладе гребінець на голову.

О А вдень ходить, розпустивши хвоста.

О У нашого півня червоний гребінець.

4. Придумайте заголовок.

5. Спишіть третій абзац.

Пригода шоста

Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти.

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачите, як звеселили?

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю закликати:

— Нумо разом, нумо всі

Потанцюєм по росі.

4) Творча робота. Парна диференційована робота.

Пригода сьома

Картка 1

1. Прочитайте текст.

2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.

3. Придумайте кінцівку.

ЇЖАЧОК І СВІТЛЯЧОК

Ішов лісом їжачок. Ніс яблуко на своїх голках.

Раптом бачить — щось світиться, а то такий пеньок. «Дай,— думає їжачок,— візьму шматочок пенька, буду ввечері світити, бо діти маленькі в темряві бояться». Узяв він світлячка, приніс додому. Світліше стало в гнізді у їжачка.

_____________________________________

_____________________________________

Картка 2

1. Прочитайте текст.

2. Визначте зачин, основну частину, кінцівку.

3. Придумайте кінцівку.

ДВА МЕТЕЛИКИ

Над зеленим лужком літали два метелики. Один білий, а другий червоний. Зустрілися, сіли на зеленому листочку та й хваляться. Білий метелик говорить:

— Мої крильця найкрасивіші, бо я схожий на білу хмаринку.

А червоний метелик і собі хвалиться:

— Ні, мої крильця красивіші, бо я схожий на Сонце.

Зайшло сонце, настала ніч.

_____________________________________

_____________________________________

5. Узагальнення й систематизація знань. Завдання на вибір

Гра від абзацу «Виправ помилки»

Пригода восьма

Картка 1

ЯК МЕТЕЛИК ПЛАВАВ У СТАВКУ

(1) А хтось кинув у воду червону квітку. Пливе квітка. Побачив метелик червону квітку. Сів на неї, сидить, крильцями водить. Квітка пливе, і метелик пливе. Летить ластівка над водою, дивується: «Що це таке? Як метелик навчився плавати?». Доторкнулась ластівка крилом до води. Сколихнулася вода, сколихнулася квітка, загойдався метелик.

(2) Весело йому пливти в ставку.

(3) Летів білий метелик над ставком.

Картка 2

(1) Біжить вона по їжу, бо вдома дітки маленькі її чекають. Коли це стежечку перетнув струмок. А на тому боці пахучі зернята лежать. Як же дістатися тих зерняток? Бачить мурашка — на березі струмка росте висока стеблина. Зрізала мурашка стеблину — бо в неї зуби такі гострі, як ножі. Впала стеблина через струмок. Перелізла мурашка по ній на той берег.

(2) Ось і зернята пахучі. Чекайте, дітки, матуся вже їсти несе.

(3) Біжить лісовою стежечкою маленька мурашка.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

1) Слово Мудрої сови.

Почергово діти надягають маску сови і кажуть гарні слова про роботу однокласників.

2) Вправа «Продовж речення».

• Найбільше мені сподобалося виконувати...

• Сьогодні на уроці я дізнався...

• Ці знання мені потрібні для того, щоб...

• Свою роботу на уроці оцінюю...

2. Домашнє завдання (за вибором)

1) Виконання вправи 216 (с. 83-84).

— Прочитайте текст.

— Придумайте початок казки

— Запишіть початок казки з абзацу.

2) Завдання на картці.

Картка

1. Прочитайте текст.

2. Відновіть текст.

ЯК ЗДИВУВАВСЯ МУРКО

А на подвір’ї ходило курча. Воно жалібно пищало. Потім підійшло до Мурка, притулилося, очі заплющило, Розплющив кіт очі — курча. Здивувався: та й сміливе яке!

Якось грівся проти сонечка кіт Мурко.

Лежить Мурко, думає: налякати курча чи хай гріється?

3. Запишіть текст. Кожну частину тексту пишіть з абзацу.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити